Master in de psychologie (Leuven)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de psychologie.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

LEERRESULTATEN

Kennis en inzicht
•  De afgestudeerde master heeft een grondige kennis van en verdiepend inzicht in concepten, theorieën, empirisch onderzoek en vraagstukken uit het domein van de psychologie en haar deelgebieden alsook van de principes van de ondersteunende/aanverwante wetenschappen. De afgestudeerde master kan deze kennis en inzichten gericht aanwenden in verschillende contexten.
•  De afgestudeerde master heeft kennis van en inzicht in maatschappelijke toepassingen van de psychologie. De afgestudeerde master heeft inzicht in de wijze waarop men binnen die toepassingen tot psychologische vraagstellingen kan komen, kadert deze binnen de ruimere internationale en interdisciplinaire psychologische onderzoeks- en praktijkcontext, en heeft inzicht in de wijze waarop de psychologie aan de aanpak van betreffende toepassingen kan trachten bij te dragen.
•  De afgestudeerde master heeft kennis van en inzicht in een verscheidenheid van gevorderde methoden en technieken van onderzoek en een diversiteit aan data-analytische methoden binnen het domein van de psychologie. De kennis en het inzicht is enerzijds theoretisch en anderzijds op een niveau dat het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van onderzoek mogelijk maakt.
•  De afgestudeerde master heeft geavanceerd inzicht in één van de deeldomeinen van de psychologie (arbeid en organisatie, klinische psychologie, theorie en onderzoek) en kan deze met aandacht voor nieuwe ontwikkelingen integreren binnen het algemeen psychologisch wetenschappelijk kader.

Toepassen kennis en inzicht
•  De afgestudeerde master kan relevante vakliteratuur verzamelen, kritisch reflecteren en integreren om een antwoord te bieden op complexe psychologische vraagstellingen en praktijkproblemen.
•  De afgestudeerde master kan zelfstandig een onderzoeksvraag formuleren, een praktisch uitvoerbare onderzoeksopzet uitdenken, daarvoor relevante data verzamelen, en de gepaste analysetechnieken selecteren en uitvoeren. De afgestudeerde master doet dit volgens de ethische principes van verantwoord onderzoek.
•  De afgestudeerde master beschikt over de vaardigheid en attitude om als geschoold scientist-practitioner te functioneren in de werkvelden die passen bij de gekozen afstudeerrichting (arbeid en organisatie, klinische psychologie en theorie en onderzoek).
•  De afgestudeerde master heeft inzicht in state of the art evidence-based psychologische diagnose- en/of interventiemethoden en –technieken en kan deze in verschillende contexten zelfstandig toepassen.

Oordeelsvorming
•  De afgestudeerde master is in staat relevante gegevens te verzamelen in het licht van complexe psychologische probleem- en vraagstellingen. De afgestudeerde master kan complexe informatie vanuit verschillende perspectieven interpreteren en een oordeel formuleren en expliciteren waarbij hij/zij rekening houdt met de sociaal-maatschappelijke en ethische verantwoordelijkheden die zijn verbonden aan het toepassen van de eigen kennis en oordelen.
•  De afgestudeerde master kan reflecteren over de gevolgen van het eigen handelen voor patiënten, cliënten, werknemers, onderzoeksdeelnemers en collega’s. Hij/zij heeft besef van de eigen competenties en beperkingen en zal zich op het juiste moment onthouden van handelen of beroep doen op de deskundigheid van anderen.
•  De afgestudeerde master kan ethische waarden en normen integreren in het eigen professioneel handelen evenals in het proces van opzetten en uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek.

Communicatie
•  De afgestudeerde master is in staat op gevorderd niveau een helder wetenschappelijk betoog te schrijven over eigen data betreffende een complexe psychologische vraagstelling. De afgestudeerde master is hierbij in staat de APA normen te hanteren.
•  De afgestudeerde master is in staat op gevorderd niveau mondeling en schriftelijk te communiceren met vak- en niet-vakgenoten.
•  De afgestudeerde master is in staat een gepaste kwaliteitsvolle werkrelatie aan te gaan met cliënten, onderzoeksdeelnemers, werknemers en/of collega’s uit de eigen, maar ook uit andere disciplines en zich ten opzichte van hen voor beroepsmatige acties en conclusies te verantwoorden.

Leervaardigheden
•  De afgestudeerde master kan autonoom en op eigen initiatief de internationale vakliteratuur en ontwikkelingen in het veld kritisch volgen. Op basis hiervan kan hij/zij zich als afgestudeerd psycholoog levenslang bekwamen en heeft hij/zij de attitude om zijn/haar kennis en vaardigheden permanent te actualiseren.
•  De afgestudeerde master bezit de leervaardigheden die hem of haar in staat stellen een vervolgstudie aan te gaan met een grotendeels zelfgestuurd of autonoom karakter.


De afgestudeerde master …..

Afstudeerrichting Arbeids- en organisatiepsychologie:

Kennis en inzicht
•  Heeft grondige kennis van en inzicht in de theorieën, stromingen en empirische bevindingen met betrekking tot de kerndomeinen van de Arbeids- en organisatiepsychologie (A&O-psychologie): arbeidspsychologie, organisatiepsychologie en personeelspsychologie.
•  Heeft kennis van en inzicht in de processen en strategieën van diagnostiek en interventie die gehanteerd worden in het werkveld van A&O-psychologen; evenals van de theorievorming en het empirisch onderzoek dat aan deze processen/strategieën ten grondslag ligt.

Toepassen kennis en inzicht
•  Is in staat om voor adviesvragen binnen de A&O-psychologie de volledige diagnostische cyclus (verheldering vraag bij intake, contracteren, onderzoeksopzet, dataverzameling, -analyse en -interpretatie, rapportering) te doorlopen op een wetenschappelijk verantwoorde en klantgerichte manier, met oog voor de interactie tussen relevante individu-, groeps-, organisatie- en arbeidsmarktkenmerken.
•  Is in staat om, vanuit een “evidence-based” kader, voor een A&O-psychologische adviesvraag een interventie ter optimalisering of remediëring van het onderzochte fenomeen te ontwikkelen, te implementeren en te evalueren, zowel op individueel, groeps- als organisatieniveau.
•  Kan meedenken met en een bijdrage leveren aan het nastreven van een optimale afstemming tussen verschillende belangen, zowel binnen een individu (vb. combinatie werk en leven in verschillende levensfasen) als tussen stakeholders (vb. werknemer – werkgever – arbeidsmarkt).

Communicatie
•  Beheerst specialistische vaardigheden met betrekking tot de gespreksvoering en groepsdynamica binnen A&O-psychologie en is in staat op professionele wijze, zowel mondeling als schriftelijk, te communiceren met en te rapporteren aan relevante betrokkenen in de A&O-psychologische context (bv. collega’s, leidinggevenden, opdrachtgevers en de ruimere samenleving).
•  Is in staat om te werken in een multidisciplinaire organisatie en beheerst het daarbij behorende professionele gedrag.


Afstudeerrichting Klinische psychologie volwassenen en ouderen:

Kennis en inzicht
•  Heeft grondige kennis van en inzicht in de theorieën, stromingen en empirische bevindingen met betrekking tot psychopathologie en determinanten van gezondheidsgedrag
•  Heeft grondige kennis van en inzicht in de sociale kaart en de (structureel, juridische en inhoudelijke) organisatie van het brede werkveld van de klinisch psycholoog.
•  Heeft kennis van en inzicht in de op evidentie gebaseerde diagnostische processen en strategieën die gehanteerd worden in het werkveld van klinisch psychologen die werken met volwassenen met inbegrip (1) van de diagnostische cyclus en de verschillende stappen, (2) van de gebruikte diagnostische technieken en psychometrie (bv. psychologische tests, interview, observatietechnieken, vragenlijsten, performantietaken), evenals van de theorievorming en het empirisch onderzoek dat aan deze processen/strategieën ten grondslag ligt.
•  Heeft kennis van en inzicht in de interventieprocessen en -strategieën op diverse interventieniveaus (preventie/begeleiding/behandeling; direct/indirect) die gehanteerd worden in het werkveld van de klinisch psycholoog; evenals van de theorievorming en het empirisch onderzoek dat aan deze processen/strategieën ten grondslag ligt. Dit impliceert ook kennis van en inzicht in de methoden om de wetenschappelijke waarde (in het bijzonder de effectiviteit) en praktijkrelevantie van psychologische interventies bij volwassenen te kunnen inschatten.
•  Heeft kennis van en inzicht in de betekenis en rol van cultuur voor het begrijpen van typische en atypische ontwikkeling, ziekte en gezondheid, en is in staat om te reflecteren over de impact van cultuur op de praktijk van de klinisch psycholoog.

Toepassen kennis en inzicht
•  Is in staat voor psychologische hulpvragen de volledige diagnostische cyclus te doorlopen op een wetenschappelijk verantwoorde en cliëntgerichte manier met oog voor de interactie tussen relevante individu- en omgevingskenmerken.
•  Heeft de nodige competentie en vaardigheden om de instrumenten die gehanteerd worden in het werkveld van de klinische psychologie (zoals o.a. intelligentietesten, observaties, interviews, neuropsychologische testen en persoonlijkheidsvragenlijsten) zelfstandig en professioneel af te nemen, te verwerken en te interpreteren.
•  Is in staat om, vanuit een evidence-based perspectief, voor een psychologische hulpvraag, gepaste psychologische preventieve, begeleidings- en interventiemethoden te ontwikkelen, toe te passen, en te evalueren. Dit geldt zowel voor directe interventies gericht op de cliënt zelf, als voor indirecte interventies waarbij problemen aangepakt worden in samenwerking met de omgeving van de cliënt.
•  Kan vanuit de opgedane wetenschappelijke kennis voor volwassenen en hun systemen (bv., partners, gezinnen) ondersteunen bij de aanpak van psychische en gezondheidspsychologische problemen en vragen.
•  Is in staat om vanuit een psychologische bril mee te denken over en een wetenschappelijk onderbouwde bijdrage te leveren aan een adequaat (zorg)beleid van de organisatie waarin men werkt of van de organisaties waarmee men samenwerkt.
•  Is in staat om verschillende standpunten in maatschappelijke debatten over psychologische thematieken en hulpverlening te identificeren en te interpreteren, en kan een zinvolle bijdrage leveren aan deze debatten met bijzondere aandacht voor wie psychisch kwetsbaar is. Is zich bewust van zijn eigen culturele en individuele achtergrond en is sensitief voor de culturele en individuele diversiteit van de cliënt en diens leefomgeving, en is in staat om hiermee rekening te houden in zijn professioneel handelen.
•  Is in staat om systematisch te reflecteren op het eigen professioneel handelen. Heeft inzicht in de eigen competenties, kan beperkingen hierin erkennen en neemt van daaruit stappen om zijn kennis en vaardigheden te versterken. Heeft daarnaast ook aandacht voor zijn gezondheid en persoonlijk welzijn, kan aangeven wanneer deze zijn professioneel handelen belemmeren en neemt zo nodig actie om de kwaliteit van de zorg te blijven waarborgen.

Communicatie
•  Beheerst specialistische vaardigheden met betrekking tot klinisch psychologische gespreksvoering met volwassenen en hun leefomgeving ((in de context van o.a. preventie, diagnostiek, begeleiding en interventie) en is in staat om een vertrouwensrelatie met hen op te bouwen.
•  Is in staat op professionele wijze, zowel mondeling als schriftelijk, te communiceren met en te rapporteren aan relevante betrokkenen in de klinisch psychologische context (bv. collega’s, ouders en de bredere gemeenschap).
•  Is zich bewust van de gelijkenissen en verschillen tussen de klinisch psycholoog en andere disciplines binnen de gezondheidzorg, welzijn en het onderwijs en is vandaaruit in staat om respectvol deel te nemen, en een professionele bijdrage te leveren aan multidisciplinair teamfunctioneren en interdisciplinaire samenwerkingsverbanden.
•  Heeft kennis van de ethische, wettelijke en deontologische standaarden en richtlijnen in het domein van de klinische psychologie. Handelt autonoom volgens een ethisch beslissingsmodel in alle competentiedomeinen.


Afstudeerrichting Klinische psychologie kinderen en jongeren:

Kennis en inzicht
•  Heeft grondige kennis van en inzicht in de theorieën, stromingen en empirische bevindingen met betrekking tot de typische en atypische ontwikkeling en de determinanten van die ontwikkeling op niveau van het kind/de jongere en de omgeving (bv., het gezin, de school, het bredere netwerk).
•  Heeft grondige kennis van en inzicht in de structurele, juridische en inhoudelijke organisatie van het werkveld van de klinisch psycholoog (bv., de sociale kaart, de integrale jeugdhulp, het onderwijslandschap, etc.).
•  Heeft kennis van en inzicht in op evidentie gebaseerde diagnostische processen en strategieën die gehanteerd worden in het werkveld van klinisch psychologen die werken met kinderen en jongeren met inbegrip (1) van de diagnostische cyclus en de verschillende stappen, (2) van de gebruikte diagnostische technieken en psychometrie (bv. psychologische tests, interview, observatietechnieken, vragenlijsten, performantietaken), evenals van de theorievorming en het empirisch onderzoek dat aan deze processen/strategieën ten grondslag ligt.
•  Heeft kennis van en inzicht in de interventieprocessen en -strategieën op diverse interventieniveaus (preventie/begeleiding/behandeling; direct/indirect) die gehanteerd worden in het werkveld van de klinisch psycholoog, evenals van de theorievorming en het empirisch onderzoek dat aan deze processen/strategieën ten grondslag ligt. Dit impliceert ook kennis van en inzicht in de methoden om de wetenschappelijke waarde (in het bijzonder de effectiviteit) en praktijkrelevantie van psychologische interventies bij kinderen en jongeren te kunnen inschatten.
•  Heeft kennis van en inzicht in de betekenis en rol van cultuur voor het begrijpen van typische en atypische ontwikkeling, ziekte en gezondheid, en is in staat om te reflecteren over de impact van cultuur op de praktijk van de klinisch psycholoog.

Toepassen kennis en inzicht
•  Is in staat voor psychologische hulpvragen omtrent kinderen en jongeren de volledige diagnostische cyclus te doorlopen op een wetenschappelijk verantwoorde en cliëntgerichte manier met oog voor de interactie tussen relevante kind- en omgevingskenmerken.
•  Is in staat om de diagnostische instrumenten die gehanteerd worden in het werkveld van de klinisch psycholoog die werkt met kinderen en jongeren (zoals o.a. intelligentietesten, neuropsychologische testen, vragenlijsten van persoonlijkheid, gezin, omgeving, psychologische problemen, leervorderingstesten etc.) zelfstandig en professioneel af te nemen, te verwerken en te interpreteren.
•  Is in staat om, vanuit een evidence-based perspectief, voor een psychologische hulpvraag, gepaste psychologische preventieve, begeleidings- en interventiemethoden te ontwikkelen, toe te passen, en te evalueren. Dit geldt zowel voor directe interventies gericht op de kinderen en jongeren zelf, als voor indirecte interventies waarbij problemen aangepakt worden in samenwerking met de omgeving van het kind/de jongere (ouders, leerkrachten, en belangrijke anderen).
•  Kan vanuit de opgedane wetenschappelijke kennis voor kinderen, jongeren en hun leefomgeving (ouders, leerkrachten, belangrijke anderen) een klinisch psychologisch interventieplan ontwikkelen, uitvoeren en evalueren.
•  Is in staat om vanuit een psychologische bril mee te denken over en een wetenschappelijk onderbouwde bijdrage te leveren aan een adequaat (zorg)beleid van de organisatie waarin men werkt of van de organisaties waarmee men samenwerkt.
•  Is in staat om verschillende standpunten in maatschappelijke debatten over psychologische thematieken en hulpverlening te identificeren en te interpreteren, en kan een zinvolle bijdrage leveren aan deze debatten met bijzondere aandacht voor wie psychisch kwetsbaar is. Is zich bewust van zijn eigen culturele en individuele achtergrond en is sensitief voor de culturele en individuele diversiteit van het kind/de jongere en diens leefomgeving, en is in staat om hiermee rekening te houden in zijn professioneel handelen.
•  Is in staat om systematisch te reflecteren op het eigen professioneel handelen. Heeft inzicht in de eigen competenties, kan beperkingen hierin erkennen en neemt van daaruit stappen om zijn kennis en vaardigheden te versterken. Heeft daarnaast ook aandacht voor zijn gezondheid en persoonlijk welzijn, kan aangeven wanneer deze zijn professioneel handelen belemmeren en neemt zo nodig actie om de kwaliteit van de zorg te blijven waarborgen.

Communicatie
•  Beheerst specialistische vaardigheden met betrekking tot klinisch psychologische gespreksvoering met kinderen, jongeren en hun leefomgeving (in de context van o.a. preventie, diagnostiek, begeleiding en interventie) en is in staat om een vertrouwensrelatie met hen op te bouwen.
•  Is in staat op professionele wijze, zowel mondeling als schriftelijk, te communiceren met en te rapporteren aan relevante betrokkenen in de klinisch psychologische context (bv., het kind/de jongere, ouders, collega’s, het brede netwerk van hulpverleners verwijzers, leerkrachten en de bredere gemeenschap).
•  Is zich bewust van de gelijkenissen en verschillen tussen de klinisch psycholoog en andere disciplines binnen de gezondheidzorg, welzijn en het onderwijs en is vandaaruit in staat om respectvol deel te nemen, en een professionele bijdrage te leveren aan multidisciplinair teamfunctioneren en interdisciplinaire samenwerkingsverbanden.
•  Heeft kennis van de ethische, wettelijke en deontologische standaarden en richtlijnen in het domein van de klinische psychologie. Handelt autonoom volgens een ethisch beslissingsmodel in alle competentiedomeinen.
•  Is in staat om de diverse en soms complexe verhoudingen en loyauteiten tussen de verschillende betrokkenen bij het kind/de jongere (bv., de ouders, de school, de pleegouders, de opvoeders van de leefgroep) adequaat in te schatten en zich hier op een professionele wijze tegenover te positioneren, en daarbij belang van het kind/de jongere te laten primeren.


Afstudeerrichting Theorie en onderzoek:

Kennis en inzicht
•  Heeft geavanceerde kennis van en inzicht in klassieke en recente theorieën en stromingen in de basisdisciplines in de psychologie (functieleer, sociale en culturele psychologie, psychologie van individuele verschillen, gedragsneurowetenschappen, en ontwikkelingspsychologie).
•  Heeft grondige kennis van en inzicht in methodologie en data-analyse op een niveau dat het functioneren als professionele onderzoeker mogelijk maakt.

Toepassen kennis en inzicht  
•  Is in staat voor psychologische onderzoeksvragen de volledige empirische cyclus op een wetenschappelijk verantwoorde manier te doorlopen (vraagstelling en onderzoeksopzet, dataverzameling, -analyse en interpretatie).
•  Kan vanuit de opgedane methodologische en disciplinaire kennis als professioneel onderzoeker zelfstandig functioneren en een (eventueel multidisciplinair) onderzoeksteam ondersteunen bij de aanpak van de psychologische aspecten van onderzoeksvragen.
•  Kan vanuit de opgedane methodologische en disciplinaire kennis een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van psychologische kennis.
•  Kan de bruikbaarheid en haalbaarheid van onderzoeksmethodes voor de aanpak van specifieke problemen kritisch beoordelen.
•  Kan publicaties over psychologische thema’s van meer dan gemiddeld niveau naar hun wetenschappelijke waarde schatten.

Communicatie
•  Is in staat op professionele wijze, zowel mondeling (zoals bij congressen) als schriftelijk (via wetenschappelijke publicaties), te communiceren met en te rapporteren aan relevante betrokkenen over theorie en onderzoek in de psychologie.
•  Is in staat om te werken in multidisciplinair teamverband en beheerst het daarbij horend professionele gedrag.

VORMINGSDOELEN

•  De afgestudeerde master handelt als 'scientist-practitioner', wat betekent dat het professioneel handelen in overeenstemming is met recente en gevalideerde wetenschappelijke bevindingen.
•  De afgestudeerde master beschikt over een professionele attitude en persoonlijke maturiteit met oog voor diversiteit en bouwt bij het psychologisch handelen een professionele en kwaliteitsvolle relatie op met betrokkenen.
•  De afgestudeerde master handelt volgens de ethische, wettelijke en deontologische aspecten van psychologisch onderzoek en praktijk en kan zelf beslissingen formuleren en de implicaties ervan inschatten.
•  De afgestudeerde master kan zowel zelfstandig als in team werken in een multidisciplinaire omgeving en kan hier richting en sturing aan geven

We kiezen er als opleiding voor om in te zetten op kwaliteitsvol én betaalbaar onderwijsmateriaal. Om een beeld te schetsen van de kostprijs van deze opleiding wordt hieronder een lijst van overkoepelende kosten weergegeven. De beschrijving van deze studiekosten zijn kwalitatief omdat de aard van de kosten variabel is, afhankelijk van de aankoopvoorkeuren van elke student:

Laptop 

·         Een laptop of computer is nodig voor de hele opleiding (bv. om Toledo te kunnen raadplegen), alsook voor specifieke opleidingsonderdelen (bv. methodologische en statistische opleidingsonderdelen).

·         Studenten kunnen ook steeds gebruik maken van de computers op de campus. 

Rekenmachine 

·         In de opleiding wordt er gewerkt met Texas Instruments TI-30X MultiView.

·         Een rekenmachine is (o.a.) nodig voor Statistiek IV.

Algemene reis- of verplaatsingskosten 

·         Verplaatsingen naar de campus.

·         Verplaatsingen in het kader van masterproef, stage of specifieke opleidingsonderdelen is mogelijk. 

Boeken en cursussen 

·         Via de cursusdienst kan je vanaf de start van het academiejaar heel wat cursussen aan een voordelige prijs aankopen. Ook bij boekhandel ACCO kun je boeken en cursussen vinden.

·         De cursusdienst van de faculteit hanteert een voordelige prijs (met lidkaart) en organiseert een online tweedehandsboekenverkoop.  

Software 

·         In de opleiding wordt er gewerkt met SPSS (of R). SPSS kan je aankopen aan studententarief. R is gratis.

·         De nodige licenties zijn ook steeds aanwezig op de computers in de faculteit. 

Materiaal printen

·         De geschatte kostprijs is afhankelijk van de hoeveelheid materiaal die de student wenst te printen (bv. samenvattingen, cursusmateriaal). Printen in de universitaire bibliotheken is mogelijk.

Op de webpagina studiemateriaal op het studentenportaal wordt er meer informatie gegeven over studiekosten en wat je nodig hebt om deel te nemen aan (online) onderwijs. Wie financiële of materiele problemen ondervindt kan contact opnemen met de sociale dienst van de KU Leuven of een studieloopbaanbegeleider. De Sociale Dienst helpt studenten die het moeilijk hebben om hun studiekosten te dragen. Minvermogende studenten kunnen een toelage ontvangen voor studiemateriaal (ook voor studie-uitstappen, stages incl. vervoerskosten), een goede laptop ontlenen of ondersteuning krijgen bij de zoektocht naar een studentenjob.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA_Psychologie.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRRA-fiche_MA_MaVK_Psychologie_2223.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_Psychologie.pdf
Bestand PDF document COBRA-fiche_VKMA_Psychologie.pdf
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_psychologie.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: