Bachelor in de onderwijskunde (Kortrijk)
Bachelor of Science
Je studieprogramma
Opleiding
Wat vind je op deze webpagina?
Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen.
Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …
Ben je toekomstig student?
Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de bachelor in de onderwijskunde.
Je leest er alles over
- Inhoud van de opleiding
- Beginprofiel
- Toekomstmogelijkheden
- Infomomenten & brochures
- Je campus
- ...
Doelstellingen
Tijdens de opleiding staan menselijke gedrag, opvoeding, onderwijs en vorming centraal. Deze thema’s worden ingebed in de bredere domeinen van de psychologie en pedagogische wetenschappen. In de formulering van de doelstellingen beschouwen we de discipline onderwijskunde als deeldiscipline van de bredere gedragswetenschappen.Leerresultaten:
Kennis en inzicht
De afgestudeerde bachelor
· heeft kennis en inzicht in basisbegrippen, theorieën en denkkaders waarmee psychologische en pedagogische vraagstellingen verhelderd kunnen worden.
· heeft kennis en inzicht in de historische, socio-economische en culturele inbedding van psychologische en pedagogische processen.
· heeft kennis en inzicht in diverse methodische invalshoeken gericht op het definiëren, situeren en oplossen van psychologische en pedagogische problemen.
· heeft kennis en inzicht in psychodiagnostische instrumenten, indicatiestelling en interventies en de invloed van persoonsgebonden elementen.
· heeft kennis en inzicht in denkkaders en kerninzichten van relevante aanverwante wetenschappen die dienstig zijn voor de psychologie en de pedagogische wetenschappen en het blikveld verbreden.
· heeft kennis en inzicht in statistiek, onderzoeksdesigns en methoden van gedragswetenschappelijk onderzoek.
Toepassen van kennis en inzicht
De afgestudeerde bachelor
· kan op wetenschappelijke wijze psychologische en pedagogische vraagstellingen formuleren, analyseren en verantwoorden.
· kan interventies ontwerpen in de psychologische en pedagogische praktijk, met aandacht voor kritische reflectie.
· kan verbanden leggen tussen persoonskenmerken, geschikte psychodiagnostische instrumenten en interventie.
· kan sterktes en beperkingen van courante analysetechnieken inschatten en een onderscheid maken tussen valide (bruikbare en waardevolle) en minder valide onderzoeksresultaten.
· kan wetenschappelijke literatuur opzoeken, begrijpen en verwerken.
· kan een onderzoeksvraag omzetten in een eenvoudig onderzoek met het gebruik van kwantitatieve, kwalitatieve of gemengde methoden en deze studie uitvoeren.
· kan methodologisch verantwoord data verzamelen en analyseren.
· kan op adequate wijze een gesprek voeren in een psychologische en pedagogische context.
· kan schriftelijk en mondeling rapporteren over onderzoekshandelingen.
· kan werken in team.
Vormingsdoelen:
De afgestudeerde bachelor
· toont autonomie en engagement tot handelen als beginnend ‘scientist-practitioner’.
· toont professionele attitude, persoonlijke maturiteit en gevoeligheid voor ethische en deontologische aspecten van pedagogische of psychologische praktijkprocessen en verantwoorde en verantwoordelijke onderzoeksprocessen.
· toont bereidheid tot continu, levenslang leren en het zich blijvend op de hoogte houden van wetenschappelijke evoluties, in het bijzonder m.b.t. vraagstellingen in psychologische en pedagogische contexten.
· toont bereidheid om het handelen af te stemmen op de opgebouwde kennis en inzichten.
· beschikt over bereidheid tot open communicatie en interprofessionele samenwerking.
· beschikt over flexibiliteit en kritisch aanpassingsvermogen aan nieuwe evoluties.
· getuigt van respect voor en inlevingsvermogen in andere personen.
· beschikt over een onderzoekende houding.
· beschikt over de bereidheid om het eigen denken en handelen in vraag te stellen en te verantwoorden
· toont een kritische, reflecterende houding ten opzichte van maatschappelijke thema’s en wetenschappelijk onderzoek in het domein van de psychologie en de pedagogische wetenschappen.
We kiezen er als opleiding voor om in te zetten op kwaliteitsvol én betaalbaar onderwijsmateriaal. Om een beeld te schetsen van de kostprijs van deze opleiding wordt hieronder een lijst van overkoepelende kosten weergegeven. De beschrijving van deze studiekosten zijn eerder kwalitatief omdat de aard van de kosten variabel is, afhankelijk van de aankoopvoorkeuren van elke student. Er worden enkele opleidingsspecifieke vaste kosten omschreven, maar deze zijn niet exhaustief:
Laptop
- Een laptop of computer is nodig voor de hele opleiding (bv. om Toledo te kunnen raadplegen), alsook voor specifieke opleidingsonderdelen (bv. methodologische en statistische opleidingsonderdelen).
- Studenten kunnen ook steeds gebruik maken van de computers in de campusbibliotheek of aan het campusonthaal een laptop ontlenen voor één dag.
Rekenmachine
- In de opleiding wordt er geen aankoop van een specifieke rekenmachine opgelegd. Elke rekenmachine met volgende functies is toegelaten: algoritmes berekenen, werken met twee variabelen, combinatorische functies en statistische functies. Een voorbeeld van een geschikte rekenmachine is de Texas Instruments TI-30X IIS (nieuwprijs ongeveer 20 euro).
- Een rekenmachine is nodig voor de statistische opleidingsonderdelen.
Algemene reis- of verplaatsingskosten
- Verplaatsingen naar de campus.
- Verplaatsingen in het kader van bachelorproef of specifieke opleidingsonderdelen is mogelijk.
- De opleiding organiseert jaarlijks een meerdaagse studiereis. Deelname aan deze studiereis is niet verplicht. De kostprijs varieert jaarlijks naar gelang de bestemming en het concrete programma. Dienst studentenvoorzieningen voorziet een financiële tegemoetkoming van 10 euro per student voor deze jaarlijkse studiereis.
Boeken en cursussen
- De nodige handboeken en cursussen zijn beschikbaar bij boekhandel ACCO of kunnen bij de start van het academiejaar aangekocht worden op de campus zelf.
- Sommige handboeken kan je in meerdere opleidingsonderdelen gebruiken (bv. ‘Statistiek voor psychologen’).
Diagnostisch testmateriaal
- In de opleiding leren studenten werken met verschillende (psycho)diagnostische instrumenten. Het merendeel van het testmateriaal kan gratis gebruikt worden tijdens de werkcolleges of in de bibliotheek.
- Voor het OPO Kinderen en jongeren met specifieke opvoedings- en onderwijsbehoeften dienen studenten een vragenlijst + scoringformulier aan te kopen ter waarde van ongeveer 1.5 euro.
- Voor het OPO Psychodiagnostiek dienen studenten een handleiding + antwoordbladen van een intelligentietest aan te kopen ter waarde van ongeveer 20.5 euro.
Software
- In de opleiding wordt er gewerkt met R (gratis).
- De nodige licenties zijn ook steeds aanwezig op de computers op de campus.
Materiaal printen
Op de webpagina studiemateriaal op het studentenportaal wordt er meer informatie gegeven over studiekosten en wat je nodig hebt om deel te nemen aan (online) onderwijs. Wie financiële of materiele problemen ondervindt kan contact opnemen met de sociale dienst van de KU Leuven of een studieloopbaanbegeleider. De Sociale Dienst helpt studenten die het moeilijk hebben om hun studiekosten te dragen. Minvermogende studenten kunnen een toelage ontvangen voor studiemateriaal (ook voor studie-uitstappen, stages incl. vervoerskosten), een goede laptop ontlenen of ondersteuning krijgen bij de zoektocht naar een studentenjob.
Kwaliteit van de opleiding
Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding
BlauwdrukBlauwdruk_BA_onderwijskunde.pdf
COBRA 2019-2023
COBRA-fiche_BA_OWK_SP_VP_PWMESN_SP_PSY.pdf
COBRA 2015-2019
COBRA-fiche_BA_Onderwijskunde.pdf
Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit
- Raadpleeg de beschikbare universiteitsbrede documenten
Meer info?
- Meer informatie over onderwijskwaliteit aan KU Leuven
- Meer informatie over de beschikbare documenten (wat en voor wie?)
- Master in de pedagogische wetenschappen (programma voor studenten gestart in 2020-2021 of later) (Leuven)
- Master in de psychologie (programma voor studenten gestart in 2020-2021 of later) (Leuven)
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (Leuven)
- Master in de educatieve studies (Leuven)
- Master in de statistiek (Leuven)
- Master in de sociale en culturele antropologie (Leuven)
- Master in de seksuologie (Leuven)
- Master of Statistics and Data Science (on campus) (Leuven)
- Master of Statistics and Data Science (blended) (Leuven)
Na toelating:
- Master of Psychology: Theory and Research (Leuven)
- Master of Educational Studies (Leuven)
- Master of Social and Cultural Anthropology (Leuven)
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor:
- Master in de bedrijfscommunicatie (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in de bedrijfscommunicatie (voor bachelors in de humane, empirische gedragswetenschappen) (Leuven)
- Master in de criminologische wetenschappen (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in de criminologische wetenschappen (voor academische bachelors en masters, studiegebieden psychologie, pedagogische wetenschappen, communicatiewetenschappen en politieke wetenschappen en de sociologie) (Leuven)
- Master of Criminology (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in de criminologische wetenschappen (voor academische bachelors en masters, studiegebieden psychologie, pedagogische wetenschappen, communicatiewetenschappen en politieke wetenschappen en de sociologie) (Leuven)
- Master of Sociology (Leuven), mits het volgen van Preparatory Programme: Master of Sociology (Leuven)