Religie, zingeving en levensbeschouwing (B-KUL-HBH77E)

3 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
Depoortere Frederiek (coördinator) |  Depoortere Frederiek |  Vanspauwen Aäron (plaatsvervanger)
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende leerresultaten:

De student …

  • … toont belangstelling voor de maatschappelijke actualiteit en bouwt een brede maatschappelijke achtergrondkennis op. (8g)

           ° Omschrijft en heeft inzicht in het ontstaan van de drie grote monotheïstische religies (jodendom, christendom, islam) en hun visie op de economie. (8g1)

           ° Heeft inzicht in de relatie wetenschap-geloof en kan er constructief kritisch over oordelen. (8g2)

           ° Heeft inzicht in de evolutie van het economische en ethische denken. (8g3)

  • … schat de gevolgen van bedrijfsvoering voor diverse stakeholders en maatschappij in. (12a)
  • … verbindt de psycho-sociale en ethische inzichten op een onderbouwde manier met de (bedrijfs)economische werkelijkheid. (12b)
  • … reflecteert over het bedrijfskundig en economisch denken en handelen vanuit sociaal en ethisch oogpunt. (12c)

           ° Analyseert ethische dilemma’s vanuit de verschillende ethische perspectieven gebruik makend van een ethisch evaluatiemodel op een constructief-kritische manier. (12c1)

De Generieke doelstellingen bij het associatie-brede vak RZL aan de KU Leuven:

De student is in staat om

1. te verduidelijken welke rol levensbeschouwing en religies, in het bijzonder de christelijke geloofstraditie, spelen in cultuur en samenleving.

2. te analyseren welke mens- en wereldbeelden aanwezig zijn in fenomenen in samenleving en cultuur, zoals bijvoorbeeld media, gezondheidszorg, economie, techniek, onderwijs, … en hierover kritisch te kunnen reflecteren.

3. de eigenheid van levensbeschouwing(en) en religie(s), in het bijzonder van de christelijke geloofstraditie aan te tonen en uit te leggen aan de hand van concrete voorbeelden.

4. algemene theoretische visies uit theologie en religiewetenschappen toe te passen op actuele maatschappelijke thema’s.

5. de religieuze en levensbeschouwelijke thema’s verbonden met het eigen vakgebied leren onder ogen te zien en er kritisch mee om te gaan.

6. een persoonlijke en onderbouwde visie omtrent levensbeschouwelijke vragen en fenomenen te ontwikkelen en te verwoorden, in dialoog met het christelijke geloof.

7. in verband met aspecten van het eigen leven de waarde van religie, zingeving en geloofshoudingen te benoemen (‘levensbeschouwelijke bedachtzaamheid’).

8. te verduidelijken hoe inzicht in levensbeschouwelijke vragen en visies kan bijdragen aan de ontwikkeling van de professionele identiteit als dienst aan de samenleving, met een bijzondere aandacht voor de meest kwetsbaren.

Elementaire kennis van het engels, frans en het duits is nuttig om een aantal citaten te verstaan (ook al zullen de citaten in het hoorcollege voldoende in het nederlands besproken worden). En verder zal het met een gezonde dosis zelfstandig en logisch denken wel lukken.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBA28C : Economics and Ethics
HMM05A : Religie, zingeving en levensbeschouwing (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HMH31A : Economie en ethiek m.i.v. RZL (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HZH05A : Religie, zingeving en levensbeschouwing (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Y00396 : Religie, zingeving en levensbeschouwing

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Religie, zingeving en levensbeschouwing (B-KUL-HBH77e)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
Depoortere Frederiek |  Vanspauwen Aäron (plaatsvervanger)
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Het opleidingsonderdeel gaat uit van de vaststelling dat we in een dubbelzinnige tijd leven. Enerzijds plukken we vandaag de vruchten van een ongeziene vooruitgang die mogelijk werd dankzij wetenschap, technologie en de moderne economie. Nog nooit hadden zoveel menen het zo goed (al is bijvoorbeeld armoede nog lang niet uitgebannen). Anderzijds worden we echter geconfronteerd met een veelvoud aan crisissen. Er is niet enkel de ecologische crisis, die jaar na jaar ernstiger wordt, maar er lijkt ook sprake van een crisis van het mentaal welbevinden. Bovendien lijken ook onbehagen en ressentiment te woekeren in de samenleving en dit in die mate dat ze een belangrijke drijfveer geworden zijn voor grote groepen van kiezers. Dit roept een fundamentele vraag op: kunnen we deze crisissen oplossen binnen het huidige bestel met meer wetenschap, meer technologie en meer economische groei? Of gaat het hier eerder om symptomen van een diepere crisis, een morele crisis, een crisis van de beschaving? Alvast wat betreft de ecologische crisis verdedigen heel wat auteurs dat die een spirituele crisis is die we dan ook als zodanig moeten aanpakken. Het opleidingsonderdeel grijpt de claim dat de ecologische crisis een spirituele crisis is aan om de vraag te stellen wat spiritualiteit nu eigenlijk is en welke bronnen van spiritualiteit ons vandaag ter beschikking staan. Het focust hierbij in het bijzonder op de relatie tussen spiritualiteit en economie. Kan de moderne economie een bron van spiritualiteit zijn? Of heeft de moderne economie daarentegen een flinke dosis spiritualiteit nodig om de zopas genoemde crisissen te kunnen aanpakken? Vragen die aan de orde gesteld worden zijn de volgende: Wat is de zin van de economie? Wat zijn de filosofische en levensbeschouwelijke vooronderstellingen van de moderne economie? Van welk mens- en wereldbeeld gaat (al dan niet, impliciet) uit? Wat is de verhouding tussen economie en religie? Wat betekent het te claimen dat de economie de religie van de moderne tijd is? Snijdt deze bewering enig hout? Wat kunnen religies en premoderne wijsheidstradities bijdragen aan een zinvolle economie voor de huidige tijd?

Een reader met ondersteunende teksten bij de colleges wordt ter beschikking gesteld. Bijkomend studiemateriaal wordt via Toledo verspreid.

Tijdens de hoorcolleges biedt de docent inhouden, denkschema’s en leessleutels aan die de studenten in staat moeten stellen levensbeschouwelijk te reflecteren over zichzelf, hun vakgebied en de maatschappij waarin zij zich bevinden. Het is wenselijk zorgvuldig te noteren. Er wordt tekstmateriaal ter beschikking gesteld dat de studenten kunnen gebruiken om hetgeen tijdens de colleges gezegd werd na te lezen en te verdiepen.

Het opleidingsonderdeel wil expliciet aanzetten tot persoonlijke reflectie. Er is daarom steeds ruimte voor vragen en bedenkingen van de studenten. Deze kunnen op elk moment tijdens de colleges binnengebracht worden of kunnen na afloop van de les gesteld worden (ook via email). Om persoonlijke reflectie en levensbeschouwelijke communicatie te stimuleren, kan tijdens de hoorcolleges ruimte gemaakt worden voor activerende werkvormen, zoals uitwisseling (per twee of in kleine groepjes, met een kort verslag), persoonlijke reflectie (met verslag) en gesprek in de voltallige groep. Studenten worden uitgenodigd het leertraject actief zelf vorm te geven. De input door de studenten kan ook georganiseerd worden door middel van enquêtes in Toledo of met behulp van het discussieforum.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Religie, zingeving en levensbeschouwing (B-KUL-H73496)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

Schriftelijk. Gesloten boek. Concrete aanwijzingen voor het examen zijn te vinden op Toledo.

De evaluatie bij herkansen gebeurt op dezelfde wijze als bij de 1e examenkans.