Conceptuele natuurkunde met technische toepassingen (B-KUL-HBN62B)
![](/resources/images/icons/icon-taal.png)
![](/resources/images/icons/icon-duur.png)
![](/resources/images/icons/icon-semester-2.png)
![](/resources/images/icons/icon-docent.png)
Doelstellingen
Beoogde leerresultaten
- Kan theorie en praktijk met mekaar in verband brengen
- Is in staat een disciplinegebonden probleem te identificeren, te modelleren en de resultaten ervan te analyseren
- Is in staat wiskunde, statistiek en onderzoeksmethoden aan te wenden voor het opstellen van modellen en het analyseren/modelleren van bedrijfsproblemen in verschillende domeinen (natuurwetenschappen, technologie, economie, bedrijfseconomie, )
- Heeft een functionele kennis van de basisbegrippen en -redeneringen uit de natuurwetenschappen en de technologische ingenieursdisciplines
- Vertoont interesse voor en heeft een basisinzicht in technologische verwezenlijkingen in het algemeen en in de technologische aspecten van het bedrijfsgebeuren in het bijzonder
Kerndoelen van het opleidingsonderdeel
De student verwerft kennis en inzicht in de basistheorie van de mechanica (inclusief trillingen en golven), hydrostatica en hydrodynamica, elektrostatica en elektrodynamica als ondersteuning van verdere studie rond technologie en technologische toepassingen. Hij moet eenvoudige vraagstukken in dit verband kunnen oplossen en eenvoudige toepassingen van deze concepten in het dagelijks leven kunnen beschrijven en begrijpen.
Begintermen
Voor dit opleidingsonderdeel is geen bijzondere voorkennis vereist.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
X0E82A : Conceptuele natuurkunde
HBE24U : Conceptual Physics with Technical Applications
D0H21A : Conceptuele natuurkunde met technische toepassingen (HIR)
D0W55A : Conceptuele natuurkunde met technische toepassingen (HIR)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Conceptuele natuurkunde met technische toepassingen (B-KUL-HBN62a)
![](/resources/images/icons/icon-taal.png)
![](/resources/images/icons/icon-duur.png)
![](/resources/images/icons/icon-semester-2.png)
![](/resources/images/icons/icon-docent.png)
Inhoud
1 Inleiding, meten en schatten
2 Beweging beschrijven: Kinematica in één dimensie
3 Kinematica in twee en drie dimensies; vectoren
4 Dynamica: de bewegingswetten van Newton
5 De wetten van Newton: wrijving, cirkelvormige beweging, weerstandskrachten
6 De zwaartekracht en de synthese van Newton
7 Arbeid en energie
8 Behoud van energie
9 Impuls
10 Rotatiebeweging
11 Impulsmoment; algemene rotatie
12 Statisch evenwicht; elasticiteit en breuk
13 Vloeistoffen
14 Trillingen
15 Golfbeweging
16 Geluid
21 Elektrische lading en elektrische velden
22 De wet van Gauss
23 Elektrische potentiaal
24 Capaciteit, diëlektrica, opslag van elektrische energie
25 Elektrische stromen en weerstand
26 Gelijkstroomschakelingen
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal
Handboek "Conceptuele Natuurkunde met technische toepassingen" (auteur: Douglas C. Giancoli) samengesteld door prof. dr. Margriet Van Bael (KULeuven), uitgegeven door Pearson
ISBN 9781782739586
De slides bij de colleges zijn beschikbaar op Toledo
Toelichting werkvorm
Hoorcolleges en begeleide oefeningen tijdens de contacturen.
Begeleide zelfstudie. De studenten kunnen zelfstandig oefeningen oplossen en deze aan de docent voorleggen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Conceptuele natuurkunde met technische toepassingen (B-KUL-H73235)
Toelichting
Schriftelijk examen dat zowel reproductie-, inzichts- als toepassingsaspecten gaat toetsen.
Een formularium wordt ter beschikking gesteld en een rekenmachine is toegelaten.
Toelichting bij herkansen
De evaluatie bij de 2e examenkans gebeurt op dezelfde wijze als bij de 1e examenkans.