Voorbereidingsprogramma: Master in de vergelijkende en internationale politiek (Leuven)

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van het voorbereidingsprogramma en de pagina van de master in de vergelijkende en internationale politiek.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

De voorbereidingsprogramma’s hebben als doel academische bachelors en masters met een ruime interesse in de politieke wetenschappen te laten instromen in de Master of Science in de vergelijkende en internationale politiek.
Hiervoor hebben ze zowel kennis van en inzichten in de politieke wetenschappen en sociaalwetenschappelijk onderzoek nodig, alsook academische en onderzoeksgerichte vaardigheden. De verschillende opleidingsonderdelen trachten hierin te voorzien. De omvang van het voorbereidingsprogramma is afhankelijk van de vooropleiding.

Expert
1. De studenten hebben kennis van en inzicht in politiekwetenschappelijke denk- en referentiekaders, ze begrijpen hoe deze tot stand gekomen zijn en wat de mogelijkheden en beperkingen ervan zijn.
2. De studenten hebben basiskennis van de relevante denk- en referentiekaders van minstens één van de verwante wetenschappelijke disciplines wijsbegeerte, recht, geschiedenis en economie, ze begrijpen de relatie van deze discipline met de eigen discipline politieke wetenschappen.
3. De studenten kunnen, vanuit politiekwetenschappelijke kennis en inzichten, concrete maatschappelijke fenomenen analyseren en contextualiseren.

Beleidsanalist
1. De bachelors hebben een basiskennis van de structuren en processen waarbinnen beleid op de verschillende beleidsniveaus tot stand komt.
2. De bachelors hebben een algemene kennis van de normatieve en ideologische uitgangspunten van beleid; zij kunnen deze in een historische context plaatsen en hebben inzicht in de wijze waarop deze zich vertalen in beleid.
3. De bachelors hebben algemene kennis van en inzicht in actuele maatschappelijke problemen en de wijze waarop het beleid die probeert op te lossen op verschillende niveaus. Zij kunnen deze kennis plaatsen binnen een historisch perspectief.
4. De bachelors kunnen onder begeleiding genuanceerd en kritisch reflecteren over actuele maatschappelijke of beleidsontwikkelingen en daarover een beredeneerd standpunt innemen.

Onderzoeker
1. De bachelors hebben inzicht in de wijze waarop kennisverwerving in de sociale wetenschappen plaatsvindt, zij begrijpen hoe empirische gegevens en politiekwetenschappelijke theorievorming zich tot elkaar verhouden.
2. De bachelors kennen en hebben inzicht in de kenmerken van en verschillen tussen de meest gebruikte kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden en technieken voor sociaalwetenschappelijk onderzoek en kunnen deze onder begeleiding correct toepassen.
3. De bachelors kunnen reflecteren over de sterktes en zwaktes van de gekozen sociaalwetenschappelijke methoden en technieken en kunnen (de wetenschappelijke meerwaarde van) de onderzoeksresultaten die daaruit voortkomen kritisch bespreken.
4. De bachelors houden rekening met ethische en deontologische regels binnen het sociaalwetenschappelijk onderzoek en binnen het wetenschappelijk onderzoek in het algemeen. Zij onthouden zich van plagiaat, communiceren de resultaten waarheidsgetrouw en beschrijven de onderzoeksmethoden en -resultaten op zo’n manier dat ze geverifieerd kunnen worden.

Professional
1. De bachelors beschikken over Nederlandse en Engelse taalvaardigheden (luisteren, lezen, spreken en schrijven) in het vakgebied van de politieke wetenschappen.
2. De bachelors kunnen zowel mondeling als schriftelijk argumenteren, rapporteren en presenteren ten aanzien van en debatteren met vakgenoten rond theorieën, (eigen) onderzoek en beleidskwesties.
3. De bachelors tonen intellectuele belangstelling en alertheid voor en een reflexieve houding tegenover het politieke en sociale gebeuren en berichtgeving hieromtrent.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_S_VP_MA_Master in de vergelijkende en internationale politiek.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA SP VP_Vergelijkende en internationale politiek.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?