Master in de stedenbouw en de ruimtelijke planning (Brussel)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in stedenbouw en de ruimtelijke planning.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

De kerntaak van de discipline Stedenbouw en Ruimtelijke Planning is het begeleiden van de verstedelijking door ruimtelijke plannen. Stedenbouw en Ruimtelijke Planning gaat over het gebruik van ruimte en over omgaan met de voortdurend veranderende vraag naar ruimte. Deze vraag wordt bepaald door niet-ruimtelijke krachten, zoals welvaart- en bevolkingsgroei, sociale veranderingen, politieke interventies en ecologische discussies die samenkomen in verschillende ruimtelijke en verstedelijkingsvormen. Om het samenspel van deze krachten te begrijpen is specifieke kennis nodig, naast ook uitvoeringsgerichte, vakspecifieke knowhow, afkomstig uit de theorie en de praktijk van Stedenbouw en Ruimtelijke Planning. De opleiding plaatst haar opdracht binnen de hedendaagse context van spanningen tussen een steeds verdergaande verstedelijking en een toenemende ecologische bezorgdheid.
De opdracht van Stedenbouw en Ruimtelijke Planning is het creëren van een sociale, duurzame ruimte en een bewust omgaan met het bovenlokale, met de stad als deel van het geheel en tegelijkertijd ook met de kracht van het lokale vanuit een realisatiegerichte of doe-focus.

De leerdoelen zijn beschreven aan de hand van zeven kerncompetenties:

1.  Kennis en inzicht
De student heeft kennis van en inzicht in het planologisch en stedenbouwkundig denken en kent de belangrijkste theorieën met bijbehorende modellen en paradigma's.

2.  Analyse
De student kan problemen herkennen, identificeren en een eigen onderzoeksvraag formuleren gebruikmakend van beschikbare onderzoeksmethodes en technieken. De student kan nieuwe instrumenten ontwikkelen in functie van nieuwe vraagstellingen.

3.  Reflectie
De student kan reflecteren op het eigen onderzoek en ontwerp en kan deze reflectie situeren binnen het bestaande onderzoek en brengt deze in relatie tot de paradigma's binnen de discipline stedenbouw en ruimtelijke planning.

4.  Methodiek
De student kan zelfstandig wetenschappelijk onderzoek verrichten op het niveau van een beginnend onderzoeker en kan hierbij wetenschappelijke en/of artistieke kennis op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar aanwenden.

5.  Ontwerpen
De student kan een ruimtelijke plandocument ontwerpen en op een wetenschappelijke manier uitwerken.

6.  Communiceren
De student is in staat om denkprocessen en werkprocedures te beschrijven en over te dragen. Daarbij worden de conclusies onderbouwd door kennis, motieven en overwegingen die ten grondslag liggen aan zijn ontwerp of onderzoek duidelijk en ondubbelzinnig geëxpliciteerd.

7.  Realisatie
De student kan een ruimtelijke plandocument op het niveau van een beginnend stedenbouwkundige en ruimtelijke planner uitvoeren.

De afgestudeerden van de opleiding Stedenbouw en Ruimtelijke Planning zullen:
1.  voldoende inzichten verworven hebben in de relaties tussen ecologische en sociale systemen en welke uitdagingen deze relaties op de verschillende ruimtelijke schalen stellen;
2.  kennis verworven hebben in de verschillende bestaande duurzaamheidsgerichte planningssystemen en -technieken;
3.  uitgerust zijn met voldoende onderzoeksvaardigheden om nieuwe, sociaal-ecologische uitdagingen te onderzoeken en in planningsagenda's te verwerken;
4.  vaardigheden aangeleerd hebben om inter- en transdisciplinair in plannings- en onderzoeksteams te werken.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document Cobra-fiche_MA_Stedenbouw en ruimtelijke planning.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_Stedenbouw & Ruimtelijke Planning.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?