Christelijke seksualiteits-, huwelijks- en gezinsethiek (B-KUL-A01A4D)

4 studiepuntenNederlands52 urenEerste semester
N.
Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar niet ingericht, maar wel volgend jaar. Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar niet ingericht, maar wel volgend jaar.
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

In dit opleidingsonderdeel worden studenten geïntroduceerd in een theologisch-ethische visie op seksualiteit, seksuele relaties, partnerschap, huwelijk en gezinsleven.  

Aan het einde van het OPO zijn de studenten in staat om

  • hedendaagse belevingswijzen op relationeel en seksueel vlak op basis van recent sociologisch en psychologisch onderzoek te beschrijven en toe te lichten;
  • antropologisch-filosofische kernconcepten zoals lichamelijkheid, seksueel verschil, seksuele begeerte, gender, ouderschap enz. te verklaren;
  • de positie van het kerkelijke leerambt t.a.v. centrale vraagstukken rond seksualiteit, huwelijk en gezin weer te geven en de onderliggende argumentatielijnen te schetsen en op een kritische manier te analyseren;
  • (voor het onderwerp relevante Bijbelse teksten op een hermeneutisch-kritische manier te lezen en te vertalen naar hedendaagse vraagstellingen;)
  • hoofdstromingen en centrale argumentatielijnen in recente theologisch-ethische benaderingen van seksualiteit, huwelijk en gezin te benoemen en te analyseren;
  • een theologisch-ethisch denkkader te hanteren van waaruit relationeel-seksuele belevingswijzen kunnen geplaatst en geëvalueerd worden;
  • zelfstandig perspectieven te ontwikkelen voor een adequate ethische en pastorale benadering van partnerschaps- en gezinsrelaties.

Van de studenten wordt verwacht dat ze over algemene studievaardigheden bezitten.

Tevens wordt verwacht dat de studenten teksten in het Nederlands en het Engels vlot kunnen lezen en begrijpen. Ook enige kennis van het Frans is wenselijk.  

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Christelijke seksualiteits-, huwelijks- en gezinsethiek (B-KUL-A01A4a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College52 urenEerste semester
N.
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

Eerst reiken we een theologisch-ethisch denkkader aan voor een hedendaagse, humane en christelijk geïnspireerde seksualiteits-, huwelijks- en gezinsethiek. We gaan in op basisbegrippen en methodes van de theologische ethiek.

Daarna toetsen we op welke manier dat theologisch-ethisch denkmodel in concrete situaties als basis en richtsnoer kan dienen voor een christelijk geïnspireerde visie op diverse hedendaagse belevingswijzen van seksualiteit en partner- en gezinsrelaties, zoals bijvoorbeeld gezinsvorming, seksualiteit bij tieners, genderdiverse liefdesrelaties, ouderschap en geboorteregeling.

Het studiemateriaal bestaat uit powerpoints en teksten die op Toledo geplaatst worden.

Daarnaast worden drie boeken aangeraden (niet verplicht) als extra studiemateriaal: 

1.Ilse Cornu, Tussen de lakens. Seksuele ethiek in dynamisch en kwalitatief perspectief, Garant, Antwerpen, 2020. Zie ook de versie van 2013.

2.Roger Burggraeve, An Ethics of mercy. On the way to meaningful living and loving, Uitgeverij Peeters, Leuven, 2016.

3.Bishop Johan Bonny, Roger Burggraeve, Ilse Van Halst, Mag ik? Dank je. Sorry. Vrijmoedige dialoog over relaties, huwelijk en gezin, Antwerpen, 2016.

In de hoorcolleges worden (o.a. met behulp van Powerpoint presentaties en in interactie met de studenten) het theologisch-ethisch denkkader uiteengezet en de relevante theologisch-antropologische kernconcepten toegelicht en toegepast op specifieke vormen van seksualiteitsbeleving, partnerschap en gezinsleven.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Christelijke seksualiteits-, huwelijks- en gezinsethiek (B-KUL-A21A4d)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


De eindevaluatie van de cursus gebeurt op basis van een mondeling examen.

Tijdens het mondeling examen moet de student twee open vragen beantwoorden.

Elke student krijgt ongeveer 15 minuten tijd om zich aan de hand van de vragen schriftelijk voor te bereiden op het mondeling examen. De schriftelijke notities blijven bij de examinator en worden enkel in overweging genomen bij betwisting van het examenresultaat.

Alle vragen zijn zo opgesteld dat daarbij  kennisreproductie, -verwerking en -toepassing aan bod komen.

Studenten mogen zich verwachten aan bijvragen indien het gegeven antwoord om verduidelijking of verdieping vraagt.

De vragen peilen naar de competentie van de student om o.a.:
- empirisch en menswetenschappelijk onderzoek, kerkelijke leerstellingen, theologische posities enz. te memoriseren en te extrapoleren;
- antropologische en theologische sleutelconcepten, leerambtelijke documenten, Bijbelse bronteksten en hedendaagse theologisch-ethische literatuur te analyseren en kritisch te beoordelen;
- een theologisch-ethisch denkkader op hedendaagse seksueel-relationele belevingswijzen toe te passen en te concretiseren.

Studenten wordt geëvalueerd op basis van hun vermogen om de relevante leerstof te extrapoleren, op een gestructureerde manier weer te geven, te analyseren en een theologisch-ethisch redenering toe te passen.