Hedendaagse sociologische stromingen (B-KUL-S0C87A)

6 studiepuntenNederlands33 urenEerste semester
POC Sociologie

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel hebben de studenten de volgende leerresultaten bereikt:

  • Studenten kunnen de uiteenlopende wijzen waarop een aantal toonaangevende hedendaagse sociologische benaderingen (structuratietheorie, pragmatische sociologie, Actor-Netwerk Theorie, Amerikaanse cultuursociologie, feministische sociologie etc.) en daarbinnen toonaangevende auteurs (P. Bourdieu, L. Boltanski, P. Hill Collins, M. Lamont, B. Latour etc.) met de centrale thema's uit de theoretische sociologie omgaan en zelfstandig beschrijven.
  • Studenten kunnen het innovatieve karakter van de besproken inzichten verduidelijken en dwarsverbindingen met de maatschappelijke actualiteit leggen.
  • Studenten zijn in staat primaire teksten zelfstandig te verwerken, te bespreken en te contextualiseren.
  • Studenten kunnen een eigen sociologisch standpunt tegenover een specifiek probleem conceptueel verwoorden, beargumenteren en hierover schriftelijk rapporteren in de vorm van een beknopte paper.
  • Studenten kunnen de besproken theoriekaders en concepten onderling vergelijken en creatief toepassen op maatschappelijke kwestie en thema's.
  • Studenten kunnen een theoriekader zelfstandig vertalen in een algemeen onderzoeksontwerp.
  • Studenten zijn zich bewust van de probleemsturende rol van theoriekaders en concepten binnen onderzoek en discussies over maatschappelijke kwesties.
  • Studenten hebben een kritisch leesvermogen met betrekking tot theoretische teksten.

Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel wordt de student verondersteld te beschikken over kennis van de gangbare sociologische kernbegrippen en terminologie, kennis van de grote lijnen binnen de pluriformiteit aan sociologische benaderingen, en kennis van de voornaamste auteurs, stromingen en discussies binnen de moderne en hedendaagse wijsbegeerte.

Deze begintermen vormen binnen de Faculteit Sociale Wetenschappen het onderwerp van de opleidingsonderdelen S0A20A Sociologie, S0H34A Sociologische theorieën/Sociological Theories, en S0A13A Wijsbegeerte. Het vooraf gevolgd hebben van deze of vergelijkbare opleidingsonderdelen strekt tot aanbeveling.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Hedendaagse sociologische stromingen (B-KUL-S0C87a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College33 urenEerste semester
POC Sociologie

Na een inleidend college waarin we een aantal grote sociologische debatten bespreken (agency vs. structure, presentisme vs. historische sociologie, standpointtheorie vs. positivisme) gaan we aan de hand van primaire teksten na hoe een aantal toonaangevende hedendaagse sociologische stromingen en auteurs deze problematieken herarticuleren. We denken vervolgens na over de relevantie van theorie voor actuele maatschappelijke vraagstukken in cultuur, onderwijs etc.

We behandelen de volgende theoriekaders en auteurs (wijzigingen voorbehouden):

  • Structuratietheorie (A. Giddens en P. Bourdieu)
  • Critical Race Theory ( G. Ladson-Billings, T. Yosso)
  • Actor Netwerk Theorie & New Materialism (B. Latour, J. Bennett)
  • Pragmatische sociologie (L. Boltanski, L. Thévenot)
  • Amerikaanse cultuursociologie (J. Alexander, M. Lamont, A. Swidler)
  • Feministische sociologie (P. Hill-Collins, D. Smith, N. Fraser, I. Marion Young)
  • Resonantietheorie (H. Rosa)

Om deze leeractiviteit vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:

  • Selectie van boekhoofdstukken en artikelen
  • Slides van de hoorcolleges

Al het studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.

Met het oog op het succesvol realiseren van de leerdoelstellingen, wordt van de studenten verwacht dat zij aanwezig zijn in de wekelijkse hoorcolleges, waarin de bestudeerde auteurs en teksten worden toegelicht en besproken. De docent verwacht dat de studenten de teksten vooraf hebben verwerkt. 

De studenten denken tijdens het hoorcollege actief mee en formuleren eigen ideeën, kritische opmerkingen, mogelijke toepassingen en eventuele vragen om verduidelijking. Daartoe nemen zij de behandelde teksten, die de docent enkel op grote lijnen toelicht, vooraf door.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Hedendaagse sociologische stromingen (B-KUL-S2C87a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Evaluatiekenmerken
De evaluatie bestaat uit twee delen:

1) Een schriftelijk voorbereide vraag: studenten schrijven een mini-essay van maximaal 5 pagina’s met interlinie anderhalf. De student behandelt daarin één van de geziene theoriekaders. In de bespreking wordt het gekozen kader ofwel verder uitgediept op basis van zelfstandige lectuur; ofwel in een algemeen onderzoeksontwerp vertaald; ofwel op een maatschappelijk probleem toegepast. Bij de drie geboden mogelijkheden staat het de studenten vrij om aan te knopen bij inzichten uit andere opleidingsonderdelen of het onderwerp van de meesterproef. Indien ze dat doen, dienen de studenten er wel over te waken dat er een voldoende sterke terugkoppeling gebeurt naar de leerstof die hoort bij het weerhouden theoriekader. De studenten kunnen met de docent vooraf overleggen over de geplande voorbereide vraag voor of na de contactmomenten dan wel per mail. Eerste versies van de voorbereide vraag kunnen tevens rekenen op een beknopte feedback door de docent indien ze voor de ingang van het kerstreces worden doorgemaild. Studenten mailen de schriftelijk voorbereide vraag uiterlijk één week voor ze examen afleggen aan de docent door. Bij de beoordeling van de tekst gelden zowel inhoudelijke als vormelijke beoordelingscreteria. Op het examen volgt een korte feedback op de ingeleverde tekst, waarbij eventueel ook vragen worden gesteld over de ontwikkelde argumentatie voor zover de docent die op bepaalde punten onduidelijk of tegenstrijdig vindt.

2) Het mondeling open boek examen met schriftelijke voorbereiding bestaat uit één open, conceptueel gerichte vergelijkingsvraag. De student maakt een vergelijking tussen ofwel twee of meer auteurs die binnen eenzelfde theoriekader werken, ofwel twee uiteenlopende theoriekaders c.q. twee of meer auteurs  die er een verschillende benadering op nahouden. Ofwel bezit de gestelde vraag een primair theoretisch karakter, ofwel maakt de student de vergelijking aan de hand van een zelfgekozen dan wel opgegeven voorbeeld of thema. Voor deze vergelijkingsvraag komt het theoriekader te vervallen dat onderwerp is van de schriftelijk voorbereide vraag. Voor het beantwoorden van de examenvraag krijgen de studenten minimaal 1 uur voorbereidingstijd.

De studenten mogen naar het mondeling examen de eigen reader meebrengen, maar niet de slides van de hoorcolleges noch zelf gemaakte collegeaantekeningen. De reader mag actief bewerkt zijn (onderstrepingen, markeringen met fluostift, pijltjes en eigen nummeringen…), maar de toegelaten bijgeschreven tekst blijft beperkt tot inhoudstafels en (lijsten van) trefwoorden.
 

Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Het eindresultaat is een gewogen cijfer waarbij de schriftelijk voorbereide vraag wordt beoordeeld op 30% van het eindtotaal, en het mondeling examen op 70% van het eindtotaal. Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel, tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een andere regeling wordt bepaald.

Bij de schriftelijke voorbereide vraag (min-essay) wordt eventueel plagiaat bestraft met de sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement (http://www.kuleuven.be/onderwijs/oer/). Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het indienen van een werk dat vrij is van fraude en plagiaat (www.kuleuven.be/plagiaat) en dienen hiervoor de facultaire richtlijnen te volgen. Plagiaat wordt bestraft met de sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement (http://www.kuleuven.be/onderwijs/oer/).
 

Herkansen
De tweede examenkans verloopt op dezelfde wijze als de eerste examenkans. Indien de student minder dan 50% scoorde voor de schriftelijk voorbereide vraag, kan de student dit deelresultaat overdragen of een nieuw mini-essay maken conform de hierboven vermelde modaliteiten. De student neemt hiervoor binnen de twee weken na de bekendmaking van het examenresultaat per mail contact op met de docent. Ongeacht het resultaat van het mondeling examen tijdens de eerste examenkans neemt de niet-geslaagde student deel aan het mondeling examen tijdens de tweede examenkans. Het mondeling examen tijdens de tweede examenkans heeft dezelfde modaliteiten als tijdens de eerste examenkans.

De bepaling van het eindresultaat is identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.

Zie ‘Toelichting’ onder ‘Evaluatieactiviteiten’ voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.