Educatieve master in de talen (Leuven)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de educatieve master in de talen.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

 

 

 

Leraarschap algemeen

OLR1: Beschikt over aantoonbare kennis en wetenschappelijk inzicht in de eigen vakdiscipline, vakdidactiek en algemene pedagogisch-onderwijskundige kaders (m.i.v. onderwijstechnologische expertise) en in de onderbouwing en evolutie ervan. Hij/zij heeft inzicht in de interactie tussen deze drie domeinen en kan deze geïntegreerd, kritisch en gedifferentieerd inzetten en bijsturen.

OLR2: Kan vanuit de erkenning van diversiteit verschillende vormen van diversiteit herkennen en er adequaat, kritisch en verantwoord mee omgaan in alle aspecten van het educatieve handelen.

OLR3: Zoekt actief naar en analyseert kritisch wetenschappelijk onderzoek binnen de drie eerder genoemde domeinen en kan zelfstandig en op wetenschappelijke wijze onderwijsrelevant onderzoek ontwerpen en uitvoeren. Hij/zij stuurt op basis hiervan autonoom de eigen praktijk bij en neemt initiatief om de resultaten en hun implicaties actief te dissemineren binnen de educatieve context.

OLR4: Kan leer- en onderwijsprocessen ontwikkelen en verantwoorden:
a. zowel zelfstandig als in samenwerkingsverband;
b. vanuit een vakeigen, multi- en interdisciplinair perspectief;
c. op groeps- en organisatieniveau;
d. aangepast aan de beginsituatie van alle lerenden;
e. met aandacht voor taalsensitief leren;
f. m.i.v. het ontwerpen en selecteren van leermaterialen.

OLR5: Kan leer- en onderwijsprocessen planmatig proactief organiseren en begeleiden:
a. zowel zelfstandig als in samenwerkingsverband;
b. vanuit een vakeigen, multi- en interdisciplinair perspectief;
c. op groeps- en organisatieniveau;
d. aangepast aan de beginsituatie van alle lerenden;
e. met aandacht voor taalsensitief leren;
f. via een efficiënt klasmanagement;
g. m.i.v. het kritisch evalueren en bijsturen van de leer- en onderwijsprocessen, en aanpassen van leermaterialen;
h. m.i.v. het evalueren en terugkoppelen van de leeruitkomsten van de lerenden.

OLR6: Kan zelfstandig en in samenwerkingsverband een positief leer- en leefklimaat op groepsniveau creëren, uitbouwen, wetenschappelijk verantwoorden, kritisch evalueren en bijsturen, met oog voor het emotionele en fysieke welzijn van elke lerende, en gericht op (de voorbereiding van) maatschappelijke participatie.

OLR7: Kan zelfstandig en in samenwerkingsverband processen op organisatieniveau met betrekking tot een positief leer- en leefklimaat onderzoeksgericht analyseren en een leidende rol opnemen in het optimaliseren en opstellen van nieuwe wetenschappelijk onderbouwde processen. Hij/zij is in staat om deze processen, vanuit een multi- en interdisciplinair perspectief, kritisch te evalueren en bij te sturen.

OLR8: Kan helder communiceren met lerenden, schoolteam, ouders/verzorgers en externen. Hij/zij kan de effectiviteit van de communicatie aftoetsen en zo nodig de communicatie bijsturen.

OLR9: Kan een beargumenteerd standpunt innemen over, en actief deelnemen en bijdragen aan het (inter)nationale publieke debat over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen binnen de drie eerder genoemde domeinen.

OLR10: Kan initiatief en verantwoordelijkheid nemen om innovaties uit het brede onderzoeks- en onderwijsveld zelfstandig en in samenwerkingsverband actief te zoeken, te ontwikkelen op basis van wetenschappelijk onderzoek en uit te voeren op groeps- en organisatieniveau.

OLR11: Kan zich autonoom en proactief documenteren over juridische en administratieve aspecten van het leraarschap en kan hieruit zowel zijn/haar eigen rechtspositie en deontologie, als die van de lerenden, afleiden en duiden.

OLR12: Beschikt over aantoonbare kennis en wetenschappelijk onderbouwde inzichten in taalleerprocessen, kenmerken van effectief taalonderwijs en de institutionele context waarin taalonderwijs in Vlaanderen zich afspeelt, en kan deze toepassen bij de vormgeving, organisatie en begeleiding van onderwijsprocessen die taalleren bevorderen.

OLR13: Kan leer- en onderwijsprocessen vormgeven, organiseren en begeleiden die relevante taalvaardigheden, taalkennis, taalattitudes en taalcompetenties bevorderen, en daarbij rekening houden met de beginsituatie van de lerenden en met verschillen tussen lerenden.

OLR14: Beschikt over aantoonbare kennis in de rol die taal speelt in alle onderwijsprocessen en in de doelen en procesmatige aspecten van taalbeleid op school, en kan hierover in interactie treden met collega’s en partners in het onderwijs. De educatieve master in het domein van de taalwetenschappen beschikt daarnaast over een gevorderde taalbeheersing van de te onderwijzen taal/talen.

Algemene wetenschappelijke competenties

OLR15: De educatieve master in het domein van de taalwetenschappen is in staat op zelfstandige en creatieve wijze een probleemstelling en onderzoeksvraag te formuleren op basis van de stand van het onderzoek in het onderzoeksveld, relevante bronnen en literatuur (ook in vreemde talen) te zoeken, die volgens wetenschappelijke methodes en technieken (eventueel uit verschillende disciplines) kritisch te analyseren, en op basis hiervan tot een beargumenteerde en originele synthese te komen.

OLR 16: De educatieve master in het domein van de taalwetenschappen is in staat in een gepaste academische stijl schriftelijk en mondeling te communiceren over geleverd zelfstandig wetenschappelijk onderzoek.

OLR17: De educatieve master in het domein van de taalwetenschappen handelt deontologisch in de omgang met bronnen, literatuur en stakeholders in het onderzoeksveld.

Algemene competenties

OLR18: De educatieve master in het domein van de taalwetenschappen heeft een onderbouwde, kritische en open visie op één of meerdere van de betrokken disciplines in het domein van de taal- en literatuurwetenschappen.

OLR19: De educatieve master in het domein van de taalwetenschappen beschikt over een kritische basishouding ten opzichte van elke vorm van communicatie, informatie en kennisoverdracht.

OLR20: De educatieve master in het domein van de taalwetenschappen kan op basis van reflectie over de complexiteit van de betrokken disciplines in het domein van de taal- en literatuurwetenschappen, met onderbouwde, discipline-overstijgende en genuanceerde standpunten actief deelnemen aan debatten in en over het domein van de taal- en literatuurwetenschappen en de rol ervan in de samenleving.

OLR21: De educatieve master in het domein van de taalwetenschappen heeft een open, respectvolle houding ontwikkeld ten aanzien van andere talen, taalvariëteiten en cultuuruitingen, en ten aanzien van meertaligheid en multiculturaliteit in het algemeen.

Professionele competenties

OLR22: De educatieve master beschikt over competenties inzetbaar in een breed professioneel veld zoals snel patronen herkennen in complexe informatie, (actuele) fenomenen in een brede context plaatsen, hoofd- van bijzaken onderscheiden, synthesevermogen, helder communiceren op mondelinge en schriftelijke wijze naar een breed publiek, in team en zelfstandig kunnen werken, uiteenlopende visies en meningen respecteren, onderbouwde inzichten en meningen vertolken, levenslang willen leren, en respect opbrengen voor personen en ideeën uit verschillende culturen en samenlevingen.

Universiteitsbrede vormingsdoelen component leraarschap EM’s (niet-bindend)

VD1) Beschikt over een wetenschappelijk onderzoekende houding in de eigen vakdiscipline, vakdidactiek en binnen het algemene pedagogisch-onderwijskundige domein, met aandacht voor creativiteit en duurzaamheid.  Hij/zij is daarbij in staat om te reflecteren over zijn/haar eigen onderwijsvisie en -praktijk en deze kritisch te bevragen en bij te sturen.

VD2) Erkent het voorkomen van verschillende vormen van diversiteit (onder meer binnen grootstedelijke contexten), ontwikkelt een open, onderzoekende houding inzake de (h)erkenning ervan, en gaat er adequaat, kritisch en verantwoord mee om.

VD3) Ontwikkelt een nieuwsgierige houding in het kader van een continue professionele ontwikkeling voor de vakdiscipline, vakdidactiek en het algemeen pedagogisch-onderwijskundig domein inzake zijn/haar educatieve handelen, en toont daarbij bereidheid en enthousiasme om te innoveren.

VD4) Interesseert zich voor actualiteit en voor onderwijs in het algemeen, en is gepassioneerd en geëngageerd voor het vakgebied en het educatieve handelen.

 

Vormingsdoelen Faculteit Letteren (niet-bindend)

De webpagina over het Letterenprofiel bevat een gedetailleerd overzicht van de vormingsdoelen.

De Faculteit Letteren wil haar studenten tot zorgvuldige taalgebruikers en communicatoren vormen die nieuwsgierig en fijngevoelig in de maatschappij staan en met een open blik streven naar een grondig en genuanceerd begrip van maatschappelijke diversiteit en machtsverhoudingen; die zich bewust zijn van het belang van nuance en multiperspectiviteit in het maatschappelijke debat, zichzelf en de ander kritisch durven bevragen vanuit hun kennis van andere tijden en culturen en de weg kennen in de moderne kennis- en informatiemaatschappij. 

 

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_EM Talen.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?