Inleiding tot accountancy (B-KUL-D0C40A)

Doelstellingen
Inleiding tot algemene beginselen van algemeen boekhouden en het gebruik en nut van jaarrekeninginformatie.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: master in de toegepaste economische wetenschappen / Master of Business Economics (Leuven) 61 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in het management (Leuven) 16 sp.
- Master in de beleidseconomie (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023)(Leuven) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Leuven) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Antwerpen) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Brussel) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Kortrijk) 45 sp.
- Master in de beleidseconomie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master handelsingenieur / Master of Business Engineering (Leuven) 99 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master handelsingenieur in de beleidsinformatica / Master of Business and Information Systems Engineering (Leuven) 111 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Inleiding tot accountancy (B-KUL-D0C40a)




Inhoud
Inleiding tot het dubbel boekhouden
Algemeen aanvaarde boekhoudprincipes
Het boekhoudkundig rapporteringmodel
Het gebruik van rekeningen
Bespreking van de voornaamste actiefrekeningen m.b.t. voorraden, materiële vaste activa en vorderingen
Overlopende rekeningen
Bespreking van enkele belangrijke passiefrekeningen m.b.t. kapitaal, voorzieningen en schulden
Resultatenrekeningen en resultaatverwerking
Afsluitverrichtingen
Bouwstenen van financiële analyse en financiële planning
Het cashflow begrip
Studiemateriaal
Gebruikt Studiemateriaal:
- Cursus
- Slides
- Oefeningen
Toledo: Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Inleiding tot accountancy (B-KUL-D2C40a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Aan de hand van meerkeuzevragen zal worden gepeild naar de aangeleerde concepten. De open vragen zijn dan bestemd om verworven vaardigheden te toetsen via toepassingen en oefeningen.
Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.