Hogere wiskunde I (B-KUL-HBN52B)
![](/resources/images/icons/icon-docent.png)
Doelstellingen
Na het volgen van dit opleidingsonderdeel:
• beschikt de student(e) over de concepten, inzichten, resultaten en technieken uit de reële analyse (één variabele en een inleiding op meerdere variabelen) en uit de elementaire lineaire algebra waarmee hij/zij eenvoudige economische en bedrijfskundige problemen kwantitatief kan formuleren, bestuderen en begrijpen,
• heeft de student(e) een deel van de voorkennis opgebouwd die nodig is voor het kunnen volgen van de optimaliserings- en statistische vakken en de technologische vakken in het handelsingenieurprogramma,
• heeft de student(e) zich geoefend in het nauwkeurig en correct formuleren en argumenteren.
Begintermen
De student beschikt over voldoende wiskundige maturiteit. Dit betekent dat hij/zij bij voorkeur een studierichting in het middelbaar onderwijs heeft gevolgd met 6 wekelijkse lestijden voor wiskunde.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
X0A00B : Analyse en calculus (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
X0A00C : Analyse en calculus
X0E42A : Analyse en calculus
D9X06B : Wiskunde I (HIR)
HBE01E : Mathematics for Business Engineers I
D0H10A : Hogere wiskunde I (HIR)
D9X06A : Wiskunde I (HIR) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
X0E63A : Analyse en calculus
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4.5 sp. Hogere wiskunde I (B-KUL-HBN51b)
![](/resources/images/icons/icon-taal.png)
![](/resources/images/icons/icon-duur.png)
![](/resources/images/icons/icon-semester-1.png)
Inhoud
1. Bouwstenen
- Getallenverzamelingen
- Functies van één en meerdere veranderlijken: definities, grafische voorstellingen
- Rijen
2. Analyse 1
- Lineaire en eerstegraadsfunctie van Rn naar Rm
- Het limietbegrip voor rijen
- Limieten en continuïteit van functies
- Afgeleiden (en partiële afgeleiden) voor functies van één en meerdere veranderlijken
- Taylorreeksontwikkelingen
- Ongebonden optimalisatieproblemen voor functies van één en twee veranderlijken
- Numerieke aspecten
- Economische toepassingen
3. Elementaire lineaire algebra
- Lineaire stelsels
- Matrixrekenen
- Determinanten
Studiemateriaal
Cursusteksten:
Quaegebeur Johan, Hogere Wiskunde I & II - deel A, Alta Uitgeverij
Quaegebeur Johan, Hogere Wiskunde I & II - deel B, Alta Uitgeverij
Toelichting werkvorm
Flipped classroom - Hoorcollege
Afhankelijk van de grootte van de groep studenten worden lessen georganiseerd tijdens de voorziene tijdstippen of wordt gebruik gemaakt van zelfstudie op basis van de cursustekst en het uitgebreide studiemateriaal op Toledo aangevuld met vraag- en antwoordsessies. Details worden bekend gemaakt via Toledo bij aanvang van het academiejaar.
1.5 sp. Hogere wiskunde I: werkcollege (B-KUL-HBN52c)
![](/resources/images/icons/icon-taal.png)
![](/resources/images/icons/icon-duur.png)
![](/resources/images/icons/icon-semester-1.png)
Inhoud
Oefeningen die aansluiten bij de inhoud van HBN51b
Studiemateriaal
Oefeningenreeksen die opgenomen zijn in de cursusnota's + TOLEDO
Toelichting werkvorm
Flipped classroom - Werkcollege
Afhankelijk van de grootte van de groep studenten worden werkcolleges georganiseerd tijdens de voorziene tijdstippen of wordt gebruik gemaakt van opdrachten die op individuele basis worden uitgevoerd en aangevuld worden met vraag- en antwoordsessies. Details worden bekend gemaakt via Toledo bij aanvang van het academiejaar.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Hogere wiskunde I (B-KUL-H73122)
Toelichting
Het eindexamenresultaat in de eerste examenperiode is het resultaat verkregen door max{(18E+2T)/20, (17E+3T)/20} + B af te ronden naar het dichtstbijzijnde gehele getal. In deze formule is
- E de score (op een totaal van 20) op het schriftelijk examen georganiseerd tijdens de eerste examenperiode bestaande uit open vragen (goed voor 75%) en meerkeuzevragen (goed voor 25%);
- T de score (op een totaal van 20) op een tussentijdse schriftelijke toets georganiseerd tijdens het eerste semester;
- B een extra bonusscore die kan worden behaald op basis van de score van de student op een initiële toets aan het begin van het studiejaar. Een score van 60% of meer op deze initiële toets levert een volledige bonusscore van 1 op, terwijl een score van 50% of meer maar minder dan 60% een halve bonusscore van 0,5 oplevert.
Het niet deelnemen aan de initiële of tussentijdse toetsen resulteert in respectievelijk B=0 of T=0. Niet deelnemen aan het examen resulteert in de eindscore NA ongeacht de scores op de initiële en tussentijdse toetsen.
Als een student een totaalscore van meer dan 20 behaalt, wordt deze score teruggebracht tot 20.
Voor de leerlingen die gewettigd afwezig zijn tijdens het initiële examen of de initiële en tussentijdse toetsen worden een inhaalexamen en inhaaltoetsen georganiseerd.
Toelichting bij herkansen
Het resultaat behaald op de tussentijdse schriftelijke toets tijdens het eerste semester en het extra bonuspunt tellen niet meer mee voor het eindresultaat in de derde examenperiode. Dit eindresultaat bestaat dus enkel uit de score (op een totaal van 20) op het schriftelijk examen georganiseerd tijdens de derde examenperiode bestaande uit open vragen (goed voor 75%) en meerkeuzevragen (goed voor 25%).
Voor de leerlingen die gewettigd afwezig zijn tijdens het initiële examen van de derde examenperiode wordt een inhaalexamen georganiseerd.