Wijsbegeerte en ethiek (B-KUL-D0E64A)

3 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
OC Economische wetenschappen FEB Campus Leuven

1. De studenten vertrouwd maken met specifiek filosofische probleemstellingen en redeneerwijzen, en met de belangrijkste modellen van ethische argumentatie.
2. De studenten aanzetten tot nadenken over de moderne en hedendaagse opvattingen over wetenschap, ethiek, politiek en economie.
3. De studenten in staat stellen om een meer diepgaande reflectie te ontwikkelen over zowel hun individuele bestaan als actuele maatschappelijke kwesties.

Volgtijdelijkheid

De student heeft volgende opleidingsonderdelen (of equivalenten)

* met succes afgerond: /

* afgerond: /

* minstens gelijktijdig opgenomen: /

 

 

Verdere toelichting

Er is geen specifieke voorkennis vereist voor deze cursus, wel een houding van intellectuele nieuwsgierigheid, openheid voor nieuwe visies, bereidheid tot denkexperimenten en een socratische bescheidenheid (‘weten dat men niets weet’).

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0T25A : Wijsbegeerte en ethiek
D0R73A : Wijsbegeerte en ethiek

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Wijsbegeerte en ethiek (B-KUL-D0E64a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
OC Economische wetenschappen FEB Campus Leuven

Deze cursus biedt geen historische inleiding in de wijsbegeerte, maar bespreekt op thematische wijze filosofische denkers, ideeën en stromingen die relevant blijven voor een kritische kijk op wetenschap, maatschappij en economie. Het vak is opgebouwd rond twee pijlers: wetenschappelijke theorievorming en morele oordeelsvorming.

Na een algemene inleiding op de eigenheid van de filosofische methode, zullen de colleges steeds een wijsgerig thema aansnijden. Deze thema's zijn: waarheid en geldigheid, wetenschappelijke verklaring, economische rationaliteit, causaliteit en wetmatigheid, waardeleer en het goede leven, normatieve ethiek, rechtvaardigheid en herverdeling, meta-ethiek en de objectiviteit van morele oordelen.

De cursus en slides bij de colleges worden beschikbaar gemaakt via Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Wijsbegeerte en ethiek (B-KUL-D2E64a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken:

Het examen bestaat uit meerkeuzevragen (met giscorrectie) en een aantal open vragen. Studenten worden geacht helder en gestructureerd te antwoorden, belangrijke van minder belangrijke elementen te onderscheiden, en de nodige context te kunnen schetsen. De docent zal meer informatie verstrekken over het examen, inclusief voorbeelden van examenvragen en –antwoorden, tijdens de lessen en op Toledo.

Bepaling eindresultaat:

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling.

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals beschreven in het tabblad 'Toelichting evaluatie'.