barg31 Architectuur in context B (B-KUL-A31451)

Doelstellingen
Voortbouwend op de inzichten opgedaan in ‘Architectuur en Context I’ situeert dit OPO de geschiedenis van de bebouwde omgeving in een breder historisch, cultureel en maatschappelijk perspectief. Het overkoepelende doel van het OPO is het verwerven, communiceren en toepassen van kennis en inzicht omtrent de bebouwde omgeving, toegepast op de 20e eeuwse architectuur (OLA Geschiedenis van de Architectuur II) en het denken over de stedenbouw (OLA Geschiedenis van de stedenbouw). 'Kennis' doelt hier op kenmerken, eigenschappen en oorzaken van feiten, fenomenen, gebeurtenissen en gebouwen. ‘Inzicht’ heeft daarentegen te maken met de verbanden, relaties en invloeden daartussen. Hoe werkt een bepaald feit, idee of gebeurtenis door in een ander idee, gebouw, of project? Van de student wordt verwacht dat hij/zij beide aspecten leert verwerven, communiceren en toepassen, dat wil respectievelijk zeggen: het aangeboden leermateriaal zelfstandig verwerken; helder inzichten kan weergeven via tekst en beeld; zelf relaties kan ontdekken en deze kritisch benoemen.
Begintermen
Van de student(e) worden volgende basiscompetenties verwacht:
- disciplinegebonden informatie verwerven en verwerken, met name in staat zijn zelfstandig de aangeboden themata verder te exploreren.
- beschikken over een normale kennis van de Franse en Engelse taal om vakgebonden literatuur te verwerken.
- in staat zijn om de ruimtelijke opbouw en de esthetische kwaliteiten van een gebouw af te leiden uit plandocumenten en kan hierover communiceren via elementaire schetsen.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
(GELIJKTIJDIG( A31425 ) OF GELIJKTIJDIG( A41153 ) OF GELIJKTIJDIG( A41242 ) OF GELIJKTIJDIG( A31563 )) EN (GELIJKTIJDIG( A31436 ) OF GELIJKTIJDIG( A41163 ) OF GELIJKTIJDIG( A41248 ) OF GELIJKTIJDIG( A31570 ))
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
A31425 : barg11 Architectuur in context A
A41153 : barb11 Architectuur in context A
A41242 : biab11 Interieur in context A
A31563 : biag11 Interieur in context A
A31436 : barg21 Denkbeelden
A41163 : barb21 Denkbeelden
A41248 : biab21 Denkbeelden
A31570 : biag21 Denkbeelden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
A41205 : barb51 Erfgoed en theorie
A31483 : barg51 Erfgoed en theorie
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
A41176 : barb31 Architectuur in context B
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de architectuur (Gent) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de architectuur voor academische bachelors en masters in de interieurarchitectuur (Gent) 40 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de architectuur voor academische bachelors in de industriële wetenschappen: bouwkunde (Gent) 75 sp.
- Schakelprogramma: Master in de architectuur voor professionele bachelors in de bouw (Gent) 89 sp.
- Schakelprogramma: Master in de architectuur voor professionele bachelors in de interieurvormgeving (Gent) 90 sp.
- Schakelprogramma: Master in de architectuur voor professionele bachelors in de toegepaste architectuur (Gent) 86 sp.
- Schakelprogramma: Master in de stedenbouw en de ruimtelijke planning (Gent) 46 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. barg31 Architectuurgeschiedenis van de 20ste eeuw (B-KUL-A50039)




Inhoud
Het OLA 'Architectuurgeschiedenis II' behandelt de opkomst en doorbraak van, en de kritiek op het modernisme in de architectuurcultuur in de twintigste eeuw. Centraal staat daarbij het zoeken naar een eigentijds architecturaal paradigma. Dit onderwerp wordt belicht vanuit het standpunt van ontwerpers, opdrachtgevers en critici. Er wordt zowel thematisch als monografisch te werk gegaan: nu eens wordt een college opgebouwd rond het werk van één ontwerper, dan weer vormt een bepaalde thematiek de rode draad doorheen de les. De student leert niet alleen de belangrijkste stromingen en ontwerpers kennen maar krijgt ook inzicht in de esthetische, structurele of constructieve kwaliteiten van bepaalde belangwekkende gebouwen. Het zwaartepunt ligt bij de West-Europese en Noord-Amerikaanse ontwikkelingen. De cursus besluit met een kort overzicht van de actuele tendensen op de internationale architectuurscène. Waar mogelijk wordt ook ingespeeld op de lokale actualiteit (bv. tentoonstellingen, nieuwe gebouwen, lezingen of andere evenementen).
Studiemateriaal
Voor dit onderdeel is volgend studiemateriaal ter beschikking
- Een uitgeschreven syllabus met de volledige cursustekst (aan te kopen via ACCO).
- Op Toledo zijn daarnaast slides met beeldmateriaal en een overzicht van de besproken gebouwen beschikbaar.
- Per college wordt ook een bibliografie van specifieke bronnen meegegeven ter verdere verdieping.
Let op: het leermateriaal wordt jaarlijks aangepast; studenten die het vak hernemen moeten dus steeds de meest recente versie gebruiken!
Toelichting onderwijstaal
De onderwijstaal is het Nederlands, maar de student wordt verondersteld teksten in het Frans en Engels te kunnen begrijpen. Een gastcollege, documentaire of rondleiding in een andere taal (Frans, Engels) kan voorkomen.
Toelichting werkvorm
De colleges bieden een kennismaking met de materiae; alles wat daarin besproken wordt behoort tot de leerstof.
3 sp. barg31 Geschiedenis van de stedenbouw (B-KUL-A51148)




Inhoud
Deze cursus behandelt de evolutie in het stedenbouwkundige denken en handelen sinds de Oudheid. Daarbij ligt de nadruk op de intieme relatie tussen de stad als ruimtelijk fenomeen en de culturele, politieke, maatschappelijke en economische context waarin ze tot stand komt. De stad als nederzettingsvorm, en ook het denken erover, is daarenboven in voortdurende ontwikkeling. Om dit te illustreren biedt de cursus een chronologisch overzicht van het denken over stad en stedenbouw sinds de klassieke Oudheid tot vandaag, met een zwaartepunt bij de 19e en 20e eeuws ontwikkelingen. De aandacht gaat zowel naar stedenbouwkundige gehelen in hun materiële en morfologische dimensie, als naar de sociale, economische en culturele processen waarvan ze de neerslag vormen. Het gaat daarom in deze cursus niet alleen om ontwerpers en hun realisaties, maar in belangrijke mate ook om de ideeën die ze via hun creaties of projecten trachtten te realiseren.
Studiemateriaal
Het cursusmateriaal bestaat uit:
- Een verplicht handboek: Sergio M. Figueiredo, Sven Sterken, Kees Doevendans, A History of Urbanism in Europe (Leuven: ACCO, 2021). Dit handboek heb je nodig bij het open boek examen (fotocopies zijn niet toegelaten).
- Slides met met beeldmateriaal en een schematisch overzicht van het college, bronteksten in verband met de leerstof, en een overzicht van besproken gehelen en concepten, worden ter beschikking gesteld via Toledo (jaarlijks bijgewerkt).
Toelichting onderwijstaal
De onderwijstaal is het Nederlands, maar de student wordt verondersteld teksten in het Frans en Engels te kunnen begrijpen. Een gastcollege, documentaire of rondleiding in een andere taal (Frans, Engels) kan voorkomen.
Toelichting werkvorm
Werkcollege
Elke student moet, naast de colleges, ook minstens 1 keer verplicht een werkcollege voorbereiden en bijwonen. Aanwezigheid en positieve evaluatie van het bijhorende werkstuk (score A of B) geven recht op een bonuspunt op het examen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: barg31 Architectuur in context B (B-KUL-A71451)
Toelichting
Beide onderdelen van deze cursus worden apart, maar wel binnen dezelfde halve dag geëxamineerd.Details over hoe het examen verloopt worden in de loop van het semester meegedeeld; een voorbeeldexamen is ter beschikking.
- Het examen Architectuurgeschiedenis telt voor 2/5, en is een 'gesloten boek' examen.
- Het examen Geschiedenis van de stedenbouw telt voor 2/5 van de punten, en wordt open boek geëxamineerd.
- Daarnaast tellen het practicum (seminar + een aantal oefeningen) mee voor 1/5 van de punten.
Opmerkingen:
Indien de student door overmacht niet aanwezig kan zijn op het indienmoment of de evaluatie dient de student in elk geval zijn werkstuk - op het voorzien indienmoment, en in de toestand waarin het zich dan bevindt - in. Hij laat zo nodig het werkstuk indienen door een derde tegen ontvangstbewijs of stuurt het via e-mail naar de titularis. Het ingediende geldt als beeld van de toestand van het werk op dat moment.
Indien een student een ondubbelzinnig vastgelegde en gecommuniceerde inleveringstermijn niet respecteert, wordt het werkstuk als niet-ingeleverd beschouwd. De student krijgt voor deze (deel)opdracht NA (niet afgelegd). Deze regeling geldt voor alle vormen van in te dienen werkstukken. Alle werkstukken worden zoals bepaald, persoonlijk of via TOLEDO, overhandigd aan de examinator.
Toelichting bij herkansen
In de tweede zittijd legt de student beide examens opnieuw af; de modaliteiten hiervan zijn identiek als in de eerste zittijd. De punten van het practicum worden overgenomen uit de eerste zittijd; hiervoor is geen herkansing mogelijk.