Italiaans: taal & tekst II (B-KUL-F0AK2A)
Doelstellingen
Verwerven van een grondige kennis van het Italiaans; meer concreet dient de student aan het eind van Bachelor 2:
- in staat te zijn een grote variëteit aan teksten – ook moeilijke en lange teksten – te begrijpen, en indien nodig zelf betekenis te infereren;
- in staat te zijn tijdens een verblijf in Italië vlot en spontaan te communiceren in het Italiaans, ook in minder alledaagse contexten en registers;
- in staat te zijn complexe teksten in het domein van de Italiaanse taal en letterkunde te begrijpen; in te staat zijn zich in een academische context efficiënt uit te drukken.
- Over de verworven inzichten rapporteren in een academisch adequate vorm en in een taal die voor het Italiaans qua correctheid beantwoordt aan het niveau B2 (actieve taalvaardigheid) en C1 (passieve taalvaardigheid).
Begintermen
Niveau van Italiaans behaald na het succesvol volgen van Taal en Tekst Italiaans I.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de taal- en letterkunde (derde taal) (Leuven) (Taalmodule Italiaans) 56 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Taalmodule Italiaans) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Italiaans niet gevolgd) 123 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Taalmodule Italiaans) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Italiaans: taal & tekst II, deel 1 (B-KUL-F0AK0a)
Inhoud
In het eerste semester zijn de contacturen (2 uur/week) voornamelijk gewijd aan grammatica en lexicon van het Italiaans. De theoretische uiteenzettingen worden systematisch gecombineerd met uiteenlopende soorten oefeningen en toepassingen. Naast de eigenlijke contacturen zijn er de (verplichte) conversatie-oefeningen, die gewijd zijn aan luisteroefeningen en aan lectuur en commentaar van de te lezen tekst (Io non ho paura van Niccolò Ammaniti).
.
Studiemateriaal
Handboeken en lectuur:
- P. Trifone, M. Palermo, Grammatica italiana di base, Bologna, Zanichelli, 2000
- Rosella Bozzone Costa, Viaggio nell'italiano. Corso di lingua e culturaitaliana per stranieri, Torino, Loescher, 2004
- N. Ammaniti, Io non ho paura, Einaudi, Torino, 2001.
Elektronische oefeningen, beschikbaar via Edumatic.
4 sp. Italiaans: taal & tekst II, deel 2 (B-KUL-F0AK1a)
Inhoud
In het tweede semester zijn de contacturen (2 uur/week) voornamelijk gewijd aan de systematische uitbreiding van het lexicon van het Italiaans en aan een aantal grammaticale onderwerpen. De theoretische uiteenzettingen worden systematisch gecombineerd met uiteenlopende soorten oefeningen en toepassingen. Naast de eigenlijke contacturen zijn er de (verplichte) conversatie-oefeningen, die gewijd zijn aan luisteroefeningen en aan lectuur en commentaar van de te lezen tekst (La testa degli italiani van Beppe Severgnini).
Studiemateriaal
Handboeken en lectuur:
- P. Trifone, M. Palermo, Grammatica italiana di base, Bologna, Zanichelli, 2000
- Rosella Bozzone Costa, Viaggio nell'italiano. Corso di lingua e cultura italiana per stranieri, Torino, Loescher, 2004
- B. Severgnini, La testa degli italiani, Milano, Rizzoli, 2006
Bijkomend materiaal, ter beschikking gesteld via Toledo
Elektronische oefeningen, beschikbaar via Edumatic.
Toelichting werkvorm
Informazioni dettagliate sui compiti sono disponibili su Toledo all’inizio del semestre.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Italiaans: taal & tekst II (B-KUL-F2AK2a)
Toelichting
Het examen in de eerste zittijd (januari) is schriftelijk, en behelst de volgende onderdelen:
- Grammatica: grondige kennis van de in de contacturen en op zelfstandige basis behandelde grammaticale items
- Lexicon: de in de contacturen en conversatie-oefeningen behandelde stof (inclusief lexicon van Io non ho paura);
- Schrijfvaardigheid: het schrijven van een samenvatting
- Luistervaardigheid: het examen start met een luisteroefening.
Het examen in de tweede en derde zittijd (juni/september) is zowel schriftelijk als mondeling, en betreft:
- Grammatica: grondige kennis van de in de contacturen en op zelfstandige basis behandelde grammaticale items
- Lexicon: de in de contacturen en conversatie-oefeningen behandelde stof (inclusief lexicon van La testa degli italiani en van het via Toledo beschikbaar gestelde materiaal);
- Schrijfvaardigheid: het zelfstandig schrijven van een oorspronkelijke tekst.
Het examen in de eerste zittijd telt mee voor een kwart van het eindresultaat, het examen in de tweede zittijd telt mee voor driekwart van het eindresultaat.