Geschiedenis van de psychologie (B-KUL-P0M35A)
POC Bachelor Psychologie
Doelstellingen
Na het volgen van dit OPO kan de student:
- de traditionele en hedendaagse benadering van de geschiedschrijving van de psychologie aangeven en mogelijke strekkingen en valkuilen daarbij identificeren;
- het standpunt van het linguïstische determinisme in de psychologie kritisch beoordelen;
- de periode vanaf de Renaissance tot en met de twintigste eeuw in de westerse geschiedenis analyseren en beschrijven vanuit vier verschillende invalshoeken: (a) sociaal-economische context; (b) maatschappelijk mensbeeld; (c) wetenschap en wetenschappelijke methode en (d) de studie van het psychologische;
- doorheen de bestudeerde periode de relevantie aantonen van de eerste drie invalshoeken voor het begrijpen van de ontwikkelingen in de studie en definiëring van het psychologische;
- het ontstaan van de psychologie als afzonderlijke wetenschap en als praktijkgerichte discipline toelichten, rekening houdend met de maatschappelijke en wetenschappelijke context;
- de grote evoluties binnen de (praktijkgerichte) psychologie in de twintigste eeuw bespreken;
- een aantal fundamentele conceptuele problemen in de psychologie historisch duiden, zoals de discussies over empirisime versus rationalisme, lichaam versus geest, erfelijkheid versus milieu, cognitie versus emoties, gedetermineerdheid versus vrijheid en normaal versus abnormaal.
- de psychologie als wetenschap bespreken vanuit een modelgerichte benadering van wetenschap;
- historische voorbeelden van sociaal management bespreken en welke rol de psychologie daarin krijgt toebedeeld;
- de historische raakvlakken van de psychologie met andere wetenschappelijke disciplines omschrijven (namelijk natuurwetenschappen, fysiologie, biologie, natuurwetenschappen, filosofie, economie, sociologie, rechten, antropologie en pedagogische wetenschappen);
De student beheerst deze leerdoelen op het niveau van kennis, inzicht en toepassingen. Dit OPO draagt ook bij tot de ontwikkeling van de elementaire academische en intellectuele vaardigheden van de student, zoals de vaardigheid tot kritisch, consistent en logisch denken en het vermogen tot synthetiseren en abstraheren.
Begintermen
Er wordt verwacht dat de studenten al vertrouwd zijn met de verschillende onderzoeksdomeinen en -methoden van de hedendaagse psychologie. Dit kan onder meer verworven worden door de opleidingsonderdelen uit de eerste studiefase van de bachelor psychologie.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de psychologie (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Leuven) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de gedragswetenschappen (Leuven) 15 sp.
- Schakelprogramma: Educatieve master in de gedragswetenschappen (Leuven) 61 sp.
- Bachelor in de psychologie (programma voor studenten gestart in 2023- 2024 of later) (Leuven) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Geschiedenis van de psychologie (B-KUL-P0M35a)
Inhoud
- Inleiding op het vak
- Geschiedschrijving
- Renaissance (15de en 16de eeuw)
- De mechanisering van het wereldbeeld (17de eeuw)
- Verlichting (18de eeuw)
- Naar een moderne maatschappij (19de eeuw)
- Naar een psychologische maatschappij (20ste eeuw)
- Terugblik en reflecties
Studiemateriaal
- Studieboek: Janssen, R. (2024). Kijken naar de mens: een geschiedenis van de psychologie. Owl Press.
- Powerpointpresentaties: Vlak voor elke les via leerplatform
- Studiewijzer
Toelichting werkvorm
hoorcollege
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Geschiedenis van de psychologie (B-KUL-P2M35a)
Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Formularium
Toelichting
Evaluatievorm: Bij de scoring van de antwoorden wordt 'correctie voor raden' toegepast.