Rechtssociologie (B-KUL-C03K4A)

5 studiepuntenNederlands39 urenTweede semester
POC Rechten

Leerdoelen

De student: 

• heeft inzicht in de sociologische benadering van het recht, en van de voornaamste mechanismen, instituties en actoren van het recht waarmee hij in de uitvoering van zijn functie zal worden geconfronteerd;
• kan zich zelfstandig in het sociaal-wetenschappelijk onderzoek verdiepen en dit voor zichzelf bruikbaar te maken;
• heeft een kritische houding t.a.v. het theoretisch onderzoek in dit domein, en de implicaties hiervan voor de maatschappelijke en juridische realiteit.


Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten en kerndoelen:

De student hanteert een systematische methode bij het oplossen van juridische casussen. Hij is in staat om zelfstandig een synthese en analyse te maken van de juridisch relevante feiten en de noodzakelijke rechtsregels in verband te brengen met deze feiten. Hij hanteert hierbij een logische en juridisch verantwoorde argumentatie.

De student
• begrijpt en analyseert juridische en/of andere vakdomein-gerelateerde teksten
• kan juridische en/of andere vakdomein-gerelateerde casussen plaatsen binnen een historische, socio-economische en politieke context
• kan standpunten m.b.t. ethische, normatieve of maatschappelijke vragen inventariseren, analyseren en synthetiseren en neemt hierover vervolgens een beredeneerd standpunt in

De student kan zelfstandig rapporteren over een beknopt rechtswetenschappelijk onderzoek en past hierbij op correcte wijze de noodzakelijke juridisch-wetenschappelijke onderzoeksmethoden toe en kan het gekozen onderzoeksdesign beargumenteren. Hij verwijst steeds correct naar geraadpleegde juridische en rechtswetenschappelijke informatie. Hij is zich steeds bewust van het onderscheid tussen een juridisch-wetenschappelijke en een juridisch-positiegebonden benadering.

De student
• kan een kritisch onderzoekende houding aannemen dankzij zijn analytisch en synthetisch vermogen

De student kan juridische, rechtswetenschappelijke en algemeen vormende informatie verzamelen en kritisch verwerken.

De student
• kan, door het lezen van rechtswetenschappelijke en/of andere domeinspecifieke literatuur, zijn kennis over het vak optimaliseren

De studenten worden verondersteld vertrouwd te zijn met de basisbegrippen van het rechtssysteem.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
C01Y2A : Rechtssociologie (werkstudenten)

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Inleiding tot de (rechts)sociologie (B-KUL-C08I8a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College13 urenTweede semester
POC Rechten

De leerstof voor het onderdeel Inleiding sociologie omvat volgende onderwerpen: voorwerp, methode, bronnen en grondslagen van de sociologie; sociaal handelen en sociale posities, sociale netwerken en groepen; en cultuurpatronen en hun componenten

Dit onderdeel maakt gebruik van enkele hoofdstukken uit het handboek van VRANKEN, VAN HOOTEGEM & HENDERICKX (2017) Het speelveld, de spelregels en de spelers? Handboek sociologie. Leuven: Acco (ook beschikbaar als Select & Learn).

 

• notities maken tijdens de hoorcolleges   
• voorbereidende lectuur in functie van een of meer gastcolleges

3 sp. Rechtssociologie (B-KUL-C03K4a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Rechten

De leerstof omvat voor dit onderdeel de volgende onderwerpen:

  • voorwerp, methode, bronnen en grondslagen van de rechtssociologie; de sociologie van de regelgeving; de sociologie van de rechtsbedeling; de sociologie van de rechtshulp; en de relatie tussen de burger en het recht.

Dit onderdeel maakt gebruik van geselecteerde hoofdstukken uit het handboek van VAN AEKEN, GIBENS, HUBEAU, PARMENTIER & VAN HOUTTE (eds.) (2018), Dialogen tussen recht en samenleving. Een handboek over het rechtssociologisch onderzoek in Vlaanderen (2de uitgave). Leuven: Acco.

• notities maken tijdens de hoorcolleges  
• voorbereidende lectuur in functie van een of meer gastcolleges

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Rechtssociologie (B-KUL-C23K4a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Naslagwerk


Voor het meerkeuzegedeelte wordt klassieke giscorrectie toegepast.