P&O: Computerwetenschappen (B-KUL-H01Q3C)

9 studiepuntenNederlands160 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Nuyens Dirk (coördinator) |  Blockeel Hendrik |  Simeone Adalberto (plaatsvervanger) |  Jacobs Bart |  Nuyens Dirk
POC Computerwetenschappen

Dit vak is een geïntegreerd project rond de ontwikkeling van een middelgroot softwaresysteem. De opgave wordt zodanig ingevuld dat belangrijke aspecten uit diverse cursussen aan bod komen in de loop van het project. Tijdens de concrete uitwerking van het project moeten studenten:

  • Dieper inzicht krijgen in de praktische toepassing van principes en concepten, die aan de grondslag liggen van het objectgericht programmeren.
  • Leren complexere algoritmes te ontwikkelen in functie van een aantal vooraf bepaalde randvoorwaarden omtrent performantie, nauwkeurigheid, ...
  • Een beter beeld krijgen van de impact van kwaliteitsfactoren (of niet-functionele vereisten) op de ontwikkeling van softwaresystemen, zoals aanpasbaarheid, herbruikbaarheid en robuustheid.
  • Efficiënt in groep leren werken, en vertrouwd worden met functies zoals groepscoordinator (planning, samenwerking) en groepssecretaris (documentenbeheer).  Gebruik maken van vaardigheden zoals rapporteren, presenteren, brainstorming, en een kritische evaluatie van het eigen project kunnen maken.
  • Een goede "Research & Development" (R&D) attitude verwerven waarbij men zelf op zoek gaat naar relevante algoritmen en bijhorende technische en wetenschappelijke literatuur om de relevantie van een bepaalde algoritmische keuze te verantwoorden.

  • Object-georienteerd programmeren.
  • Kennis van software-engineering aspecten zoals klasse-diagramma's, inheritance, contract-gebaseerd software-ontwerp.
  • Numerieke modelering en benaderingen.
  • Ontwikkelen en implementeren van relatief eenvoudige algoritmes zoals bv. Dijkstra's kortste pad algoritme.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


((STRENG (H01O9A) EN STRENG (H01P1A) EN GELIJKTIJDIG (H06U1A))OR(STRENG (G0P79A) EN STRENG (H01O9A) EN STRENG (H01P1A) EN (STRENG (H01O4A) OF STRENG(H06U1A))) OF ((STRENG (X0A25A) OF STRENG (X0A25B)) EN STRENG (X0A58A) EN STRENG (X0A27A) EN STRENG (X0A50B)))

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
H01O9A : Gegevensbanken
H01P1A : Objectgericht programmeren
G0P79A : Fundamenten voor de informatica
H01O9A : Gegevensbanken
H01P1A : Objectgericht programmeren
H01O4A : Artificiële intelligentie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
H06U1A : Artificiële intelligentie
X0A25A : Fundamenten voor de informatica
X0A25B : Fundamenten voor de informatica (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
X0A58A : Gegevensbanken
X0A27A : Objectgericht programmeren
X0A50B : Artificiële intelligentie
H06U1A : Artificiële intelligentie

Onderwijsleeractiviteiten

9 sp. P&O Computerwetenschappen (B-KUL-H01Q3a)

9 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht160 urenBeide semestersBeide semesters
Blockeel Hendrik |  Simeone Adalberto (plaatsvervanger) |  Jacobs Bart |  Nuyens Dirk
POC Computerwetenschappen

  • De opdracht omvat het ontwikkelen van een middelgroot softwaresysteem dat verschillende taken moet uitvoeren, in groepen van 5 tot 6 studenten.
  • De moeilijkheid van de deeltaken neemt toe en het systeem krijgt meer en meer complexere taken uit te voeren. 
  • Op regelmatige tijdstippen worden demonstraties verwacht van de status van het project.
  • Naast het ontwerpen, implementeren en plannen van de software-component, moet de student ook aandacht besteden aan "Research & Development" (R&D) aspecten. De groepjes gaan op zoek naar relevante algoritmen en raadplegen hiervoor de literatuur om na te gaan in welke situatie een algoritme goed werkt en niet zo goed werkt.

Studiemateriaal komt in de vorm van presentaties gedurende enkele plenaire sessies, en on-line handleidingen van softwarepakketten.

De studenten werken in groep het project uit. Er wordt voorzien in een verplichte begeleide sessie (5 uur) per week. Deze begeleide sessies worden door de studenten vrij ingevuld met taken betreffende het project.

  • Het onderwijsteam kan presentaties gegeven over specifieke technologie of algoritmes nodig voor het project.
  • Op verschillende tijdsstippen gedurende het semester wordt een tussentijdse demonstratie van het project verwacht.
  • Eveneens dienen de studenten regelmatig een tussentijds verslag in. Dit verslag wordt door de docenten besproken, en er wordt feedback gegeven aan de studenten.
  • De volledige planning voor een volledig semester wordt steeds in de eerste sessie meegedeeld.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: P&O: Computerwetenschappen (B-KUL-H21Q3c)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten


Teams worden gequoteerd op de volgende aspecten:

  • het halen van de projectdoelstellingen (dit moet blijken uit de verslagen en demonstraties),
  • de kwaliteit (correctheid, helderheid, diepgang, inzichtelijkheid, effectiviteit, vindingrijkheid) van het geleverde werk, dit omvat:
    • het geproduceerde systeem,
    • de demonstraties,
    • de verslagen, en
    • de presentaties.

Binnen een groep wordt gedifferentieerd op basis van de individuele bijdrage tot het groepswerk, zoals blijkt uit activiteit tijdens de sessies, verslagen, demonstraties, presentaties, en een peer review door de andere teamleden.

Het globale resultaat voor een student kan afwijken van het gewogen gemiddelde van de onderdelen.  Dat is in het bijzonder het geval wanneer de evaluatie aantoont dat de student één of meerdere doelstellingen van het opleidingsonderdeel onvoldoende heeft bereikt.

Er is geen tweede examenkans.