Master in de bio-ingenieurswetenschappen: katalytische technologie (Leuven)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de bio-ingenieurswetenschappen: katalystische technologie. 

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

De masteropleiding katalytische technologie staat voor een moleculaire benadering van het katalytisch proces in ruime zin. Vanuit de fundamentele kennis van de moleculen enerzijds en van de gebruikte materialen (katalysator, adsorbens of membraan) anderzijds, wordt het eigenlijke proces in de fabriek opgebouwd. Alle onderdelen worden hierbij beschouwd, gaande van de synthese van de materialen, de diffusie van de moleculen in de materialen en de sorptie aan hun oppervlak, over de optimalisatie van hun actieve centra tot de reactor, kolom of module waarin ze zich bevinden. Ook de correcte fysico-chemische analyse van deze materialen, de gedetailleerde analyse van hun werking en de bijsturing van hun eigenschappen worden bijgebracht tijdens de opleiding.

De opleidingsspecifieke leerresultaten worden hieronder opgelijst:

1.  Gevorderde kennis van, inzicht in en vaardigheden met betrekking tot het gedrag van verschillende soorten katalysatoren, sorbentia en membranen in industriële omstandigheden en in de omgeving, en dit van het moleculaire tot het proces-technische niveau, zowel op het vlak van de grondslagen als van de toepassingen, met aandacht voor actuele ontwikkelingen en evoluties op (middel)lange termijn.

2.  Gevorderd, systeem- en toepassingsgericht inzicht in de evaluatie van technologische ontwikkelingen in een brede waaier van sectoren, zoals de petrochemie, bulk- en fijnchemie, milieuchemie, agrochemie, de farmaceutische en voedingsindustrie, en dit zowel op wetenschappelijk, technologisch als economisch niveau.

3.  Zelfstandig integreren en uitdiepen van eerder verworven kennis met het oog op de planning, implementatie en opvolging van katalytische processen op industrieel niveau.

4.  Oplossingsgericht ontwikkelen en analyseren van duurzame katalytische processen, rekening houdend met de socio-economische context en met aandacht voor milieutechnisch verantwoorde keuzes.

5.  Oplossingsgericht formuleren en analyseren van complexe problemen binnen het specialisme, deze desgevallend herleiden tot beheersbare deelproblemen, oplossingen ontwerpen voor de specifieke casus met aandacht voor de toepassingsmogelijkheden en de bredere conceptuele draagwijdte.

6.  Zelfstandig een ingenieursproject concipiëren, plannen en uitvoeren op het niveau van een beginnende onderzoekende professional. Een literatuuronderzoek uitvoeren en kritisch interpreteren volgens wetenschappelijke standaarden met aandacht voor het conceptuele kader en de toepassingsmogelijkheden.

7.  Uitgaande van het verworven disciplinespecifiek en vakoverschrijdend inzicht, geavanceerde onderzoeks-, ontwerp- en oplossingsmethoden selecteren, aanpassen of desgevallend ontwikkelen, adequaat toepassen en de resultaten ervan wetenschappelijk verwerken; de gemaakte keuzes beargumenteren op grond van inzicht in de grondslagen van de discipline en de eisen van de toepassings- en bedrijfscontext.

8.  Handelen vanuit een onderzoeksattitude: creativiteit, nauwkeurigheid, kritische reflectie, nieuwsgierigheid, gemaakte keuzes verantwoorden op wetenschappelijke gronden.

9.  Grensverleggend, innovatie- en toepassingsgericht ontwerpen van systemen, producten, diensten en processen, extrapoleren met aandacht voor de bedrijfscontext. Nieuwe researchvragen extraheren uit ontwerpproblemen.

10.  Beheersen van systeemcomplexiteit met behulp van kwantitatieve methoden. Voldoende parate kennis, inzicht en ervaring met wetenschappelijk onderzoek bezitten om resultaten kritisch te toetsen.

11.  Binnen een generieke en vakspecifieke context handelen vanuit een ingenieursattitude: resultaatgerichtheid, aandacht voor planning en technische, economische en maatschappelijke randvoorwaarden zoals duurzaamheid, inschatting van risico's en haalbaarheid van de voorgestelde benadering of oplossing, gerichtheid op resultaat en het bereiken van effectieve oplossingen, innovatief en vakgebiedoverschrijdend denken.

12.  Projectmatig werken vanuit een generieke en vakspecifieke context: doelstellingen formuleren, einddoelen en ontwikkeltraject in het oog houden, functioneren als lid van een (inter- en multidisciplinair) team, beginnend leiding geven, opereren in een internationale of interculturele omgeving, gericht rapporteren.

13.  Bedrijfskundig en economisch inzicht hebben om de bijdrage aan een proces of aan de oplossing van een probleem te situeren in de ruimere context.

14.  Specificaties en randvoorwaarden afwegen en omzetten in een kwaliteitsvol systeem, product, dienst of proces. Extraheren van bruikbare informatie uit onvolledige, tegenstrijdige of redundante gegevens.

15.  Schriftelijk en mondeling communiceren over het eigen vakgebied in de opleidingstaal en de voor het specialisme relevante taal of talen.

16.  Over het vakgebied talig en grafisch communiceren en presenteren aan vakgenoten en aan leken.

17.  Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen met aandacht voor technische, economische, humane en duurzaamheidsaspecten.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA_Bio-ingenieurswetenschappen_katalytische technologie.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRRA-fiche_MA Katalytische technologie.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRRA-fiche_MA_katalytische_technologie.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: