Ontwikkelingspsychologie met bijzondere aandacht voor religie, spiritualiteit en zingeving (B-KUL-A0AD2A)
Doelstellingen
Na het voltooien van dit opleidingsonderdeel:
KENNIS
- zijn studenten in staat om de fundamentele ontwikkelingstheorieën (zoals de psychosociale theorie van Erikson, cognitieve ontwikkelingstheorie van Piaget, ontwikkeling van moraliteit van Kohlberg, hechtingstheorie van Bowlby) te beschrijven en dit binnen elke fase in de levensloop (baby, peuter, kleuter, lagere schoolkind, adolescent, jongvolwassene, volwassene, oudere).
- kunnen studenten centrale ontwikkelingspsychologische concepten (zoals object-constantie, veilige gehechtheid, conservatie, etc) benoemen, definiëren en plaatsen binnen de correcte levensfase.
- hebben de studenten inzicht in hoe psychosociale en cognitieve ontwikkeling een rol kan spelen in de ontwikkeling van religieuze cognities en motivaties (zoals godsbeelden, intrinsieke/extrinsieke motivatie, etc.) en kunnen ze dit illustreren aan de hand van een voorbeeld
- kunnen studenten illustreren hoe religie en spiritualiteit een rol kan spelen bij het omgaan met ontwikkelingspsychologische taken
Begintermen
Geen specifieke begintermen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Master in de wereldreligies (Leuven) (Optie religiestudie) 60 sp.
- Schakelprogramma: Master in de wereldreligies: optie islamitische theologie en godsdienstwetenschappen (voor professionele bachelors) (Leuven) 90 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Duits) 180 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Frans) 180 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor professionele bachelors (niet-leerkracht godsdienst) en academische bachelors niet-humane wetenschappen) (Leuven) 90 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor academische bachelors humane wetenschappen en academische masters) (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor professionele bachelors leerkracht godsdienst) (Leuven) 60 sp.
- Schakelprogramma: Master in de wereldreligies: optie islamitische theologie en godsdienstwetenschappen (voor professionele bachelor secundair onderwijs met als vak islamitische godsdienst) (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Ontwikkelingspsychologie met bijzondere aandacht voor religie, spiritualiteit en zingeving (B-KUL-A0AD2a)
Inhoud
De cursus bespreekt stapsgewijs de levensloop:
De babytijd, de peutertijd, de kleutertijd, de lagere schooltijd, de adolescentie, de jongvolwassenheid, de volwassenheid, en de hogere leeftijd komen aan bod. Binnen elke levensfase wordt gekeken naar de cognitieve ontwikkeling, de psychosociale ontwikkeling, de morele ontwikkeling, en de ontwikkeling van gehechtheid. De psychologische ontwikkeling wordt gelinkt aan religieuze en spirituele thema’s in verschillende levensfasen.
Studiemateriaal
Handboek: Craeynest, P. (2007). Psychologie van de levensloop: inleiding in de ontwikkelingspsychologie. Leuven: Acco.
Aanvullend studiemateriaal is beschikbaar via Toledo.
Toelichting werkvorm
De colleges bestaan uit
1) ‘klassieke’ lessen waarin telkens een grote ontwikkelingspsychologische theorie wordt uitgelegd,
2) hertalen van de theorie naar het huidige wetenschappelijke discours met focus op het domein van de studenten (via videomateriaal, gastsprekers, recente empirische bevindingen),
3) discussie-en debatmomenten rond toepasbaarheid van de theorie (eigen functioneren en toekomstig werkveld) aan de hand van cases.
- KLASSIEKE COLLEGES:
- kennisoverdracht fundamentele ontwikkelingstheorieën en ontwikkelingspsychologische concepten
- VERTALING naar huidig onderzoek en toekomstig werkdomein:
- videomateriaal uit onderzoekslabo’s
- onderzoeksmateriaal uit eigen team
- illustraties uit literatuur
- KRITISCHE REFLECTIE-MOMENTEN
- discussie en debat rond toepasbaarheid van theorieën in eigen leven en toekomstige werkomgeving
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Ontwikkelingspsychologie met bijzondere aandacht voor religie, spiritualiteit en zingeving (B-KUL-A2AD2a)
Toelichting
Studenten worden geëvalueerd op:
* hun kennis van de grote ontwikkelingspsychologische theorieën en ontwikkelingspsychologische concepten
* hun inzicht in hoe psychosociale en cognitieve ontwikkeling een rol kan spelen in de ontwikkeling van religieuze cognities en motivaties
* hun vaardigheid om te demonstreren hoe religie/spiritualiteit een rol kan spelen in het omgaan met psychosociale ontwikkelingstaken
* hun argumentatie naar hoe psychosociale en cognitieve ontwikkeling van individuen een rol kan spelen in de uitoefening van hun toekomstige beroep
* hun vaardigheid in het hertalen van religieuze ontwikkelingen in ontwikkelingspsychologische termen
Dit gebeurt tijdens een gesloten boek schriftelijk examen.