barb12 Wetenschappen (B-KUL-A41156)

5 studiepuntenNederlands54 urenEerste semester
Rychtarikova Monika (coördinator) |  Aaten Aldine |  Rychtarikova Monika |  Knops-Gerrits Julie (medewerker)
POC Bachelor Architectuur

Opleidingsspecifieke competenties: 

  • De student heeft kennis van en inzicht in wiskunde en exacte wetenschappen.
  • De student kan zelfstandig denken en handelen.

Bijdrage tot de generische competenties:
- De student kan een praktisch vraagstuk omzetten in wiskundige bewoordingen en dit eventueel mits computerondersteuning oplossen.
- De student kan een tekenkundige benadering omzetten in een elementaire structuren en dit eventueel mits computerondersteuning uitwerken.

De student beschikt over kennis en vaardigheden van de wiskunde op het niveau van middelbare school met vier uur wiskunde.

De student kent de elementaire begrippen en principes van de fysica.

De studenten in de academische bachelors en masters worden geacht in staat te zijn Frans- en Engelstalige vakliteratuur te kunnen lezen en begrijpen.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
A41165 : barb22 Comfort
A41168 : barb23 Structuur en morfologie
A41185 : barb33 Structuur verdiepend
A41209 : barb53 Structuur en aansluiting
A41251 : biab23 Materialen
A41256 : biab33 Structuur
A31438 : barg22 Comfort
A31442 : barg23 Structuur en morfologie
A31461 : barg33 Structuur verdiepend
A31487 : barg52 Gebouwuitrusting
A31488 : barg53 Structuur en aansluiting
A31571 : biag22 Comfort
A31574 : biag23 Materialen
A31585 : biag33 Structuur
A31608 : biag52 Gebouwuitrusting
A42984 : barb52 Gebouwuitrusting
A43034 : biab52 Gebouwuitrusting
A43035 : biab22 Comfort

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
A41243 : biab12 Wetenschappen
A31428 : barg12 Wetenschappen
A31565 : biag12 Wetenschappen

Onderwijsleeractiviteiten

2.5 sp. barb12 Wetenschappen: theorie (B-KUL-A60020)

2.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College27 urenEerste semester
POC Bachelor Architectuur

Wiskundige en wetenschappelijke begrippen en vaardigheden in relatie tot bouwtechnieken:

* wiskundige kennis en (redeneer-)vaardigheden gebruiken om problemen op te lossen binnen relevante contexten zoals basis van mechanica, golven en geluid, licht, warmte, vloeistoffen(dynamica) en elektriciteit:
        - kunnen werken met formules: formules kennen, herkennen, begrijpen, gebruiken en omvormen
        - vergelijkingen en ongelijkheden oplossen
        - grafieken opstellen en interpreteren
        - rekenen met logaritmen en exponenten
        - differentiëren en (eenvoudig) integreren
        - redeneren over en kunnen werken met (nieuwe) gegevens, formules, grafieken, e.d.

* vectorrekening, inleiding krachten en momenten

* inleiding akoestiek en licht

Verplicht:
- lesmaterialen op Toledo (powerpoints, oefeningenbundel en overige materialen)

Aanbevolen:
        - J. van de Craats en R. Bosch (2009). Basisboek Wiskunde (2e editie), Pearson Prentice Hall. Een deel van de digitale versie is te vinden op
           http://staff.science.uva.nl/~craats/http://staff.science.uva.nl/~craats/
        - J. Ariëns en D. Baldé (2013/2017). Wiskunde in de Bouw (Tweede editie), Pearson Benelux.
        - Douglas C. Giancoli, Natuurkunde deel 1, mechanica en thermodynamica

De noodzakelijke theorie en oefeningen worden in het Nederlands gegeven.
Een deel van de aanvullende lesmaterialen is mogelijks Engelstalig.

Hoorcollege, voorbeeldoefeningen en zelfstudie.

2.5 sp. barb12 Wetenschappen: oefeningen (B-KUL-A60504)

2.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum27 urenEerste semester
POC Bachelor Architectuur

Zie theorie

Zie theorie.

De noodzakelijke theorie en oefeningen worden in het Nederlands gegeven.
Een deel van de aanvullende lesmaterialen is mogelijks Engelstalig.

Zie theorie

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: barb12 Wetenschappen (B-KUL-A81156)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine


In de loop van het semester wordt een deelexamen afgenomen over de tot dan behandelde leerstof. Het resultaat van dit deelexamen telt mee voor 20% van het eindresultaat.

Tijdens de examenperiode wordt een tweede deelexamen afgenomen over de volledige leerstof. Het resultaat van dit tweede deelexamen telt mee voor 80% van het eindresultaat.

Bij de beoordeling van multiple choice-vragen wordt verhoogde cesuur toegepast.

 

Opmerkingen: 

Indien de student door overmacht niet aanwezig kan zijn op het indienmoment of de evaluatie dient de student in elk geval zijn werkstuk - op het voorzien indienmoment, en in de toestand waarin het zich dan bevindt - in. Hij laat zo nodig het werkstuk indienen door een derde tegen ontvangstbewijs of stuurt het via e-mail naar de titularis. Het ingediende geldt als beeld van de toestand van het werk op dat moment.

Indien een student een ondubbelzinnig vastgelegde en gecommuniceerde inleveringstermijn niet respecteert, wordt het werkstuk als niet-ingeleverd beschouwd. De student krijgt voor deze (deel)opdracht NA (niet afgelegd). Deze regeling geldt voor alle vormen van in te dienen werkstukken. Alle werkstukken worden zoals bepaald, persoonlijk of via TOLEDO, overhandigd aan de examinator.