Probleemoplossend vermogen en vaardigheden in de cardiologie (B-KUL-E06T9A)

15 studiepuntenNederlandsBeide semestersUitgesloten voor examencontract
POC Arts-specialist in opleiding

II.3    Vaardigheden verwerven, eigen aan het specialisme
II.4    Probleemoplossend vermogen ontwikkelen en toepassen in de praktijk
III.2   Rekening houden met de economische aspecten van de geneeskunde, in het bijzondere het doelmatig omgaan met middelen, waarbij onder- en overgebruik van middelen vermeden worden
III.3   Beschikken over de nodige communicatieve eigenschappen, waarbij humane, ethische en maatschappelijke aspecten een belangrijke rol spelen en dit binnen de relevante wettelijke regelgeving
III.7   Kennis van de principes van de medische informatica voor het leveren van optimale patiëntenzorg en voor het onderhouden van de eigen deskundigheid
III.9   Hebben van vakspecifieke kennis en probleemoplossend vermogen en deze in de praktijk weten toe te passen
III.10 Hebben van praktische vakspecifieke vaardigheden en deze toepassen. Werken aan verdere ontwikkeling en verbeteren van deze vaardigheden in functie van levenslang leren attitude.
III.11 Zetten van “standards of care” en formuleren van kwaliteitseisen met betrekking tot de verschillende aspecten van zijn vak
III.12 Voldoen aan de algemene en specifieke eindtermen eigen aan het specialisme betreffende diagnostiek, ziektebeelden/aandoeningen
VI.17  Het zelfstandig aanpakken, stellen van een diagnose en behandelen van de meer complexe ziektebeelden/ aandoeningen
VI.18  De ASO heeft een dermate expertise opgebouwd dat hij/zij fungeert als mede-aanspreekpunt voor externen (huisartsen en specialisten)
VI.19  Zorgen voor en aandacht besteden aan de continuïteit van zorg voor de patiënt
VI.20  Het meedragen van de eindverantwoordelijkheid voor de opvolging van het ziektebeeld/aandoeningen bij de patiënt
VI.21  Werken aan de kwaliteitsverbetering van het specialisme
VI.22  Meewerken aan het goed functioneren van de organisatie van de dienst

De studenten verwierven tijdens de (het) eerste jaren (jaar) van het assistenschap een aantal competenties m.b.t. de theorie en praktijk van de gekozen (moeder)discipline. De studenten zijn vertrouwd met de denk- en werkwijze van een specifieke afdeling in een ziekenhuis.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(E01T8A)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
E01T8A : Probleemoplossend vermogen en vaardigheden in de interne geneeskunde, deel 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Gevalsbespreking (B-KUL-E07T0a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageBeide semesters
POC Arts-specialist in opleiding

Tijdens deze sessies worden de praktijkgevallen voorgesteld en in teamverband, eventueel interdisciplinair, besproken. Er zal aandacht worden besteed aan urgenties en diagnostische problemen. De concrete inhouden die aan bod komen, hebben betrekking op de eindtermen zoals gedefinieerd binnen de discipline. Deze komen ook aan bod tijdens de klinische stage. Tevens dient de ASO te functioneren met toenemende zelfstandigheid en complexiteit gestoeld op wetenschappelijke basis.

- Patiëntendossiers
- ESC Guidelines Desk Reference (gratis beschikbaar ESC website www.escardio.org)
- ESC textbook of cardiovascular medicine edited by Thomas F. Lüscher (University Hospital Zurich, Zurich, Switzerland) and Patrick Serruys (Erasmus University, Medical Centre, Rotterdam, The Netherlands) (Blackwell publishing)
- bibliotheek met aanbevolen literatuur en aanvullend multimedia-materiaal staat ter beschikking van de ASO

De ASO luistert naar de praktijkgevallen die worden voorgesteld.
De ASO participeert tijdens de discussie.
De ASO stelt een patiënt zelfstandig voor.

12 sp. Patiëntenzorg en medisch-technische vaardigheden (B-KUL-E07T1a)

12 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageBeide semesters
POC Arts-specialist in opleiding

De ASO krijgt de kans om tijdens zijn opleiding een breed aantal domeinen binnen het specialisme te beoefenen. De ASO verwerft tijdens deze stages specifieke kennis en vaardigheden met toenemende complexiteit en past deze toe in de praktijk met toenemende zelfstandigheid.
 
De volgende stages worden bij voorkeur doorlopen:
- cardiologische kliniek
- cardiologische polikliniek
- hartbewaking, cardiale spoedgevallen en reanimatie
- niet-invasieve beeldvorming (echocardiografie, cardiale CT)
- stress testing (op de eerste plaats ergometrie)
- hartkatheterisatie
- ritmestoornissen en pacemakerkliniek
 
Optionele stages tijdens de hogere opleiding cardiologie
- cardiale revalidatie & cardiovasculaire preventie
- hartfalenkliniek
- klinische electrofysiologie
- nucleaire cardiologie (isotopen, PET)
- MRI van het hart
- congenitale aandoeningen bij volwassenen (GUCH)
- vasculaire geneeskunde
 
De volgende procedurele vaardigheden zullen aan bod komen:
 
NIVEAU C (zelfstandig uitvoeren)
- anamnese en klinisch onderzoek bij patiënten met hartziekten
- afname en interpretatie van het elektrocardiogram in rust en bij inspanning
- opname en interpretatie van een transthoracale en transoesofageale echocardiografie
- opname en interpretatie van lange termijnregistratie van het hartritme (holtermonitoring) en bloeddruk
- punctie van arteries en diepe veneuze structuren
- pleurapunctie
- opname en interpretatie van de drukken in het hart
- plaatsen van een tijdelijke pacemaker
- externe elektrische cardioversie en defibrillatie van ritmestoornissen
- reanimatie bij plotse dood (advanced life support)
- nazicht van een pacemaker
 
NIVEAU B (praktische ervaring, niet noodzakelijk als zelfstandige operator)
- opname en interpretatie van een diagnostische coronarografie en ventriculografie van het linker ventrikel
- implantatie van een pacemaker
- nazicht van een defibrillator of toestel voor cardiale resynchronizatietherapie
- ergospirometrie
- plaatsen en instellen van een intraaortische ballonpomp
- pericardpunctie
- thoraxdrainage
- doppler/duplex van de bloedvaten
 
NIVEAU A (kennen)
- stress echocardiografie
- onderzoeken gebruikt in de niet invasieve risicostratificatie van levensbedreigende ritmestoornissen die kunnen leiden tot plotse dood, zoals daar o.a. zijn hartritmevariabiliteit, late potentialen elektrocardiografie, Twave alternans …
- elektrofysiologisch onderzoek en ablatie van ritmestoornissen
- implantatie van een defibrillator
- implantatie van een toestel gebruikt voor cardiale resynchronizatie therapie
- therapeutische percutane coronaire interventies
- endomyocardiale biopsiename
- nucleaire beeldvorming van het hart: ventriculografie, SPECT, PET
- cardiale CT-scan
- cardiale KST
 
Deze topics hebben betrekking op de volgende beleidsvaardigheden en ziektebeelden inclusief eraan verbonden vaardigheden/technieken.
 
1. klinische vaardigheden
2. electrocardiografie
3. niet-invasieve beeldvorming
    - echocardiografie
    - andere niet-invasieve beeldvorming
4. hartkatheterisatie
5. cardiovasculaire genetica
6. cardiovasculaire farmacotherapie
7. wetenschappelijke literatuur en EBM
8. cardiovasculaire preventie en risicostratificatie
9. arteriële hypertensie
10. diabetes en het hart
11. acute coronaire syndromen
12. chronisch ischemisch hartlijden
13. primaire cardiomyopathieën
14. pericardiale aandoeningen
15. cardiale tumoren
16. aangeboren afwijkingen bij kinderen en volwassenen
17. zwangerschap en hartaandoeningen
18vaandoeningen van de hartkleppen
19. infectieuse endocarditis
20. hartfalen
21. pulmonale hypertensie
22. cardiale revalidatie
23. inspanningsfysiologie
24. ritmestoornissen en aktieve implantaten
25. voorkamerfibrillatie
26. syncope
27. plotse cardiale dood en reanimatie
28. aandoeningen van de grote bloedvaten en cardiovasculaire traumata
29. perifeer arteriëel lijden
30. phlebotrombose en longembolieën

- Core Curriculum for the General Cardiologist (gratis beschikbaar ESC website www.escardio.org)
- ESC Guidelines Desk Reference (gratis beschikbaar ESC website www.escardio.org)
- ESC textbook of cardiovascular medicine edited by Thomas F. Lüscher (University Hospital Zurich, Zurich, Switzerland) and Patrick Serruys (Erasmus University, Medical Centre, Rotterdam, The Netherlands) (Blackwell publishing)
- bibliotheek met aanbevolen literatuur en aanvullend multimedia-materiaal staat ter beschikking van de ASO

De ASO loopt stage en leert er de voor de dienst relevante activiteiten.
Mogelijke leeractiviteiten:
- Multidisciplinaire stafvergaderingen (cardiologie, cardiale intensieve zorgen, cardiochirurgie en vasculaire heelkunde)
- Stafvergaderingen van cardiologie
- Patiëntenzorg (zaalronde, consultatie, ...) met een toenemende graad van zelfstandigheid maar steeds onder supervisie
- Technische vaardigheden onder supervisie- Bedside teaching

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Probleemoplossend vermogen en vaardigheden in de cardiologie (B-KUL-E26T9a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Portfolio

De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.

Er wordt een presentatie verwacht bij het onderdeel "gevalsbespreking". De ASO geeft ten minste één presentatie in de loop van de hogere opleiding. Er is bovendien aanwezigheidsregistratie. Voor de beoordeling van de presentatie casuïstiek wordt het sjabloon 'beoordeling gevalsbespreking’gebruikt.
Voor de beoordeling van het ola "patiëntenzorg en medisch-technische vaardigheden" wordt gebruik gemaakt van de stagebeoordeling (functionerings- en evaluatiegesprekken en de verslagen ervan) en het KKB (min. 1 per opleidingsjaar). De verslagen worden gedocumenteerd in het portfolio.
Er wordt een pass/fail beoordeling toegekend.