Christelijke politieke en sociale ethiek (B-KUL-A01A3B)

4 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar ingericht, maar niet volgend jaar. Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar ingericht, maar niet volgend jaar.
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

Studenten bouwen basiskennis en -inzichten op over de bronnen van de christelijke sociale ethiek (met name de Bijbel, Augustinus en Thomas van Aquino), met een focus op hun visie op rechtvaardigheid en de relatie tussen mensbeeld en rol van de politiek, alsook de plaats van religie in het publieke domein. 

Studenten hebben een grondig verstaan van de ontstaansgeschiedenis, evolutie en principes van de katholieke sociale leer.  

Studenten kunnen recente officiële documenten uit de inspiratie van de katholieke sociale leer lezen en  interpreteren, in het licht van hun historische ontstaanscontext. Ze krijgen een inzicht in hoe deze documenten een bijdrage zijn aan bredere maatschappelijke vraagstukken zoals plaats van religie en samenleving, populisme, ecologie, ongelijkheid en armoede. 

Studenten krijgen inzicht in hoe de christelijke sociale ethiek vele lagen omvat (officiële documenten, organisaties, theologen, ...) en hoe deze ethiek meer een proces dan een vastafgebakende traditie is. 

 

Algemene begintermen van de opleiding.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Christelijke politieke en sociale ethiek (B-KUL-A01A3a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

Na een inleiding over de plaats van de sociale ethiek binnen de christelijke theologie, behandelt een eerste gedeelte enkele bronteksten om de christelijke ethiek vorm te geven en te verstaan. Concreet zullen de Bijbel en elementen uit het denken van Augustinus en Thomas van Aquino aan bod komen.

Een tweede gedeelte is gewijd aan de christelijke sociale ethiek zoals die zich in de traditie van de sociale leer van de kerk ontvouwd en ontwikkeld heeft. Door de bril van de vraag naar de verhouding tussen liefde en rechtvaardigheid, zullen sleutelteksten van deze leer vanaf haar ontstaan met Leo XIII tot en met het pontificaat van de huidige paus besproken worden. Op die manier worden de methode en de inhoud van de officiële sociale leer van de Katholieke Kerk inzichtelijk gemaakt.

Daarnaast komen ook nog enkele actuele maatschappelijke thema's aan bod, zoals de plaats van religie in het publieke debat, de opkomst van nationalisme en populisme en de rol van religie daarin, ecologie, armoede en ongelijkheid. 

Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Boek: Ellen Van Stichel, Uit liefde voor rechtvaardigheid (Kapellen: Pelckmans, 2016) – te verkrijgen via de docent voor 5 euro.

Tevens wordt een ‘reader’ via de cursusdienst van Katechetica ter beschikking gesteld. Powerpointpresentaties worden ook via Toledo aangeboden.

Hoorcollege - Individuele opdracht

Hoorcolleges met mogelijkheid tot discussie, dialoog en kritische opmerkingen, in combinatie met inidividuele opdracht voor een paper rond lezing van een encycliek. (Toelichting volgt op Toledo.)

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Christelijke politieke en sociale ethiek (B-KUL-A21A3b)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


Het examen bestaat uit twee delen.

Voor het eerste deel van het examen kunnen de studenten kiezen: 

- ofwel dienen de studenten een paper te schrijven (tijdens het semester). Meer specifieke invulling van deze opdracht zal aan het begin van de colleges gegeven worden. Deze paper zal geëvalueerd worden met een pass/fail systeem. Bij een 'pass' hebben studenten 10% van de totale punten verdiend.

- ofwel nemen ze deel  aan een interfacultair voortraject (reflectieproces) georganiseerd in het kader van het Start4Change-project, rond duurzaamheid en christelijk sociaal denken (dat resulteert in engagement voor een studiereis naar Italië in lesvrije week). Voor het schrijven van een reflectiepaper van 2p. over de twee bijeenkomsten geldt een pass/fail-systeem – met inachtneming van deadlines. Met een 'pass' heeft de student reeds 10% (2 punten) van het eindresultaat behaald. Meer info over dit project volgt in de les en op Toledo.

 

Het tweede deel van het examen vindt plaats tijdens de examenperiode. Het betreft een mondeling examen over de leerstof, met schriftelijke voorbereiding. De schriftelijke voorbereiding dient enkel ter ondersteuning van de student.

Elke student krijgt 2 hoofdvragen, die betrekking hebben op de leerstof en zijn zowel kennis- als inzichtsvragen.

De eindbeoordeling op 20 is echter geen loutere optelling van elk deelpunt op de examenvragen, maar een weging van het geheel van het examen. Ook eventuele bijkomende vragen kunnen met andere woorden een invloed hebben op de weging van de eindbeoordeling. Zulke bijvragen worden door de docent gesteld omwille van twee redenen: enerzijds om verduidelijking bij een gegeven antwoord, en anderzijds om verder te peilen naar de diepgang van de verworven inzichten.