Italiaanse taalkunde II: geschiedenis van de Italiaanse taal (B-KUL-F0AJ5A)
Doelstellingen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
- de fonologische, morfosyntactische en lexicale evolutie te beschrijven die de Italiaanse taal heeft ondergaan door de eeuwen heen (vanaf het begin tot aan de Italiaanse eenwording in 1861);
- de opkomst van het Italiaans als nationale taal te duiden tegen de achtergrond van het Latijn en andere Romaanse talen;
- de taalkundige veranderingen te kaderen in de politieke, sociale en culturele historische context van Italië en Europa;
- de samenhang tussen eenheidstaal en varianten gesproken in Italiaanse regio’s te begrijpen;
- Italiaanse teksten doorheen de eeuwen heen te situeren, begrijpen en taalkundig te duiden.
Begintermen
- De student heeft een grondige kennis van het Italiaans
- De student kent de basisbegrippen uit de taalkunde (cfr. colleges uit 1BA: Inleiding in de Italiaanse taalkunde, Algemene taalkunde)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de taal- en letterkunde (derde taal) (Leuven) (Taalmodule Italiaans) 56 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Taalmodule Italiaans) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Italiaans niet gevolgd) 123 sp.
- Courses for Exchange Students Faculty of Arts (Leuven)
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Taalmodule Italiaans) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Italiaanse taalkunde II: geschiedenis van de Italiaanse taal (B-KUL-F0AJ5a)
Inhoud
In dit college worden de taalkundige, politieke, sociale en culturele processen bestudeerd die hebben geleid tot de diversificatie van de gesproken en geschreven volkstalen in het Italiaanse schiereiland. In het bijzonder gaat de aandacht van deze cursus via de lectuur van historische teksten naar de eerste bewijzen van de volkstaal (achtste-negende eeuw) en de fonologische, morfologische, lexicale en syntactische veranderingen die, door de eeuwen heen, hebben geleid tot de regionale spreektalen en tot het Italiaans als standaardtaal. Dit college zal zich verder richten op een aantal periodes die een beslissende rol hebben gespeeld in het succes van het Italiaans zoals het culturele en politieke prestige van Toscane in de 14de en 15de eeuw, de rol van in Venetië in de 16de eeuw, de Vocabolario degli Accademici della Crusca geschreven in de 17de eeuw enz. De geschiedenis, totstandkoming van en variatie binnen de taal zaal worden gepresenteerd vanuit de politieke en culturele ontwikkelingen die het Italiaanse schiereiland door de eeuwen heen ondergaan heeft. Bovendien zal occasioneel het succes van andere spreektalen (Venetiaans, Napolitaans, Romeins) worden geïllustreerd. Telkens gaat aandacht naar verschillende (niet uitsluitend taalkundige, maar ook muzikale en vulgarizerende) genres en thema’s die die nieuwe taalvormen hanteren, naast teksten, boekvormen en meida die weerspiegelen hoe de intellectuele en taalkundige reflectie over en het "talige landschap" van het Italiaans voortdurend evolueert.
Studiemateriaal
Alle materialen en eventuele lectuur worden ter beschikking gesteld via de digitale leeromgeving.
Toelichting werkvorm
- Studenten participeren actief en bereiden occasioneel lectuur van teksten voor.
- Studenten passen de in de colleges verworven kennis toe en leren originele teksten te situeren in tijd en ruimte.