Inleiding tot het boeddhisme (B-KUL-A0AD5A)

4 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
N.
Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar niet ingericht, maar wel volgend jaar. Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar niet ingericht, maar wel volgend jaar.
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

De cursus “inleiding tot het boeddhisme” heeft tot doel om de rijkdom en diversiteit binnen het boeddhisme te bestuderen door de lens van deze religieuze traditie in Japan. Het vak begint met een overzicht van de ontstaansgeschiedenis en de belangrijkste thema’s binnen het boeddhisme. Vervolgens zoomen we in op de voornaamste Japanse boeddhistische scholen (hun stichters en leer) en bekijken we hoe ze in relatie stonden tot de staat en de maatschappij waarin ze zich ontwikkelden. Net als elders kan het boeddhisme in Japan niet losgekoppeld worden van andere religieuze tradities. Daarom wordt er ook stilgestaan bij hun wederzijdse interactie (symbiose, conflict, versmelting, ...) en dit op verschillende tijdstippen in de geschiedenis. Tot slot gaan we in op de transformaties die het boeddhisme in Japan heeft ondergaan sinds het midden van de negentiende eeuw en focussen we op verschillende rollen die het Japanse boeddhisme in de 20ste en 21ste eeuw opneemt in haar zoektocht naar relevantie in een seculariserende maatschappij.

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel

  • Kennen de studenten de ontstaansgeschiedenis en basisprincipes van het boeddhisme.
  • Kennen de studenten de belangrijkste Japanse boeddhistische scholen en hun leer en kunnen ze onderlinge verschillen duiden.
  • Hebben studenten inzicht in hoe het (Japanse) boeddhisme zich verhoudt tot andere religieuze tradities.
  • Begrijpen studenten hoe het boeddhisme en de cultuur waarin de religieuze traditie zich ontwikkelt elkaar wederzijds beïnvloeden (door de lens van Japan).
  • Zijn studenten zich bewust van de veelzijdigheid en rijkdom van het boeddhisme (door de lens van boeddhisme in Japan).
  • Hebben studenten inzicht in hoe het boeddhisme evolueert in functie van politieke en maatschappelijke veranderingen.
  • Hebben studenten hun vaardigheden m.b.t. het kritisch lezen, bekijken en begrijpen van verscheidene soorten bronnen aangescherpt.
  • Hebben studenten hun presentatie- en discussievaardigheden verder ontwikkeld.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Inleiding tot het boeddhisme (B-KUL-A0AD5a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
N.
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

Thema's die in dit opleidingsonderdeel aan bod zullen komen:

  • Het boeddhisme: oorsprong en belangrijkste thema’s
  • Aankomst van het boeddhisme in Japan
  • Vroeg Japans boeddhisme: de 17-artikel grondwet van Prins Shōtoku
  • Nara-boeddhisme: 6 scholen
  • Heian-boeddhisme: Saichō en Kūkai
  • De late Heian-periode en het verval van de Dharma (mappō)
  • Amida Boeddha: een nieuw paradigma
  • De Reine Land-traditie
  • Zen-tradities
  • Nichiren
  • Kamakura-boeddhisme
  • Boeddhisme in the Tokugawa periode
  • Boeddhisme-Shinto relaties
  • Boeddhisme in Japan vandaag

Het studiemateriaal wordt wekelijks via Toledo ter beschikking gesteld.

  • De colleges van dit opleidingsonderdeel worden in het Nederlands gegeven.
  • Het studiemateriaal is voornamelijk in het Engels.

 

Discussie - Presentatie

  • Combinatie van colleges, discussies en korte presentaties
  • Van de studenten wordt een wekelijkse voorbereiding verwacht: doornemen van literatuur of video-materiaal ter voorbereiding met daaraan gekoppeld eventueel een korte opdracht (bv. korte presentatie van argumenten of beantwoorden vragen)

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Inleiding tot het boeddhisme (B-KUL-A2AD5a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Geen


Verdeelsleutel punten

  • Voorbereiding + deelname aan discussies: 30%
  • Schriftelijk examen: 70%

Studenten moeten voor beide onderdelen afzonderlijk geslaagd zijn om voor het vak te kunnen slagen. In geval van een tekort op het deel “voorbereiding + deelname aan discussies” wordt voor de herkansing een alternatieve opdracht voorzien (kort essay).