Softwareontwerp en programmeren 1 (B-KUL-D0H53A)
Doelstellingen
Na dit onderdeel is de student in staat:
(algemeen)
Een werkend programma te schrijven voor een eenvoudig programmeerprobleem
Fouten in een programma op te sporen en te verbeteren
De basisbegrippen van programmeren te beheersen
(datastructuren)
Het onderscheid te begrijpen tussen een constante, een waarde van een variabele, een referentie naar een variabele
Enkelvoudige datatypes te beheersen (integer, float, char)
Samengestelde datatypes te gebruiken, zoals arrays, matrices, sets en lijsten
(algoritmiek)
Basispatronen toe te passen, zoals doorlopen, zoeken op afwezigheid of aanwezigheid in een lijst
Een basis algoritme voor probleemoplossing te ontwerpen
Te werken met modules en parameters
Een eenvoudig recursief algoritme te ontwerpen
Het verschil in complexiteit tussen algoritmen te begrijpen
Begintermen
Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel moet de student een goede voorkennis hebben van de grondslagen van de (beleids)informatica. De student moet voldoende kennis hebben inzake productivity tools.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBN64B : Software Development
D0X34A : Software ontwerp en programmeren 1
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) (Major 2: Beleidsinformatica voor bedrijfseconomen) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur (Leuven) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master handelsingenieur / Master of Business Engineering (Leuven) 99 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master handelsingenieur in de beleidsinformatica / Master of Business and Information Systems Engineering (Leuven) 111 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Softwareontwerp en programmeren (deel 1) (B-KUL-D0I66a)
Inhoud
De cursus is opgebouwd rond 3 delen:
- Deel 1: bouwblokken (data types, control flow, iteraties, etc.)
- Deel 2: basisalgoritmes
- Deel 3: toepassingen van statistiek en operationeel onderzoek
Studiemateriaal
Jupyter notebooks die code + cursustekst omvatten, beschikbaar gemaakt via Toledo.
Extra studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
Het studiemateriaal bestaat voornamelijk uit wat behandeld werd in de sessies (inclusief taken).
Toelichting onderwijstaal
Nederlands
Toelichting werkvorm
College met demonstraties, voorbeelden en oefeningen.
Wekelijkse oefeningen (met verbetering).
Tussentijdse toetsen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Softwareontwerp en programmeren 1 (B-KUL-D2H53a)
Toelichting
Bepaling examenresultaat
* Het resultaat wordt uitgedrukt met een geheel getal op 20
* Er wordt tenminste één deelexamen georganiseerd (bvb. In november) op max 40% van de punten. Deelname aan de deelexamens is verplicht
* Tijdens het semester zijn er taken (8-10 per semester). De deadline valt binnen 1 tot 2 weken na opgave. De oefeningen moeten ingediend worden zoals aangeduid op Toledo en tellen mee voor 2/20 punten. Het niet maken van minstens 80% van de oefeningen resulteert in -2 op 20 van het totaalpunt.
Examenkenmerken
* Het examen bestaat telkens uit een oefening op computer
* Op het examen mag gebruik gemaakt worden van materiaal dat zal aangegeven worden via Toledo
Toelichting bij herkansen
De beoordeling in de derde examenperiode verschilt van deze in de eerste/tweede examenperiode:
Evaluatie derde examenperiode
* In de derde examenperiode is er slechts één examen.
* In de derde examenperiode worden de deelexamens niet opnieuw in rekening gebracht.