Onderzoeksseminarie internationale interventie (B-KUL-S0E50A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student de volgende doelstellingen bereikt:
- De student kan de structuur van wetenschappelijke publicaties in het vakgebied van de internationale betrekkingen identificeren en analyseren en kan onder begeleiding zelf een wetenschappelijke paper opstellen;
- De student kan een probleemstelling omzetten in onderzoeksvragen en verkrijgt een basisinzicht in de verschillende elementen van het onderzoeksproces;
- De student maakt zich vertrouwd met de beschikbaar gestelde internationale academische literatuur;
- De student kan artikels uit wetenschappelijke tijdschriften zelfstandig opzoeken, samenvatten en situeren in een bredere onderzoekscontext;
- De student kan rapporteren over de lectuur via korte discussiepapers en presentaties;
- De student kan onder begeleiding een eigen onderzoeksproject opzetten;
- De student weet hoe hij/zij problemen waarmee hij/zij geconfronteerd wordt tijdens het uitvoeren van dat onderzoeksproject kan bespreken met medestudenten;
- De student kan de resultaten van zijn/haar onderzoek in de les presenteren en kan er een paper over schrijven;
- De student kan zich uitdrukken in geschreven en gesproken standaardtaal.
Deze doelstellingen worden bij de start van het onderzoeksseminarie aan de studenten gecommuniceerd.
Begintermen
Bij aanvang van het seminarie wordt er van de student wel verwacht dat hij/zij:
- Geïnteresseerd is in het maken van zo objectief mogelijke analyses van hedendaagse ontwikkelingen op het vlak van de internationale relaties, niet alleen in Europa maar ook in de rest van de wereld;
- Bereid is om op een analytische en kritische manier te leren nadenken over de politieke en maatschappelijke actualiteit die betrekking heeft op het vakgebied van de internationale relaties;
- Openstaat voor verschillende concurrerende theoretische en methodologische benaderingen bij de studie van een casus of een thema uit het vakgebied;
- Bereid is om academische teksten in het Engels te lezen en daarover te rapporteren.
Het seminarie bouwt verder op de kennis, vaardigheden en attitudes die werden ontwikkeld in de volgende opleidingsonderdelen:
- S0A52D Internationale politiek sinds 1945
- S0A48C European Politics/Europese politiek
- S0A57B Internationale organisatie
- S0E00B Initiatie in de onderzoekspraktijk: politieke wetenschappen en sociologie
- S0E00C Inleiding tot politiek-wetenschappelijk onderzoek
- S0A58C Practicum politieke wetenschappen
Het vooraf gevolgd hebben van deze of vergelijkbare opleidingsonderdelen strekt tot aanbeveling, maar is geen formele vereiste.
Dit opleidingsonderdeel kan enkel worden opgenomen door studenten in de bachelor in de politieke wetenschappen en sociologie, afstudeerrichting politieke wetenschappen en in het schakelprogramma van de master in de vergelijkende en internationale politiek.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je mag dit opleidingsonderdeel enkel opnemen als je nog maximaal 80 studiepunten moet verwerven om het diploma te behalen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de vergelijkende en internationale politiek (Leuven) 71 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) (Afstudeerrichting politieke wetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Optie economie) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Optie politieke wetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Optie rechten) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Onderzoeksseminarie internationale interventie (B-KUL-S0E50a)
Inhoud
Het centrale thema is internationale relaties in tijden van conflict en internationale interventie. Er wordt doorheen het onderzoeksseminarie gefocust op cases. Daarbinnen komen verschillende subthema's aan bod, bijvoorbeeld:
- Interventies: wanneer wel/niet? Door wie?
- Soorten interventie (sancties, militair ingrijpen, niet-statelijke actoren, humanitaire interventie, ...)
- Gender en interventie
- EU buitenlands beleid/internationale organisaties en conflict/interventie, niet-westerse visies op interventie
- Post-conflict: transitional justice, power-sharing, reconciliation
Studiemateriaal
Om dit opleidingsonderdeel vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:
- Slides die tijdens de samenkomsten worden geprojecteerd en nadien ter beschikking worden gesteld via Toledo;
- Academische teksten (artikels uit gereviewde wetenschappelijke tijdschriften) die ter beschikking worden gesteld via Toledo.
Toelichting werkvorm
Dit onderzoeksseminarie wordt on campus georganiseerd.
Studenten leren artikels uit wetenschappelijke tijdschriften samenvatten, interpreteren en situeren in een bredere onderzoekscontext. Ze rapporteren over hun lectuur en zetten hun eigen onderzoeksproject op. Ze leren de problemen waarmee ze worden geconfronteerd tijdens het uitvoeren van dat onderzoeksproject te bespreken met medestudenten. Onder begeleiding van de docent zoeken ze samen naar oplossingen. Er wordt van de studenten actieve medewerking tijdens de sessies verwacht.
Meer gedetailleerde informatie wordt gecommuniceerd via Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Onderzoeksseminarie internationale interventie (B-KUL-S2E50a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Studenten worden beoordeeld op basis van de volgende elementen:
- Medewerking tijdens contactmomenten
- Korte schrijfopdrachten
- Onderzoekspaper
De instructies bij de opdrachten en de deadlines voor indiening zullen worden meegedeeld tijdens de eerste sessie en via Toledo.
Bepaling van het eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt bepaald wordt:
- Medewerking tijdens contactmomenten: 10%
- Korte schrijfopdrachten: 30%
- Onderzoekspaper: 60%
Deelname aan de sessies is verplicht.
Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.
Bij het indienen van opdrachten wordt de afgesproken deadline gerespecteerd. Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen. Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men contact op te nemen met de ombudsdienst. Een nieuwe indieningsdatum kan enkel bepaald worden om een zwaarwichtige reden na aanvraag.
Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het indienen van een werk dat vrij is van fraude en plagiaat (www.kuleuven.be/plagiaat) en dienen hiervoor de facultaire richtlijnen te volgen. Plagiaat wordt bestraft met de sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement (www.kuleuven.be/onderwijs/oer).
Herkansen
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de herkansing verschillen van die van de eerste examenkans. Voor de herkansing dient de student de opdrachten te hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd was. De concrete modaliteiten hiervan worden ten laatste begin juli via Toledo gecommuniceerd.
Toelichting bij herkansen
Zie toelichting bij 'herkansen'.