Bachelor in de taal- en regiostudies: arabistiek en islamkunde (Leuven)

Bachelor of Arts

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de bachelor in de taal- en regiostudies: arabistiek en islamkunde.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

OPLEIDINGSSPECIFIEKE LEERRESULTATEN BACHELOR ARABISTIEK EN ISLAMKUNDE


Overkoepelende leerresultaten


1. De student heeft een geïntegreerde kennis van de Arabische taal (gesproken en geschreven) en de islamwereld met de nadruk op het Midden-Oosten en Noord-Afrika (MONA) in zijn verschillende aspecten: cultuur, religie, geschiedenis, geografie, politiek en recht.

2. De student kan de belangrijkste referentiewerken over MONA hanteren, dit wil zeggen: kent deze werken, kan ze raadplegen en er correct naar verwijzen.

3. De student heeft kennis van strategieën om kritisch om te gaan met informatie over MONA, bijvoorbeeld door (1) actualiteit terug te koppelen naar historische kennis, (2) informatie uit westerse media te confronteren met die uit de Arabische media, (3) de betrouwbaarheid van bronnen in te schatten en (4) hierover individueel of in groep kritisch positie te bepalen.

4. De student heeft een wetenschappelijke houding en academische vaardigheden om onder begeleiding kritisch informatie over MONA via moderne wetenschappelijke methodes kritisch te analyseren en inzichtelijk te maken.

5. De student is in staat de kennis en vaardigheden zoals geformuleerd in 1 - 4 onder begeleiding te vertalen in de bachelorpaper. D.w.z. dat de student in staat is een onderzoeksvraag te formuleren en kritisch uit te werken in een tekst die beantwoordt aan de vereisten van een academisch betoog.


Leerresultaten taalverwerving


6. De student is in staat het niveau van zijn Arabisch correct in te schatten en weet wanneer hij hulpmiddelen (woordenboeken, grammaticale werken) nodig heeft.

7. De student beschikt over basis computervaardigheden in het Arabisch; zo is hij in staat om het Arabische klavier vlot te hanteren.

8. De student kan zelfstandig eenvoudig tekstmateriaal omzetten van het Arabisch naar het Nederlands en omgekeerd.

9. De student kan met behulp van naslagwerken relatief complex tekstmateriaal omzetten van het klassiek Arabisch naar het Nederlands en tekstmateriaal in modern Standaardarabisch van het Arabisch naar het Nederlands en omgekeerd.

10. De student heeft leesstrategieën om zelfstandig de hoofdlijnen van een doorsnee moderne Arabische tekst (verschillende genres) te kunnen lezen en begrijpen.

11. De student heeft leesstrategieën om met behulp van naslagwerken de details en nuances van een moderne en klassieke Arabische tekst te kunnen lezen en begrijpen.

12. De student kan een Arabische tekst vlot hardop voorlezen.

13. De student is in staat grammaticale constructies te herkennen in Arabische teksten, te analyseren en te interpreteren.

14. De student kan Arabische teksten in lopend schrift lezen.

15. De student heeft luisterstrategieën om zelfstandig de hoofdlijnen van een Arabisch nieuwsbericht of reportage (na eenmalige beluistering) te kunnen begrijpen en hierover in het Arabisch te rapporteren.

16. De student heeft luisterstrategieën voor een gedetailleerd begrip van gesproken boodschappen na meermaals te beluisteren (en eventueel gebruik van hulpmiddelen).

17. De student is in staat vlot in het Arabisch te dialogeren over een algemeen, gekend onderwerp en praktische zaken.

18. De student kan in het Arabisch rapporterende teksten schrijven (privébrieven, zakelijke brieven, CV, samenvatting).

19. De student is in staat om zelfstandig een complexe tekst (inclusief een kortverhaal en een gedicht) te lezen en analyseren met behulp van hulpmiddelen en kan deze tekst schriftelijk en mondeling bespreken en analyseren.

20. De student is in staat adequaat te reageren op communicatieve moeilijkheden (vragen om trager, luider te spreken, uitleg vragen ...).

21. De student heeft een vlotte mondelinge beheersing van het Levantijns (variant van het gesproken Arabisch).

22. De student heeft inzicht in de structuur van het Arabisch (fonetiek, fonologie, semantiek, morfologie, syntaxis en pragmatiek). Hij is bovendien in staat het Arabisch op deze verschillende niveaus te analyseren en te benoemen.

23. De student heeft noties van verschillende communicatie- en omgangsvormen in de Arabische wereld en heeft kennis van strategieën om hiermee om te gaan.


Leerresultaten taal- en letterkunde


24. De student heeft algemeen inzicht in de sociolinguïstische realiteit van de Arabische wereld.

25. De student is vertrouwd met de basisterminologie uit de sociolinguïstiek.

26. De student kan patronen van taalvariabiliteit in het Arabisch situeren en is in staat hiervan een basisanalyse te maken en onder begeleiding verder te verfijnen.

27. De student heeft een overzicht van de belangrijkste dialectgroepen in de Arabische wereld en kan het begrip diglossie kritisch benaderen.

28. De student heeft kennis van de belangrijkste literaire stromingen uit de Arabische literatuur (poëzie en proza; klassiek en modern) en de historische ontwikkeling ervan.

29. De student is in staat om met behulp van naslagwerken Arabische literaire teksten te lezen en een basisanalyse te maken in termen van plot, tijd en ruimte, vertelperspectief, personages (proza), metrum en rijm (poëzie).

30. De student heeft kennis van de belangrijkste stilistische kenmerken en auteurs van de besproken Arabische literaire stromingen.

31. De student is vertrouwd met de basisterminologie uit de algemene literatuurwetenschap en kent die terminologie ook in het Arabisch.


Leerresultaten geschiedenis


32. De student kent de belangrijkste primaire Arabische historische bronnen (de kronieken en de biografische woordenboeken).

33. De student is in staat de belangrijkste gebeurtenissen, mijlpalen en actoren uit de islamitische politieke geschiedenis te situeren in een historische context.

34. De student heeft een brede overzichtskennis van sociale, culturele, wetenschappelijke en intellectuele aspecten uit de Arabisch-islamitische geschiedenis (het dagelijks leven, onderwijssysteem, wetenschap – wiskunde, geneeskunde, techniek, astronomie) en de invloed hiervan op Europa.


Leerresultaten islam


35. De student kent de belangrijkste geloofspunten en vormen van praxis die gangbaar zijn binnen de soennitische islam.

36. De student kan de belangrijkste islamitische stromingen situeren (de belangrijkste aspecten van geloof en praxis en de historische ontwikkeling ervan).

37. De student is in staat essentialistische valkuilen te vermijden (wisselwerking tussen cultuur en religie te deconstrueren) en de student vermijdt de islam als enige verklarende factor te beschouwen voor sociale en politieke problematiek.

38. De student heeft kennis van de Koran als religieus en historisch gegeven, de traditionele exegese, hadith, de rechtscholen, theologie en mystiek. De student heeft ook kennis van de academische debatten over de studie van de bronnen van de islam alsook enkele stromingen.

39. De student kan verschillende hedendaagse onderwerpen binnen de islam en intellectuele stromingen in de Arabisch-islamitische wereld op een kritische en correcte manier analyseren en interpreteren in hun sociale en historische context.


Leerresultaten modules


40. De student heeft door de keuze van een module uit een specifieke discipline (geschiedenis, sociale en economische wetenschappen of religie en filosofie) kennis en inzicht verworven in andere domeinen binnen de humane wetenschappen.

De webpagina over het Letterenprofiel bevat een gedetailleerd overzicht van de vormingsdoelen.

De Faculteit Letteren wil haar studenten tot zorgvuldige taalgebruikers en communicatoren vormen die nieuwsgierig en fijngevoelig in de maatschappij staan en met een open blik streven naar een grondig en genuanceerd begrip van maatschappelijke diversiteit en machtsverhoudingen; die zich bewust zijn van het belang van nuance en multiperspectiviteit in het maatschappelijke debat, zichzelf en de ander kritisch durven bevragen vanuit hun kennis van andere tijden en culturen en de weg kennen in de moderne kennis- en informatiemaatschappij.  

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document BLAUWDRUK_BA_arabistiek en islamkunde.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_BA_Arabistiek en islamkunde_2022-2023.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRRA fiche_BA_arabistiek en islamkunde.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: