Master in de bedrijfscommunicatie (Leuven)

Master of Arts

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de bedrijfscommunicatie.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

De opleiding heeft als doel studenten op te leiden tot experten op het domein van talige communicatie in organisatiecontexten. Dat impliceert dat ze zowel talige inzichten en vaardigheden beheersen als dat ze dit strategisch kunnen inzetten op basis van communicatiewetenschappelijk inzicht. Die expertise vertaalt zich in specifieke doelstellingen met betrekking tot kennis en inzicht, vaardigheden, en reflectie en onderzoek.

De afgestudeerde master in de bedrijfscommunicatie …

1. Kennis en inzicht

1.1 heeft een diep inzicht in het specifieke domein van de bedrijfscommunicatie, zowel wat betreft het communicatiewetenschappelijk als het taalkundige luik ervan.

1.2 heeft een vergevorderd inzicht in de rol en dynamiek van talige communicatie in het functioneren en positioneren van organisaties en haar leden.

1.3 heeft inzicht in verschillende types onderzoek (en designs) binnen humane en sociale wetenschappen en hoe de resultaten ervan cumulatief bijdragen tot een strategisch inzicht in bedrijfscommunicatie.


2. Vaardigheden

2.1 beheerst twee talen (op minimumniveau B2 voor een niet-moedertaal) met specifieke kennis van hun toepassing in het bedrijfsleven.

2.2 kan inzichten uit het brede veld van de bedrijfscommunicatie presenteren, rapporteren en toepassen.


3. Reflectie en onderzoek

3.1 kan een vraagstuk over communicatie in bedrijven en organisaties kritisch-wetenschappelijk benaderen en evidence-based oplossingen aanreiken.

3.2 kan een wetenschappelijke studie over taal en communicatie in organisaties opzetten, uitvoeren en correct rapporteren.

3.3 kan een kritische, geïnteresseerde interpretatie geven van onderzoek dat door anderen werd uitgevoerd op het domein van de bedrijfscommunicatie.

1. De master in de bedrijfscommunicatie is bereid tot levenslang leren en opvolgen van wetenschappelijke evoluties en actuele debatten binnen het brede veld van de bedrijfscommunicatie.

2. De master in de bedrijfscommunicatie is bereid om in een professionele context de nodige inspanningen te leveren om de mondelingen en schriftelijke talenkennis op peil te houden en zich verder te bekwamen in spreekvaardigheid en argumentatief redeneren.

3. De master in de bedrijfscommunicatie ontwikkelt een onderzoeksgerichte attitude om vraagstukken inzake de communicatie van bedrijven en organisaties te problematiseren, in een interdisciplinair taalkundig en communicatiewetenschappelijk perspectief te plaatsen en aan een kritische schouwing te onderwerpen. 

4. De master in de bedrijfscommunicatie is bereid om  te handelen overeenkomstig een wetenschappelijk integere, reflectieve basishouding en de geldende professionele deontologische codes. 

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA Bedrijfscommunicatie_def.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA_fiche_S_VP_MA_Bedrijfscommunicatie.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA SP VP_ Bedrijfscommunicatie.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks: