Ontwikkelingspsychologie met bijzondere aandacht voor religie, spiritualiteit en zingeving (B-KUL-A0AD2A)

4 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
Dezutter Jessie |  Dewitte Laura (plaatsvervanger)
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

Na het voltooien van dit opleidingsonderdeel:

KENNIS

- zijn studenten in staat om de fundamentele ontwikkelingstheorieën (zoals de psychosociale theorie van Erikson, cognitieve ontwikkelingstheorie van Piaget, ontwikkeling van moraliteit van Kohlberg, hechtingstheorie van Bowlby) te beschrijven en dit binnen elke fase in de levensloop (baby, peuter, kleuter, lagere schoolkind, adolescent, jongvolwassene, volwassene, oudere).

- kunnen studenten centrale ontwikkelingspsychologische concepten (zoals object-constantie, veilige gehechtheid, conservatie, etc) benoemen, definiëren en plaatsen binnen de correcte levensfase.

- hebben de studenten inzicht in hoe psychosociale en cognitieve ontwikkeling een rol kan spelen in de ontwikkeling van religieuze cognities en motivaties (zoals godsbeelden, intrinsieke/extrinsieke motivatie, etc.) en kunnen ze dit illustreren aan de hand van een voorbeeld

- kunnen studenten illustreren hoe religie en spiritualiteit een rol kan spelen bij het omgaan met ontwikkelingspsychologische taken

Geen specifieke begintermen.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Ontwikkelingspsychologie met bijzondere aandacht voor religie, spiritualiteit en zingeving (B-KUL-A0AD2a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
Dezutter Jessie |  Dewitte Laura (plaatsvervanger)
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

De cursus bespreekt stapsgewijs de levensloop:

De babytijd, de peutertijd, de kleutertijd, de lagere schooltijd, de adolescentie, de jongvolwassenheid, de volwassenheid, en de hogere leeftijd komen aan bod. Binnen elke levensfase wordt gekeken naar de cognitieve ontwikkeling, de psychosociale ontwikkeling, de morele ontwikkeling, en de ontwikkeling van gehechtheid. De psychologische ontwikkeling wordt gelinkt aan religieuze en spirituele thema’s in verschillende levensfasen.

Handboek: Craeynest, P. (2007). Psychologie van de levensloop: inleiding in de ontwikkelingspsychologie. Leuven: Acco.

Aanvullend studiemateriaal is beschikbaar via Toledo.

De colleges bestaan uit

1) ‘klassieke’ lessen waarin telkens een grote ontwikkelingspsychologische theorie wordt uitgelegd,

2) hertalen van de theorie naar het huidige wetenschappelijke discours met focus op het domein van de studenten (via videomateriaal, gastsprekers, recente empirische bevindingen),

3) discussie-en debatmomenten rond toepasbaarheid van de theorie (eigen functioneren en toekomstig werkveld) aan de hand van cases.

  • KLASSIEKE COLLEGES:
    - kennisoverdracht fundamentele ontwikkelingstheorieën en ontwikkelingspsychologische concepten
     
  • VERTALING naar huidig onderzoek en toekomstig werkdomein:
    - videomateriaal uit onderzoekslabo’s
    - onderzoeksmateriaal uit eigen team
    - illustraties uit literatuur
     
  • KRITISCHE REFLECTIE-MOMENTEN
    - discussie en debat rond toepasbaarheid van theorieën in eigen leven en toekomstige werkomgeving

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Ontwikkelingspsychologie met bijzondere aandacht voor religie, spiritualiteit en zingeving (B-KUL-A2AD2a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Studenten worden geëvalueerd op:

* hun kennis van de grote ontwikkelingspsychologische theorieën en ontwikkelingspsychologische concepten
* hun inzicht in hoe psychosociale en cognitieve ontwikkeling een rol kan spelen in de ontwikkeling van religieuze cognities en motivaties
* hun vaardigheid om te demonstreren hoe religie/spiritualiteit een rol kan spelen in het omgaan met psychosociale ontwikkelingstaken
* hun argumentatie naar hoe psychosociale en cognitieve ontwikkeling van individuen een rol kan spelen in de uitoefening van hun toekomstige beroep
* hun vaardigheid in het hertalen van religieuze ontwikkelingen in ontwikkelingspsychologische termen

Dit gebeurt tijdens een gesloten boek schriftelijk examen.