Een socio-ecologische inleiding tot duurzaamheid (B-KUL-G0D70A)

3 studiepuntenNederlands20 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Facultaire POC Wetenschappen

1. Leerdoelen

De student kan de betekenis en samenhang van de ‘Megatrends’ en hun achtergrond, de ‘Sustainable Development Goals’, de ‘Sustainability Doughnut’ en de ‘Planetary Boundaries’ verwoorden.

De student kan de discussie over de termen ‘duurzaamheid’ en ‘duurzame ontwikkeling’ duiden.

De student kan zowel de ecologische, economische, sociale, ethische als culturele dimensies van duurzaamheidskwesties concreet illustreren.

De student kan een aantal maatregelen in het domein van de eigen discipline die geschikt zijn om duurzaamheid te vergroten, opsommen, en toelichten welke impact ze (kunnen) hebben.

De student kan diversiteit en een open ethiek als basiskenmerk van ‘cultures of sustainability’ verder toelichten vanuit de idee van veerkracht en systeemdenken in een sociaal-maatschappelijke context.

De student kan systeemdenken (beperkt) toepassen bij het kritisch bekijken en vervolgens beoordelen van duurzaamheidscontroverses aangebracht in de media.

De student kan het belang van transdisciplinaire samenwerking en teamwerk in het kader van duurzaamheid en duurzame ontwikkeling voor specifieke cases aangebracht in krantenartikels uitleggen, door concrete relevante onderzoeksvragen van diverse wetenschapsdomeinen te verwoorden.

 

2. Vormingsdoelen

De student kan een respectvolle discussie over aspecten van duurzaamheid voeren met studenten uit de eigen zowel als uit andere disciplines, en getuigt hierbij van zorgvuldigheid, verantwoordelijkheidszin en een ethische ingesteldheid.

De student is bereid en in staat om op een kritische wijze deel te nemen aan de maatschappelijke discussie omtrent duurzaamheid vanuit de eigen expertise in haar/zijn discipline.

De student is ‘actiecompetent’, m.a.w. de cursus heeft capaci­teiten én het engagement bijgebracht om actief bij te dragen aan het aanpakken van de structurele oorzaken van duurzaamheidskwesties.

 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
G0D70B : Een socio-ecologische inleiding tot duurzaamheid (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

1 sp. Een socio-ecologische inleiding tot duurzaamheid: theorie (B-KUL-G0D70a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College10 urenTweede semester
Facultaire POC Wetenschappen

In dit onderdeel worden de verschillende aspecten van het begrip duurzaamheid (ecologisch, sociaal, economisch) toegelicht. Daarnaast wordt de methodologie aangebracht om duurzaamheidskwesties te leren doorgronden en er mee om te gaan of een oplossing ervoor na te streven (systeemdenken, transdisciplinariteit, de honest broker positie, ‘political moves’ herkennen, de betekenis van bestaande machtsverhoudingen en ideologieën inschatten). Dit alles gebeurt op basis van feitenkennis in verband met de ‘Megatrends’, de ‘Planetary Boundaries’, de ‘Sustainability Doughnut’ en de ‘Sustainable Development Goals’. Hierbij zal ook aandacht besteed worden aan specifieke disciplinaire aspecten, gekaderd in een bredere systemische en transdisciplinaire context.

Cursustekst, colleges, slides, artikels, SPOC on-line leermodules.

2 sp. Een socio-ecologische inleiding tot duurzaamheid: opdracht (B-KUL-G0D71a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht10 urenTweede semester
Facultaire POC Wetenschappen

In dit onderdeel worden de studenten in interdisciplinaire teams verdeeld. Ze krijgen een aantal opdrachten aansluitend bij de theorie te vervullen, in en buiten de contactmomenten, om vaardigheden relevant voor duurzaamheid te verkennen. Anderzijds geven ze elkaar en de docenten feedback, tijdens en na het leerproces dat ze doorlopen.

Syllabus en media-materiaal, materiaal in de toledo-leeromgeving, discussie/praktijk-sessies

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Een socio-ecologische inleiding tot duurzaamheid (B-KUL-G2D70a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Self assessment/Peer assessment
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


De evaluatie bestaat uit twee delen: een vormend proces in teamverband (deels gescoord via peer-evaluatie, en telt mee voor 6 van de 20 delen van de examenscore), en een afrondend, individueel te schrijven essay (buiten de examenperiode (net voor of tijdens de blokperiode), en dit telt mee voor 14 van de 20 delen van de examenscore). Wanneer meerkeuze-vragen worden gebruikt, wordt gis-correctie toegepast.

Elke student dient aan elk van de onderdelen deel te nemen om te kunnen slagen voor het geheel. Er is geen herkansing mogelijk voor het vormend proces dat in teamverband tijdens het jaar wordt doorlopen. De score van dit onderdeel wordt bij een herkansing overgedragen vanuit de eerste zittijd. Bijdrage in de evaluatie van dit procesonderdeel blijft 6 van de 20 punten bij een herkansing.

Er is geen herkansing mogelijk voor het vormend proces dat in teamverband tijdens het jaar wordt doorlopen. De score van dit onderdeel wordt bij een herkansing overgedragen vanuit de eerste zittijd. Bijdrage in de evaluatie van dit procesonderdeel blijft 6 van de 20 punten bij een herkansing.