Master in de geneesmiddelenontwikkeling (Leuven)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de geneesmiddelenontwikkeling.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...



 

Leerresultaten Master in de geneesmiddelenontwikkeling

De masteropleiding in de geneesmiddelenontwikkeling bereidt studenten voor op de rol en de professionele context van de geneesmiddelenspecialist in de farmaceutische industrie, het wetenschappelijk onderzoek of de gezondheidszorg. Het verwerven van zowel theoretische als praktische expertise in de levenscyclus van het geneesmiddel, alsook het ontwikkelen van de vereiste academische en professionele competenties staan hierin centraal.

DOMEINSPECIFIEKE COMPETENTIES

Farmaceutisch werkveld
·  De student heeft een multidisciplinair inzicht in (en overzicht van) de wisselwerking tussen voorwaarden, processen, functies (expertises) en activiteiten die een rol spelen bij de ontdekking en ontwikkeling van geneesmiddelen (post-marketing inclusief).
·  De student begrijpt de rol van verschillende stakeholders, actoren en instanties die een rol spelen bij de ontwikkeling, registratie en commercialisatie van geneesmiddelen.
·  De student heeft kennis van en inzicht in de ethische, juridische, deontologische en economische aspecten rond geneesmiddelen(ontwikkeling).
·  De student kan de verschillende richtlijnen die het proces van geneesmiddelenontwikkeling en productie bepalen opzoeken, uitleggen en toepassen.
·  De student begrijpt het belang van kwaliteitsbeheersing en kwaliteitscontrole bij de ontdekking en ontwikkeling van geneesmiddelen.

Het geneesmiddel: aangrijpingspunten en werkingsmechanisme
·  De student heeft inzicht in de essentiële parameters en achterliggende mechanismen die een rol spelen in de farmacologische en toxicologische werking van verschillende types geneesmiddelen (vb. kleine moleculen, biologicals), drugs en andere substanties waarmee de bevolking in het dagelijkse leven in contact kan komen.
·  De student kent de essentiële factoren en onderliggende mechanismen (chemisch-biologische interacties) die van belang zijn voor het bekomen van een therapeutisch effect van geneesmiddelen in een specifieke patiëntpopulatie.
·  De student is in staat om gegevens in verband met onderzoek en ontwikkeling van geneesmiddelen (m.i.v. klinische studies) te interpreteren en te analyseren.

Methoden bij de ontwikkeling, productie en analyse van geneesmiddelen
·  De student kan de methoden die gebruikt worden bij de ontwikkeling, productie en analyse van geneesmiddelen opzoeken, toepassen en verklaren. De student begrijpt hoe deze methoden bijdragen aan de kwaliteitsgarantie van voornoemde processen.
·  De student beheerst de principes voor de kwaliteitsvolle bereiding van geneesmiddelen en heeft (theoretische) kennis van specifieke aspecten die een rol spelen bij de industriële bereiding van geneesmiddelen.
·  De student heeft inzicht in kwantitatieve en statistische methoden van toepassing op de ontwikkeling van geneesmiddelen.
·  De student kan zijn geïntegreerde kennis over geneesmiddelenontwikkeling toepassen op de verschillende stappen in de ontwikkeling van een specifiek geneesmiddel (methodologische focus).

ACADEMISCHE COMPETENTIES

Informatieverwerving
·  De student is in staat om gespecialiseerde (bio)medische en farmaceutische vakliteratuur doelgericht op te zoeken en te beoordelen op kwaliteit en relevantie.

Informatieverwerking
·  De student is in staat om (bio)medische en farmaceutische literatuur- en onderzoeksgegevens te analyseren, te interpreteren en zelfstandig een redenering op te bouwen (basis voor probleemoplossend denken).

Communicatie
·  De student is in staat mondeling en schriftelijk te communiceren over het eigen onderzoek en dit zowel met vakspecialisten uit verschillende subdisciplines als met andere leden uit de samenleving.
·  De student is in staat om wetenschappellijke informatie op een accurate, heldere en overzichtelijke manier neer te schrijven met specifieke aandacht voor vermelding van bronnen.
·  De student gaat proactief in geprek over disciplinegebonden thema's, zowel formeel als informeel en zowel in het Nederlands als in het Engels, en past zijn communicatiestijl aan naargelang de inhoud en het doelpubliek.

Onderzoek
·  De student kan op zelfstandige en kritische wijze farmaceutisch en biomedisch wetenschappelijk onderzoek uitvoeren en hierbij actief deel uitmaken van de onderzoeksgroep.
·  De student kan een probleemstelling in een onderzoeksvraag vertalen.

Organisatie
·  De student is in staat om complexe multidisciplinaire problemen passend te benaderen en dit zowel individueel als in groepsverband (cfr. Probleemoplossend vermogen).

Reflectie
·  De student is bereid om over het eigen professionele functioneren kritisch te reflecteren, zichzelf te evalueren en de eigen competenties te actualiseren.
·  De student is in staat om in verband met ethische, normatieve of maatschappelijke vragen een beredeneerd standpunt in te nemen en is in staat om de eigen inzichten te toetsen aan wetenschappelijk bevindingen.

PROFESSIONELE COMPETENTIES

People, Project & Quality Management
·  De student is in staat om (eind)verantwoordelijkheid te nemen in een multidisciplinair team.
·  De student is in staat om prioriteiten te stellen en gaat probleemoplossend, georganiseerd te werk bij de aanpak van complexe taken/vraagstukken/problemen.
·  De student kent de basisprincipes nodig voor het leiden van een (deel van een) farmaceutische of biomedische onderneming/organisatie.
·  De student werkt planmatig, creatief en nauwkeurig met aandacht voor kwaliteit van producten en processen.

VORMINGSDOELEN

Studenten doorlopen naast een opleidingstraject ook een vormingstraject (een persoonlijke en maatschappelijke ingesteldheid of betrokkenheid als apotheker). Het vormingstraject geeft studenten de ruimte om te werken aan hun eigen persoonlijke en academische ingesteldheid of hun maatschappelijke betrokkenheid. Als student engageer je je niet alleen voor het verwerven van kennis en vaardigheden, maar krijg je ook een aanbod om zelf vorm te geven aan bijvoorbeeld je professionele, maatschappelijke, ethische … ingesteldheid.

BINDENDE VORMINGSDOELEN

Communiceren en samenwerken
·  De student toont een bereidheid tot collegiale samenwerking tussen en binnen processen van geneesmiddelenontwikkeling.

Professioneel en academisch
·  De student is bereid en gemotiveerd om disciplinespecifieke problemen in te zien en op te lossen.

NIET-BINDENDE VORMINGSDOELEN

Professioneel en academisch

• De student is proactief, flexibel en ondernemend.

Levenslang leren en oriënteren

• De student toont belangstelling voor het politieke en sociale gebeuren omtrent alle facetten van de geneesmiddelenontwikkeling.

• De afgestudeerde master in de geneesmiddelenontwikkeling is bereid om wetenschappelijke evoluties van geneesmiddelenontwikkeling op te volgen.

Maatschappelijke vorming 

• De student erkent het belang van zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid als geneesmiddelenexpert en kan daarnaar handelen.

• De student reflecteert zelf over de doelstellingen en impact van de eigen acties en hoe deze kaderen in een bredere maatschappelijke context. 

Cultuur, ethiek en duurzaamheid 

• De student toont de bereidheid om zich in te leven in de situatie van anderen.

• De student toont een openheid ten aanzien van andere culturen en leert omgaan met de uitdagingen die gepaard kunnen gaan met internationale, interculturele en interdisciplinaire communicatie.

 

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA_Geneesmiddelenontwikkeling.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_Geneesmiddelenontwikkeling.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_geneesmiddelenontwikkeling.pdf
Bestand PDF document COBRA_fiche_MA_Geneesmiddelenontwikkeling.docx.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: