biag16 Ontwerpen I (B-KUL-AG0022)

Doelstellingen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel kan de student:
- ontwerpen vanuit beleving, gebruikspatronen, verbeelding, herinneringen en/of gedachte-experimenten.
- een authentiek en coherent ontwerp ontwikkelen met gevoel voor vorm, ruimte, tijd, licht en lichamelijkheid
- een onderzoekende en zelfstandig ondernemende attitude aan de dag leggen als ontwerper.
- tekeningen maken die helder communiceren en accuraat zijn volgens tekenconventies.
- verzorgde modellen maken op ware grootte en/of op schaal.
- door middel van expressief beeldend en grafisch materiaal het ontwerp, ontwerpproces en -discours registreren.
- een ontwerpconcept materialiseren en constructief uitwerken.
- op overtuigende wijze een ontwerp mondeling presenteren en beargumenteren.
Begintermen
Geen specifieke begintermen
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
AB0024 : biab36 Ontwerpen II
AB0026 : biab46 Ontwerpen III
AG0024 : biag36 Ontwerpen II
AG0026 : biag46 Ontwerpen III
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
AB0022 : biab16 Ontwerpen I
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
17 sp. biag16 Ontwerpen I (B-KUL-AG3022)




Inhoud
FASE A: MENS _ RUIMTE _ COMPOSITIE
Deze jaaropdracht is een ontdekkende, verkennende, onderzoekende en ontwerpende tocht waar de relatie tussen subject, (namelijk de mens als gebruiker) en de omhullende ruimte als opgeladen plek bestudeerd zal worden. Deze opdracht kent 5 fases met een duo docenten voor 2 ateliergroepen, waarbij steeds een specifiek thema behandeld zal worden. Eén gekend en zelfgekozen bouwelement zal de constante blijven, maar zal steeds opnieuw in een nieuw perspectief geplaatst worden en nodigt uit tot dieper onderzoek en analyse.
FASE B: MENS _ RUIMTE _ TRANSFORMATIE
Deze fase legt de klemtoon op het eigen maken en personaliseren van de volgende vaardigheden (opmeten, (schaal)tekenen, modeleren) om deze vervolgens in te zetten tijdens het ontwerpproces. Het gekozen vlak en de inzichten uit de eerste fase vormen de aanleiding om de verschillende skills meester te worden en een ontwerpproces op te starten.
FASE C: MENS _ RUIMTE _ VERBLIJVEN
Kernwoord in deze opdracht is het ontwerpen van een hedendaags verblijf en hoe die zich verhoudt tot een afgemeten ruimte in een complexe wisselwerking tussen functies en handelingen, tijd en ruimte, privacy en uitkijk, opbouw en constructie.
FASE D: MENS _ RUIMTE _ VERBINDING
Men onderzoekt het verbinden in de ruime zin van het woord. We kiezen een ruimtelijk boeiende bouwknoop uit de vorige fase C waar verschillende elementen (vloervlak, muurvlak, plafondvlak, meubilair, trappen deuren, ramen,...) samen komen of verbindingen aan gaan. Deze ruimtelijke constructie gaan we bouwtechnisch verder ontwerpen. Het ontwerp geeft niet enkel een functioneel antwoord op het gevraagde programma maar zet vooral in op meerwaarde vanuit zijn doordachte materialisatie, constructie, detail, functionaliteit, vorm, expressie, betekenis, ergonomie, ruimtelijke integratie, ....
FASE E: MENS _ REFLECTIE _ THESAUROS
De thesauros is een persoonlijke schatkamer van iedere student waar hij/ zij/ hun belangrijkste inzichten, bronnen, referenties, waarden en kernwoorden verzamelt.
Het is een werkinstrument voor reflectie doorheen de opleiding en tevens een belangrijk communicatiemiddel. Het toont het totale instrumentarium, dus zowel theorie als praktijk, maar ook wat de student voorafgaand of naast de opleiding doet/heeft gedaan. Je kan het beschouwen als de opstart en voedingsbodem tijdens de vorming, maar ook als sluitstuk van de master en een springplank voor in het vrije veld en de praktijk.
De student gaat hiervoor zelfstandig aan de slag met beperkte en gerichte tussentijdse feedback van de docent tijdens één halve dag.
De opdrachten worden verder toegelicht in de opdrachtfiches in Toledo.
Studiemateriaal
Het studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
Toelichting werkvorm
Portfolio
De thesauros is een persoonlijke schatkamer van iedere student waar hij/ zij/ hun belangrijkste inzichten, bronnen, referenties, waarden en kernwoorden verzamelt
Het is een werkinstrument voor reflectie doorheen de opleiding en tevens een belangrijk communicatiemiddel. Het toont het totale instrumentarium, dus zowel theorie als praktijk, maar ook wat de student voorafgaand of naast de opleiding doet/heeft gedaan. Je kan het beschouwen als de opstart en voedingsbodem tijdens de vorming, maar ook als sluitstuk van de master en een springplank voor in het vrije veld en de praktijk.
In dit OPO worden studenten op regelmatige basis door de docent(en) begeleid en tijdens dit ontwerpproces voorzien van de nodige commentaar. De studenten dienen op afgesproken tijdstippen afgewerkte deelopdrachten in. Hierbij wordt een opvolgfiche overlopen en besproken aan de hand waarvan de student zijn vooruitgang (over deelopdrachten heen) kan monitoren.
1 sp. biag16 Ontwerpen I: excursies (B-KUL-AG3023)



Inhoud
Gedurende het academiejaar worden er verschillende verplichte excursies georganiseerd, in het kader van de lopende ontwerpopdrachten. Studenten die niet meegaan op excursie maken tijdig een individuele afspraak met de docenten om een alternatieve opdracht te formuleren.
Studiemateriaal
Het studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: biag16 Ontwerpen I (B-KUL-AG7022)
Toelichting
De finale evaluatie gebeurt in overleg tussen de begeleidende docenten aan de hand van de leerdoelen voor dit OPO en op basis van de opvolgfiches en het totaal aan ingediende werkstukken.
De opdrachten bestaan uit individueel werk (50%) en groepswerk (50%). Wanneer de student voor beide deelbeoordelingen ten minste 8/20 scoort, dan is de eindscore voor het opleidingsonderdeel het rekenkundig gemiddelde van beide scores. Wanneer de student voor één of voor beide deelbeoordelingen 7/20 of lager scoort, dan wordt de laagste van beide scores de eindscore voor het opleidingsonderdeel.
Opmerkingen:
Indien een student een ondubbelzinnig vastgelegde en gecommuniceerde inleveringstermijn niet respecteert, wordt het werkstuk als niet-ingeleverd beschouwd. De student krijgt voor deze (deel)opdracht NA (niet afgelegd). Deze regeling geldt voor alle vormen van in te dienen werkstukken. Alle werkstukken worden zoals bepaald, persoonlijk of via TOLEDO, overhandigd aan de examinator.
Indien de student door overmacht niet aanwezig kan zijn op het indienmoment of de evaluatie dient de student in elk geval zijn werkstuk - op het voorziene indienmoment en in de toestand waarin het zich dan bevindt - in. Hij laat het werkstuk indienen door een derde tegen ontvangstbewijs of hij stuurt het werkstuk - of foto's ervan - tijdig digitaal via email naar de titularis. Het ingediende geldt als beeld van de toestand van het werk op dat moment.
De student dient ten minste 80% van de contacturen aanwezig te zijn en actief deel te nemen aan de onderwijsactiviteiten.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Door de aard van het opleidingsonderdeel is er geen tweede examenkans mogelijk.