Ingenieur en duurzaamheid: filosofie en globale uitdagingen (B-KUL-JPI0VN)

6 studiepuntenNederlands54 urenBeide semesters
Vanden Hautte Koen (coördinator) |  Fraeye Ilse |  Herteleer Bert |  Lauwaert Lode |  Rottenberg François |  Van der Perre Liesbet |  Vanden Hautte Koen |  Versele Alexis |  Cappelle Jona (medewerker) |  Devaere Jolien (medewerker) |  Goemaere Olivier (medewerker) |  Li Rachel (medewerker) |  Loeffler Myriam (medewerker) |  Peschiera Emanuele (medewerker) |  Piccardo Chiara (medewerker) |  Van der Straeten Lies (medewerker) |  Vandevyvere Brecht (medewerker) |  Vanin Marta (medewerker) |  Zanettini Leichter Michelle (medewerker)  | MinderMeer
OC Polyvalente Ingenieursvorming - Campus Gent

Leerresultaten en vormingsdoelen

  • K1L Wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bezitten en inzicht hebben in de polyvalente vorming voor de industriële ingenieur
  • K3L Wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bezitten en inzicht hebben in één of meerdere van de professionele competenties, om in een brede maatschappelijke context te functioneren als industrieel ingenieur in de samenleving
  • I1L Problemen analyseren en oplossen
  • I3L Toepassingsgericht onderzoeken
  • I4L Ethisch handelen
  • I4V Maatschappelijk verantwoord handelen
  • I5V Aannemen van een ondernemende houding
  • G1L Informatie verwerven en verwerken
  • G2L Communiceren met vakgenoten en niet-vakgenoten
  • G2V Aannemen van een communicatieve houding
  • G3L Kritisch reflecteren
  • G3V Zelfregulerend handelen
  • G4L Samenwerken in team in verschillende rollen
  • G4V Aannemen van een coöperatieve houding
  • G5L Professioneel handelen
  • G5V Levenslang leren

Doelstellingen

Ingenieurs hebben een grote verantwoordelijkheid met betrekking tot duurzame ontwikkeling. De potentiële bijdrage van technologieën op duurzame ontwikkeling is echter complex en multi-dimensioneel. In dit vak benaderen we duurzame ontwikkeling daarom vanuit verschillende perspectieven (technologisch, ecologisch, socio-economisch, ethisch-filosofisch,...) en we brengen deze perspectieven expliciet met elkaar in verband.

We beogen de volgende concrete leerresultaten:

  • Studenten zijn op de hoogte van de stand van zaken m.b.t. de belangrijke duurzaamheidsuitdagingen waarmee de globale samenleving wordt geconfronteerd. Zij beschikken hiervoor over de nodige parate kennis.
  • Studenten hebben inzicht in de samenhang tussen de verschillende uitdagingen en kunnen deze samenhang met andere thema’s duiden vanuit een systeemgebaseerde benadering.
  • Studenten kunnen een uitdaging begrijpen door ze op een geïntegreerde (holistische) wijze te analyseren, te problematiseren en hiervoor beargumenteerde oplossingen voor te stellen. Dit impliceert ook, waar nodig, het terugvinden van betrouwbaar cijfermateriaal, het correct verwerken en het interpreteren.
  • Studenten kunnen reflecteren over de potentiële (positieve of negatieve) bijdrage van technologie op duurzame ontwikkeling.
  • Studenten zijn zich bewust van de rol en verantwoordelijkheid van de ingenieur en van de beperkingen van een zuiver technologische aanpak.

 De vormingsdoelen kunnen als volgt geformuleerd worden:

  • Studenten zijn zich bewust van het feit dat de wereld voortdurend in evolutie is en dat ingenieurs een belangrijke rol te spelen hebben in de uitdagingen die daarmee samengaan.
  • Studenten hebben de reflex ontwikkeld om uitspraken rond de behandelde thema’s kritisch te benaderen en te verifiëren aan de hand van recente data, informatie en inzichten.
  • Studenten hebben een ‘systeemreflex’ ontwikkeld: zij gaan, wanneer de behandelde thema’s besproken worden, spontaan op zoek naar de samenhang met andere thema’s en wegen uitspraken of standpunten niet enkel af op basis van technologische oplossingen, maar hebben oog voor het grotere geheel.

Strenge volgtijdelijkheid met Ingenieur en Economie

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
T3AID1 : Ingenieur en duurzaamheid: filosofie en globale uitdagingen
T3AID2 : Engineering and Sustainability: Philosophy and Global Challenges
ZA0187 : Ingenieur en duurzaamheid: filosofie en globale uitdagingen
B30746 : Ingenieur en duurzaamheid: filosofie en globale uitdagingen
YI1390 : Ingenieur en duurzaamheid: filosofie en globale uitdagingen

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
T3AID1 : Ingenieur en duurzaamheid: filosofie en globale uitdagingen
T3AID2 : Engineering and Sustainability: Philosophy and Global Challenges
ZA0187 : Ingenieur en duurzaamheid: filosofie en globale uitdagingen
B30746 : Ingenieur en duurzaamheid: filosofie en globale uitdagingen
YI1390 : Ingenieur en duurzaamheid: filosofie en globale uitdagingen

Onderwijsleeractiviteiten

1.5 sp. Filosofie (B-KUL-JLI0YO)

1.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College12 urenEerste semester
OC Polyvalente Ingenieursvorming - Campus Gent

In deze lessen worden ethische en filosofische perspectieven besproken in connectie tot de duurzaamheidsuitdagingen zoals besproken in het OLA “Globale Uitdagingen”:

  • Wetenschapsfilosofie: betrouwbaarheid en waardengeladenheid van informatie toegepast op de klimaatproblematiek
  • Omgaan met eindigheid, en grenzen aan de groei
  • Aspecten van environmental ethics: antropocentrisme, instrumentele versus intrinsieke waardering van natuur,...
  • Elementen van techniekfilosofie: gedetermineerde techniek versus sociaal construct

 

 

Zie Toledo

Blended onderwijs - Hoorcollege

3 sp. Globale uitdagingen (B-KUL-JLI0YP)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College24 urenEerste semester
Fraeye Ilse |  Vanden Hautte Koen |  Versele Alexis |  Loeffler Myriam (medewerker) |  Piccardo Chiara (medewerker)
OC Polyvalente Ingenieursvorming - Campus Gent

In deze lessen worden globale duurzaamheidsuitdagingen besproken, waarbij zowel technologische, ecologische als socio-economische perspectieven aan bod komen. Dit gebeurt aan de hand van een selectie van thema’s, zoals bijvoorbeeld klimaat, biodiversiteit, demografie, energie, grondstoffen en circulaire economie, voedselzekerheid, migratie, duurzaamheid van gebouwen, mobiliteit, economie, sociale en economische ongelijkheid, menselijk gedrag en globaal beleid.

 

 

Zie Toledo

Blended onderwijs - Hoorcollege

Dit OLA wordt online en asynchroon gedoceerd met de Massive Open Online Course (MOOC) “Global Challenges for a Sustainable Society”.
Fysiek contactmoment met lezingen en workshops tijdens de Dag van Ingenieur en Duurzaamheid.

1.5 sp. Ingenieur en duurzaamheid: opdracht (B-KUL-JLI1FL)

1.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht18 urenTweede semester
Fraeye Ilse |  Herteleer Bert |  Rottenberg François |  Van der Perre Liesbet |  Vanden Hautte Koen |  Cappelle Jona (medewerker) |  Devaere Jolien (medewerker) |  Goemaere Olivier (medewerker) |  Li Rachel (medewerker) |  Loeffler Myriam (medewerker) |  Peschiera Emanuele (medewerker) |  Piccardo Chiara (medewerker) |  Van der Straeten Lies (medewerker) |  Vandevyvere Brecht (medewerker) |  Vanin Marta (medewerker) |  Zanettini Leichter Michelle (medewerker)  | MinderMeer
OC Polyvalente Ingenieursvorming - Campus Gent

Studenten bestuderen in team een actueel vraagstuk met betrekking tot ingenieur en duurzaamheid vanuit verschillende perspectieven (technologisch, ecologisch, socio-economisch en filosofisch). Het vraagstuk heeft implicaties op meerdere vlakken waardoor meerdere thema's uit de hoorcolleges 'global challenges' en 'filosofie' aan bod komen.

 

Zie Toledo

Projectwerk

Er worden teams gevormd voor dit projectwerk. Om praktische en inhoudelijke redenen worden de teams en de afspraken per afstudeerrichting apart ingedeeld. Het projectwerk is dus enigszins anders ingevuld naargelang je in BK, CH, ELICT, EM of EN zit. Precieze instructies volgen via Toledo.

De teamleden dagen elkaar uit om relevante impact te kunnen weergeven over alle perspectieven en alle thema's. Er worden enkele feedbacksessies georganiseerd om het voorlopige resultaat te tonen en hierover feedback te krijgen. Het resultaat van dit onderzoek wordt gerapporteerd in een verslag en/of presentatie.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Ingenieur en duurzaamheid: filosofie en globale uitdagingen (B-KUL-JVI0VN)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


Totstandkoming van het eindcijfer
Het totaalpunt van dit OPO wordt berekend op basis van de gepubliceerde deelcijfers met volgende gewichten: 

  • Deelcijfer Globale uitdagingen: 30% 
  • Deelcijfer Filosofie: 20%
  • Deelcijfer Project: 50%  

De enige uitzondering hierop is beschreven in de facultaire aanvulling bij artikel 66 van het OER. Die regel bestaat erin dat de score van het OPO bestaat uit het gewogen gemiddelde van de deelcijfers, behalve wanneer er erg lage deelcijfers zijn; in dat geval is er een neerwaartse aanpassing van het OPO-cijfer.
Deelcijfers zijn altijd een geheel getal tussen 0 en 20.

Totstandkoming van de gepubliceerde deelcijfers
•    De colleges van Globale Uitdagingen en Filosofie worden geëvalueerd tijdens één schriftelijk examenmoment met zowel multiple-choice vragen met giscorrectie (Globale Uitdagingen) als open vragen (Filosofie).  
•    De opdracht wordt permanent geëvalueerd (actieve medewerking, verslag, presentatie, debat, peer evaluatie,...).
Details worden verstrekt via Toledo.

Afwezigheden
Deelname aan de Dag van Ingenieur en Duurzaamheid is verplicht. In geval van gewettigde afwezigheid wordt een vervangtaak voorzien. Ongewettigde afwezigheid of het niet tijdig uitvoeren van de vervangtaak resulteert in 4 punten aftrek (op een totaal van 20) op het deelcijfer Globale Uitdagingen in de eerste examenkans.
Deelname aan de permanent geëvalueerde activiteiten is verplicht . Eén ongewettigde afwezigheid leidt tot 3 punten aftrek (op een totaal van 20) op het deelcijfer Opdracht in de eerste examenkans. Twee of meer ongewettigde afwezigheden resulteert in een NA op het deelcijfer Opdracht voor beide examenkansen.
Ongewettigde afwezigheid tijdens het examen leidt tot een NA als deelcijfer voor Globale Uitdagingen en Filosofie.
Bij afwezigheid tijdens de lesweken verwittig je de dag zelf nog de onderwijsombuds. Neem voorts zo snel mogelijk en zeker binnen de week contact op met de docenten bij wie je verplichte zittingen of evaluatiemomenten hebt gemist. Bij afwezigheid tijdens de examenperiode verwittig je de dag zelf nog de examenombuds.

Deeloverdrachten

Een deelcijfer van minstens 10/20 dat via het studievoortgangsdossier in KU Loket officieel is meegedeeld, wordt overgedragen naar een volgende examenperiode binnen hetzelfde academiejaar en naar een volgend academiejaar, met uitzondering van voorlopige cijfers en cijfers voor tussentijdse toetsen.

Bijkomende informatie

Indien nodig wordt bijkomende informatie over de evaluatieactiviteiten mondeling verstrekt tijdens een contactmoment en/of ter beschikking gesteld op de toledo-pagina’s van de cursus.
Indien de universiteit beslist dat ze geconfronteerd wordt met situaties van algemene overmacht of situaties waarin de veiligheid en gezondheid van leden van de academische gemeenschap van KU Leuven in het gedrang kunnen komen en er hierdoor wijzigingen komen aan de onderwijs- en evaluatieactiviteiten zullen deze wijzigingen worden medegedeeld via Toledo.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • JLI0YO - Filosofie (binnen en over academiejaar)
  • JLI0YP - Globale uitdagingen (binnen en over academiejaar)
  • JLI1FL - Ingenieur en duurzaamheid: opdracht (binnen en over academiejaar)

Herkansen voor Globale uitdagingen en/of Filosofie is mogelijk volgens dezelfde modaliteiten als de eerste examenkans. Puntenaftrek ten gevolge van de Dag van Ingenieur en Duurzaamheid wordt niet toegepast in de tweede examenkans.

Herkansen voor het deel Project gebeurt op basis van een individuele, bijkomende opdracht. Puntenaftrek ten gevolge van ongewettigde afwezigheid wordt niet toegepast in de tweede examenkans. Herkansen voor de opdracht is niet mogelijk na een NA bij de eerste examenkans.