Exegetische methodiek: Oude en Nieuwe Testament (B-KUL-A0AC2B)

4 studiepuntenNederlands52 urenEerste semester
Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar niet ingericht, maar wel volgend jaar. Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar niet ingericht, maar wel volgend jaar.
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

Tegen het eind van dit opleidingsonderdeel zullen studenten:

  • Kennis van de plaatsen, personages, het tijdskader, de doelen, de plot, en de boodschap van een selectie van de boeken van de Bijbel aantonen.
  • Begrip van de diverse methodologische benaderingen van zowel het Oude Testament als het Nieuwe Testament aantonen.
  • Het vermogen om deze methodieken toe te passen aantonen.
  • Vertrouwdheid met de historische- en culturele achtergronden, de religieuze wortels en de sociaal-politieke inbedding van een selectie van de boeken van de Bijbel aantonen.

Het vermogen aantonen om kritisch na te denken over het proces van teksten lezen en interpreteren om hun eigen wetenschappelijk verantwoorde interpretaties van Bijbelse teksten te kunnen ontwikkelen.

Kennen: basisvertrouwdheid met de inhoud van de Bijbel.

Kunnen: basisvaardigheid met betrekking tot het lezen, interpreteren en verstaan van teksten.

Houding: kritische ingesteldheid; bereidheid om kritisch vragen over de Bijbel te stellen.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Exegetische methodiek: Oude en Nieuwe Testament (B-KUL-A0AC2a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College52 urenEerste semester
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

De Bijbel is een verzameling van ongelijksoortige teksten uit de oudheid, die tal van uiteenlopende interpretaties heeft gegenereerd. Hoe komt dat? Hoe kan men best met een tekst omgaan die door sommigen als een bron van levend geloof wordt beschouwd, maar door anderen slechts als een historische curiositeit wordt beschouwd? 

Naast een concrete kennismaking met enkele uitgekozen Bijbelse teksten, zal dit vak zich in het bijzonder richten op de exegetische methodes waarmee ze op een kritische manier benaderd kunnen worden. Onder de methodieken die eventueel zullen behandeld worden, zijn b.v.:

  • Bijbelse exegese in de oudheid
    • Intern-Bijbelse exegese
    • Interpretatie van het Oude Testament door het Nieuwe Testament
  • Historisch-kritische methoden, waaronder:
    • Archeologie, topografie
    • Vergelijkende literatuurwetenschap
  • Tekstkritiek
  • Bronnen-, Compositie-, en Redactiekritiek
  • Literaire en Narratieve kritiek
  • Receptiegeschiedenis
  • Postkoloniale kritiek
  • Feministische kritiek

Cursusnota's en PowerPoints van het vak zullen digitaal beschikbaar worden gesteld (b.v. via Toledo).

De cursusnota's en PowerPoints zullen verwijzingen naar aanvullende leesmateriaal bevatten; verplicht leesmateriaal zal zoveel mogelijk digitaal beschikbaar worden gesteld.

Aanbevolen boeken:
De Bijbel. Uit de grondtekst vertaald. Willibrordvertaling. Geheel herziene uitgave, 's Hertogenbosch: Katholieke Bijbelstichting, 1995.
Of:
De Bijbel. De Nieuwe Bijbelvertaling met Deuterocanonieke Boeken, 's-Hertogenbosch - Leuven: Katholieke Bijbelstichting - Vlaamse Bijbelstichting, 2004. BL: er komt een nieuwe NBV uit, de NBV 21.

Het vak bestaat uit 52 contact uren, waarvan 26 uren hoorcolleges.
De rest van de tijd (26 uren) zal zowel werkcolleges als begeleide zelfstudie i.f.v. de voorbereiding van de paper bevatten.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Exegetische methodiek: Oude en Nieuwe Testament (B-KUL-A2AC2b)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Self assessment/Peer assessment
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Permanente evaluatie (50%) : 1 x essay (toepassing van een methodiek op een uitgekozen Bijbelse tekst; minimum 1800 en maximum 2200 woorden exclusief voetnoten en bibliografie) + 1 x recensie (minimum 300 en maximum 500 woorden inclusief voetnoten en bibliografie). Aanvullende informatie over deze opdracht zal op Toledo beschikbaar zijn.

Schriftelijk examen van 1u 30min (50%) : 2 x open vragen.

De examenmodaliteiten voor de tweede zittijd blijven dezelfde als deze voor de eerste zittijd. Echter, wie in de eerste zittijd niet op het examen geslaagd is, maar wel op de paper(s) moet de essay(s) niet herschrijven. Indien dit niet het geval is, moet de student de essay(s) wel opnieuw indienen op de facultaire deadline voor het indienen van essays in augustus. Dit geldt voor zowel de reguliere als de werkstudenten.