Master in de westerse literatuur (Leuven)

Master of Arts

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de westerse literatuur.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

1.  De student kan literaire teksten kritisch analyseren en plaatsen in de bredere cultuurhistorische context van de westerse literatuur.

2.  De student kan tot wetenschappelijk onderbouwde inzichten in een literaire teksten en andere culturele fenomenen komen en deze inzichten schriftelijk en mondeling communiceren naar zowel een breed en een gespecialiseerd publiek.)

3.  De student heeft inzicht in het specifieke statuut van literatuur als een talig systeem dat interageert met een bredere maatschappelijke en culturele context.

4.  De student is vertrouwd met het onderzoek naar de westerse literatuur vanuit historisch en hedendaags perspectief: (a) wat is westerse literatuur?, (b) hoe werd/wordt het begrip westerse literatuur geconceptualiseerd en geproblematiseerd?, (c) hoe interageert de westerse literatuur met haar contexten? en (d) hoe verloopt de interactie tussen verschillende literaire tradities binnen de westerse literatuur?

5.  De student heeft kennis van wetenschappelijke benaderingen en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van literatuur- en cultuurtheorie en kan deze kritisch evalueren en inzetten in het eigen onderzoek.

6.  De student heeft inzicht in de wijze waarop andere wetenschappelijke disciplines de westerse literatuurstudie beïnvloeden en kan deze disciplines ook kritisch betrekken bij het eigen literatuurwetenschappelijk onderzoek.

7.  De student kan een onderzoekvraag formuleren, het nodige materiaal voor eigen onderzoek verzamelen, en op basis daarvan een masterproef concipiëren, structureren en redigeren.

8.  De student kan zowel mondeling als schriftelijk rapporteren over zijn/haar onderzoek in een academisch verantwoorde vorm.

9.  De student beschikt over de nodige communicatieve vaardigheden om resultaten en inzichten aan een breder publiek over te brengen.

10.  De student kan zijn/haar onderzoek uitvoeren met respect voor deontologische regels en de ethiek van wetenschappelijk onderzoek.

11.  De student heeft inzicht in diversiteit en in de interacties tussen verschillende culturen en kan daardoor geïnformeerd deelnemen aan actuele culturele debatten.

12.  De student heeft een blijvende belangstelling voor de westerse literatuur en cultuur.

13.  De student kan zijn/haar kritische geletterdheid inzetten in een professionele en alledaagse context.

14.  De student die taalspecifieke literatuuronderdelen opneemt, heeft een gevorderde kennis van de literatuurgeschiedenis van die taalgebonden literaire tradities en kan die in verband brengen met meer algemene ontwikkelingen binnen de westerse literatuur.

15.  De student die taalspecifieke literatuuronderdelen opneemt gedoceerd in de betreffende taal, beheerst deze taal of talen op het niveau C2 of minstens C1 van het “Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen” voor begrijpen (luisteren en lezen), spreken (productie en interactie) en schrijven. Dit geldt in het bijzonder voor studenten die de masterproef in een moderne vreemde taal schrijven.

De webpagina over het Letterenprofiel bevat een gedetailleerd overzicht van de vormingsdoelen.

De Faculteit Letteren wil haar studenten tot zorgvuldige taalgebruikers en communicatoren vormen die nieuwsgierig en fijngevoelig in de maatschappij staan en met een open blik streven naar een grondig en genuanceerd begrip van maatschappelijke diversiteit en machtsverhoudingen; die zich bewust zijn van het belang van nuance en multiperspectiviteit in het maatschappelijke debat, zichzelf en de ander kritisch durven bevragen vanuit hun kennis van andere tijden en culturen en de weg kennen in de moderne kennis- en informatiemaatschappij.  

 

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA_ Westerse literatuur.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA fiche_MA Westerse Literatuur.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRRA fiche_MA_Westerse literatuur.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: