Masterclass Europese politiek (B-KUL-S0H50A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van deze masterclass kan de student:
- Een grondige analyse maken met betrekking tot het thema herinneringspolitiek in de EU en in Europese landen;
- De academische literatuur over dit onderwerp lezen en begrijpen en er kritisch over reflecteren;
- Verschillende concepten uit deze literatuur definiëren en presenteren en ze relateren aan debatten in de bredere sociaalwetenschappelijke literatuur;
- Verschillende voorbeelden van de politiek van herinneringen en het verleden analyseren en onderzoeken op basis van casestudies;
- Data bestaande uit bv. parlementaire debatten, resoluties, speeches, … kritisch analyseren;
- Een kritische, weldoorgronde presentatie maken over een casus en hiervan een neerslag maken in een geschreven paper;
- Kritisch reflecteren over het onderzoekswerk van anderen;
- Papers schrijven en presentaties geven in standaardtaal.
Deze doelstellingen worden bij de start van de masterclass aan de studenten gecommuniceerd.
Begintermen
Bij aanvang van deze masterclass beschikt de student reeds over volgende vaardigheden en attitudes:
- De student kan gereviewde artikelen en boekhoofdstukken in het Engels (en andere talen) lezen;
- De student kan artikelen synthetiseren en analyseren en er een overzichtelijke presentatie van maken;
- De student heeft een goede beheersing van het Nederlands en het Engels;
- De student heeft grote interesse in de politieke actualiteit en de link met het verleden en hoe dat verleden wordt geframed en gebruikt voor politieke doeleinden;
- De student heeft interesse in de manier waarop herinneringen politiek gebruikt worden en de plaats die ze hebben in processen van natievorming en politieke mobilisatie;
- De student staat ervoor open om verschillende benaderingen en theorieën te bestuderen en te gebruiken in de colleges en in een geschreven verslag.
Dit opleidingsonderdeel kan enkel worden opgenomen door studenten in de master in de vergelijkende en internationale politiek.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (Leuven) (Europese politiek) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Masterclass Europese politiek (B-KUL-S0H50a)
Inhoud
In deze masterclass bestuderen we de verbanden tussen politiek en herinnering in Europa. We hebben het onder meer over de plaats van de herinnering aan de Holocaust, fascisme en communisme in de Europese Unie, de herinneringen aan dictatoriale regimes in Spanje, Portugal en Griekenland, de rol van monumenten en conflicten rond de herinneringen aan het kolonialisme en spanningen tussen transnationale en nationale herinneringen.
We bekijken hoe politici vandaag met herinneringen omgaan, en hoe herinneringen geïnstrumentaliseerd worden door memory entrepreneurs met bepaalde politieke doelen.
Studiemateriaal
Om deze masterclass vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:
- Slides en artikelen die via Toledo en Politika Cursusdienst ter beschikking worden gesteld.
Toelichting werkvorm
Deze masterclass wordt on campus georganiseerd.
Studenten zullen via Toledo de nodige instructies krijgen voor het verwerken van het lesmateriaal (teksten, documentaires, enz.).
Binnen het kader van deze masterclass zal minstens één veldwerkbezoek naar een museum worden georganiseerd, waarover de studenten een korte schrijfopdracht dienen te maken. Indien de praktische omstandigheden dit vereisen, kan dit worden vervangen door een online alternatief (bezoek en discussie van een virtuele tentoonstelling) met een aangepaste schrijfopdracht.
De studenten gaan onder begeleiding van het docententeam aan de slag met een hun eigen onderzoeksthema. Dit resulteert in een diepgravende paper. Minstens één keer presenteren ze hun voorlopige resultaten aan hun medestudenten.
Meer gedetailleerde informatie over inhoud en timing is beschikbaar via Toledo.
Deze masterclass wordt in blokonderwijs gegeven aan het begin van het tweede semester.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Masterclass Europese politiek (B-KUL-S2H50a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Studenten worden beoordeeld op basis van de volgende elementen:
- Medewerking tijdens contactmomenten
- Korte schrijfopdracht
- Presentatie
- Onderzoekspaper
De inleveringstermijn en deadlines worden vastgelegd door de docent en via Toledo meegedeeld.
Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt bepaald wordt:
- Medewerking tijdens contactmomenten: 10%
- Korte schrijfopdracht: 15%
- Presentatie: 25%
- Onderzoekspaper: 50%
Deelname aan de sessies is verplicht.
Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.
Bij het indienen van opdrachten wordt de afgesproken deadline gerespecteerd. Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen. Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men contact op te nemen met de ombudsdienst. Een nieuwe indieningsdatum kan enkel bepaald worden om een zwaarwichtige reden na aanvraag.
Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het indienen van een werk dat vrij is van fraude en plagiaat (www.kuleuven.be/plagiaat) en dienen hiervoor de facultaire richtlijnen te volgen. Plagiaat wordt bestraft met de sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement (www.kuleuven.be/onderwijs/oer).
Herkansen
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de herkansing verschilt van die van de eerste examenkans. Enkel de opdrachten waarvoor de student een onvoldoende heeft behaald, dienen opnieuw afgelegd te worden. De concrete modaliteiten hiervan worden ten laatste begin juli via Toledo gecommuniceerd.
Toelichting bij herkansen
Zie toelichting bij 'herkansen'.