Digitale elektronica en processoren (B-KUL-H01L1A)

6 studiepuntenNederlands56 urenTweede semester
POC Elektrotechniek

Na het succesvol volgen van dit opleidingsonderdeel,

  • kan de student combinatorische en sequentiële digitale schakelingen ontwerpen;
  • kan de student single-cycle en pipelined digitale processoren ontwerpen, en hun performatie voor gegeven code analyseren;
  • kan de student bij het ontwerp gebruik maken van hardware-beschrijvingstalen zoals Verilog;
  • kan de student bij het ontwerp rekening houden met reële randvoorwaarden, zoals kostprijs, snelheid, vermogen en de gebruikte technologie
  • heeft de student ervaring opgedaan met software hulpmiddelen voor het ontwerpen van digitale schakelingen.

De student heeft de basiskennis verworven i.v.m. elektriciteit (capaciteit, inductantie, impedantie), elektronische componenten (transistor), digitale logische poorten and basis-schakelingen (NOT, NAND, NOR, Flipflop), arithmetsche bewerkingen (fixed en floating point) en programmeertalen, zoals dit o.a. aan bod komt in opleidingsonderdelen zoals "Elektrische netwerken" (H01Z2A), "Informatie-overdracht en -verwerking" (H01D2A) en "Methodiek van de informatica" (H01B6B).


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
H01Q6C : P&O: elektrotechniek

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
X0B93A : Digitale elektronica en processoren

Onderwijsleeractiviteiten

5.2 sp. Digitale elektronica en processoren: hoorcollege (B-KUL-H01L1a)

5.2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College36 urenTweede semester
POC Elektrotechniek

In het hoorcollege wordt de theoretische basis gelegd voor het ontwerpen van digitale schakelingen, zowel qua ontwerpconcepten als qua implementatiemethoden.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • De basis van digitaal ontwerp
  • Ontwerp van combinatorische schakelingen
  • Ontwerp van sequentiële schakelingen
  • Ontwerp van niet-programmeerbare processoren (FSMD)
  • Ontwerp van programmeerbare processoren
  • Ontwerp van pipelined processoren
  • Performantie-verbeteringen en -analyse van processoren

Studiekost: 76-100 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

De gebruikte dia's vormen de cursustekst. Ze zijn ter beschikking op Toledo en via VTK.
Als belangrijkste referentiewerk wordt "Digital Design and Computer Architecture: RISC-V Edition" van Sarah Harris & David Harris gebruikt.

Achttien klassieke lessen, waarvan ruwweg de helft wordt aangeboden als live hoorcollege, en de helft als opgenomen les.

0.8 sp. Digitale elektronica en processoren: oefeningen en practica (B-KUL-H01L2a)

0.8 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum20 urenTweede semester
POC Elektrotechniek

De student oefent het ontwerpen van digitale schakelingen in, zowel op papier als binnen een moderne ontwikkelomgeving.

De oefenzittingen zijn een mix van:

* klassieke oefenzittingen over de verschillende delen van de cursus, namelijk combinatorische schakelingen ontwerpen, sequentiële schakelingen ontwerpen, niet-programmeerbare en programmeerbare processoren ontwerpen.

* labozittingen waarin de ontwerpprincipes toegepast worden op hardware-implementatie in Verilog.

Het indienen van het resultaat van deze labozittingen is verplicht.

De opgaven en de hulpbestanden zijn beschikbaar op Toledo.

Oefensessie - PC-sessie

De oefenzittingen zijn klassieke oefenzittingen met potlood en papier, terwijl de labozittingen software voor digital design.
Zowel de oefenzittingen als de labozittingen vormen een voorbereiding op de examenoefeningen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Digitale elektronica en processoren (B-KUL-H21L1a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen


Schriftelijk examen in de reguliere examenperiode met open vragen en multiple-choice vragen. Er wordt gebruik gemaakt van giscorrectie bij het evalueren van de meerkeuzevragen.

Enkel in de labozittingen oefent men het praktisch ontwerpen met Verilog in, wat belangrijk is in het kader van de leerlijn digitale elektronica. Daarom is het indienen van het resultaat van de labozittingen, waarbij een opgelegd aantal van de meegeleverde testen slaagt, een voorwaarde om aan het examen te kunnen deelnemen.