Veranderingsmanagement (B-KUL-S0C88C)

4 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
POC Sociologie

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student de volgende leerresultaten bereikt:

  • Studenten zijn vertrouwd met verschillende theoretische aspecten van organisatieonderzoek, met name op het vlak van organisatie-analyse, organisatieherontwerp en organisatieverandering.
  • Studenten kunnen een specifiek op organisatieonderzoek gericht design opstellen en uitvoeren.
  • Studenten kunnen een organisatie-audit opstellen en uitvoeren.
  • Studenten begrijpen hoe organisatiebeleid tot stand komt en begrijpen de impact van strategie en organisatiestructuren op de potentiële beleidsuitkomsten.
  • Studenten kunnen in het kader van een organisatieherontwerp zelfstandig een SWOT-analyse opstellen, uitvoeren en rapporteren, en op basis hiervan een (eenvoudig) organisatie(her)ontwerp uittekenen en hierover schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • Studenten kunnen in functie van organisatieverandering bepalen welke veranderingsmethodes opportuun zijn en deze op effecten benchmarken.

Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel heeft de student binnen de Faculteit Sociale Wetenschappen bij voorkeur het opleidingsonderdeel S0A36A Organisatiesociologie of een vergelijkbaar opleidingsonderdeel gevolgd.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
S0H74A : Research Lab Arbeid, organisatie en samenleving

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Veranderingsmanagement (B-KUL-S0C88a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Sociologie

Deze leeractiviteit wil studenten vertrouwd maken met de specifieke methodologische problematiek verbonden aan organisatieonderzoek. Tools zullen aangereikt worden om zowel binnen organisaties als organisatie-vergelijkenderwijs te meten. Daarnaast wil het de studenten het inzicht van de 'organisational choice' aanreiken. Meer nog, via de leeractiviteiten worden studenten in staat gesteld om verschillende organisatorische configuraties te ontwerpen en deze te vergelijken op hun effecten voor mens en organisatie. Tot slot, wordt enerzijds aangetoond waarom organisatieverandering zo'n moeizaam proces is. De studenten krijgen inzichten en tools aangereikt om dat proces te faciliteren. Voor de realisatie van de twee laatste doelstellingen wordt vertrokken vanuit de inzichten van de moderne sociotechniek. Dit is een herontwerptheorie die onder meer gebaseerd is op de inzichten van de sociale systeemtheorie van N. Luhmann.

Daartoe worden volgende inhoudelijke componenten in de hoorcolleges ontwikkeld:

  • Het integraal perspectief op organiseren
  • Vier verschillende organisatieconfiguraties: de bureaucratie, de verlichte bureaucratie, het flexibele regime en het netwerkregime
  • Systeemtheoretische kijk op organisaties
  • De organisatie als een interactienetwerk
  • Structuur en motivatie
  • Historiek van het taakontwerp en herontwerptheorieën
  • Structuurkenmerken van het bureaucratisch regime
  • Veranderende afzet- en arbeidsmarktomgevingen
  • Integrale ontwerpketen
  • Instrumenten die de integrale ontwerpketen ondersteunen
  • Ontwerpen van macro-, meso-, en microstructuur
  • Integrale organisatieverandering
  • Veranderkunde

Om deze leeractiviteit vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:

  • Kuipers, H., van Amelsvoort, P., & Kramer, E.-H. (2018). Het Nieuwe Organiseren. Leuven: Acco.
  • Dhondt, S. & Dessers, E. (2022). Robot zoekt collega. Roeselaere: Kritak. (excerpten uitgereikt)
  • Slides van de hoorcolleges worden ter beschikking gesteld via Toledo.

Het vak wordt in het Nederlands gedoceerd. 

Hoorcolleges worden afgewisseld met responsiecolleges. Tevens wordt in de loop van de hoorcolleges een organisatiesimulatie verricht. Er zullen ook gastcollege's worden voorzien zodat de praktijk van herontwerp gedeeld wordt. Met het oog op het succesvol realiseren van de onderwijsdoelstellingen, wordt van de studenten verwacht dat zij aanwezig zijn in de hoorcolleges. Ze dienen actief mee te denken en mee te werken tijdens de les en notities te nemen. De lessen worden gestreamd en opgenomen. De opnames worden later ter beschikking gesteld.

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Veranderingsmanagement (B-KUL-S2C88c)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk, Cursusmateriaal


Evaluatiekenmerken

De evaluatie bestaat enerzijds uit een schriftelijk open boek examen. Het schriftelijk open boek examen bestaat volledig uit  toepassingsvragen. Tijdens het examen mogen de studenten gebruik maken van het cursusmateriaal, alsook van al het andere materiaal dat door de student relevant geacht wordt. Studenten krijgen de mogelijk 1 case op voorhand voor te bereiden. Deze case telt voor een kwart van de punten.

Bepaling eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Herkansen

De evaluatiekenmerken en/of de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn dezelfde als deze van de eerste examenkans.

Zie ‘Toelichting’ onder ‘Evaluatieactiviteiten’ voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.