De globale economie (B-KUL-D0E10A)

Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel is een algemene inleiding tot de macro-economie. Veeleer dan feitenkennis gaat het er om, een denkkader op te bouwen dat de student moet toelaten macro-economische fenomenen en problemen in hun verschillende dimensies te kunnen vatten en analyseren.
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:
- de belangrijkste macroeconomische variabelen definiëren
- de onderlinge verbanden tussen macroeconomische variabelen beschrijven en verklaren
- grafische en algebraïsche modellen hanteren die deze verbanden verduidelijken, en dit voor een gesloten economie met constante prijzen
- de effecten van schokken analyseren
- verschillende macroeconomische beleidsinstrumenten kunnen beschrijven en hun effecten beargumenteren
Begintermen
Dit vak heeft geen specifieke begintermen. Er wordt wel verwacht dat studenten eenvoudige algebraïsche en grafische analyse vlot kunnen volgen of instuderen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0W67A : De globale economie
D0H50A : De globale economie
HBN50B : De globale economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de accountancy en het revisoraat (Leuven) 57 sp.
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in het informatiemanagement / Master of Information Management (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Minor economie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4.5 sp. De globale economie (B-KUL-D0E10a)




Inhoud
Macro-economische theorie: het aanreiken van inleidende denkkaders die een verklaring kunnen bieden voor de hoogte en de evolutie van een aantal belangrijke aggregaten. In dit deel komen volgende topics aan bod :
Waarover en hoe denken economen?
De werking van de markt - het prijsmechanisme
Vraag en aanbod in werking
De consument: bepalende factoren van de individuele vraag
De macro-economische grootheden
De macro-economische problematiek
De arbeidsmarkt
De geldmarkt
De financiële markt
Wisselkoers en wisselmarkt
De vraagzijde - de reële sfeer
De reële en de monetaire sfeer
Het model van de aggregatieve vraag en het aggregatieve aanbod
Aggregatief vraag- en aanbodbeleid
Inflatie
Beginselen van de internationale economie
Het internationale handelsbeleid
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal:
Decoster A. (red.) (2010), Economie, een inleiding. Universitaire Pers leuven
Extra cursusmateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
1.5 sp. De globale economie: werkcollege (B-KUL-D0N01a)




Inhoud
Oefeningensessies bij het opleidingsonderdeel 'De globale economie'.
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal
Decoster A. (red.) (2010), Economie, een inleiding. Universitaire Pers Leuven.
Extra cursusmateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
- Berlage, L., Decoster, A., e.a., Inleiding tot de Economie, Universitaire Pers Leuven, 2005
- Extra cursusmateriaal wordt ter beschikkking gesteld via Toledo
Toelichting werkvorm
Oefeningensessies bij het opleidingsonderdeel 'De globale economie'.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: De globale economie (B-KUL-D2E10a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Gesloten boek examen met meerkeuzevragen.
Bepaling eindresultaat
Het examen wordt beoordeeld door de titularis, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Bij de beoordeling van meerkeuzevragen wordt een giscorrectie toegepast
Tweede examenkans
De student heeft per academiejaar tweemaal de kans deel te nemen aan het examen: een eerste keer in de eerste of tweede examenperiode en een tweede keer in de derde examenperiode.
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn gelijk aan deze van de eerste examenkans.
Toelichting bij herkansen
Tweede examenkans
De student heeft per academiejaar tweemaal de kans deel te nemen aan het examen: een eerste keer in de eerste of tweede examenperiode en een tweede keer in de derde examenperiode.
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn gelijk aan deze van de eerste examenkans.