barb64 Positioneren III (B-KUL-AB0095)

Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel draagt bij aan het beoogde leerresultaat waarbij de afgestudeerde bachelors blijk geven van een kritisch-reflectieve attitude en zichzelf leren positioneren ten aanzien van praktijk en de discipline:
- De student kan een maatschappijkritisch ontwerp maken;
- De student kan ontwerpmatig speculeren over de toekomst;
- De student kan exploratief een beeldvocabularium ontwikkelen om een standpunt in te nemen in en door architectuur/interieurarchitectuur;
- De student kan een persoonlijke beeldtaal inzetten om te reflecteren in en door architectuur/interieurarchitectuur.
Begintermen
Geen specifieke begintermen.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG(AB0094) OF GELIJKTIJDIG(AG0094) OF GELIJKTIJDIG(AB0100) OF GELIJKTIJDIG(AG0100)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
AB0094 : barb54 Positioneren I
AG0094 : barg54 Positioneren I
AB0100 : biab54 Positioneren I
AG0100 : biag54 Positioneren I
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
AB0012 : barb54 Positioneren I (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
AB0044 : biab54 Positioneren I (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
AG0012 : barg54 Positioneren I (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
AG0044 : biag54 Positioneren I (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
AG0095 : barg64 Positioneren III
AB0101 : biab64 Positioneren III
AG0101 : biag64 Positioneren III
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de architectuur (Brussel) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de architectuur voor academische bachelors en masters in de interieurarchitectuur (Brussel) 40 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de architectuur voor academische bachelors in de industriële wetenschappen: bouwkunde (Brussel) 75 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de architectuur voor academische bachelors in de ingenieurswetenschappen: architectuur (Brussel) 34 sp.
- Schakelprogramma: Master in de architectuur voor professionele bachelors in de toegepaste architectuur (Brussel) 86 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. barb64 Positioneren III: o-positie workshop (B-KUL-AB3095)




Inhoud
De leeractiviteit van de ‘o-positie workshop’ beproeft wat ontwerpmatige standpuntontwikkeling kan zijn door middel van een specifiek programma. De 'o' staat voor Lab-O, voor ontwerpen, voor ontmoeten en voor oppositie. Het programma biedt vrijheid in agenda en werkwijze, en stimuleert studenten om actief deel te nemen aan diverse activiteiten die hen betrekken bij actuele ontwerpvraagstukken.
Studiemateriaal
Aanleggen van eigen bibliotheek en aangereikte voorbeelden door de docenten.
Toelichting werkvorm
> Critical learning: leren een kritische positie in te nemen door heersende gewoonten, standaarden, modes en structuren, en referenties ontwerpmatig te bevragen.
> Experiential learning : leren gebeurt in een collectief proces van maken, ervaren, reflecteren en communiceren.
> intensieve werkweek : lessen vinden plaats in gecondenseerde momenten van 5 volle dagen, met een focus op in situ productie
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: barb64 Positioneren III (B-KUL-AB7095)
Toelichting
De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.
Dit opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd ahv een geëngageerde participatie, het verwerken/uitvoeren van een kritisch-reflectief programma, aangevuld met ontwerp/product output gespecifieerd per leerfiche. De leerfiche vermeldt naast de (eventueel) vereiste werkstukken ook de hieraan gekoppelde toonmomenten (presentatie).
Opmerkingen:
Indien een student een ondubbelzinnig vastgelegde en gecommuniceerde inleveringstermijn niet respecteert, wordt het werkstuk als niet-ingeleverd beschouwd. De student krijgt voor deze (deel)opdracht NA (niet afgelegd). Deze regeling geldt voor alle vormen van in te dienen werkstukken. Alle werkstukken worden zoals bepaald, persoonlijk of via TOLEDO, overhandigd aan de examinator.
Indien de student door overmacht niet aanwezig kan zijn op het indienmoment of de evaluatie dient de student in elk geval zijn werkstuk - op het voorziene indienmoment en in de toestand waarin het zich dan bevindt - in. Hij laat het werkstuk indienen door een derde tegen ontvangstbewijs of hij stuurt het werkstuk - of foto's ervan - tijdig digitaal via email naar de titularis. Het ingediende geldt als beeld van de toestand van het werk op dat moment.
De student dient ten minste 80% van de contacturen aanwezig te zijn en actief deel te nemen aan de onderwijsactiviteiten.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Door de aard van het opleidingsonderdeel is er geen tweede examenkans mogelijk.