Geschiedenis der geneeskunde (B-KUL-E05P9A)

3 studiepuntenNederlands15 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
POC Geneeskunde

Dit opleidingsonderdeel wenst inzicht te geven in de evolutie van de uitoefening van de geneeskunst en de geneeskunde vanaf de pre-historie tot na wereldoorlog II en hiermee ook een aantal inzichten te brengen ter duiding van het heden.

*

Introductie tot de ontwikkeling van het medisch-filosofisch denken.

De opleidingsonderdelen van de opleiding Geneeskunde kunnen enkel gevolgd worden indien men gunstig gerangschikt is op het toelatingsexamen arts, zoals georganiseerd door de Vlaamse overheid. 
Voor meer info: https://toelatingsexamenartstandarts.be/

Deze voorwaarde vervalt voor studenten uit de opleiding geschiedenis van de KU Leuven die dit OPO opnemen in kader van hun opleiding.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Geschiedenis der geneeskunde (B-KUL-E05P9a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College15 urenTweede semester
POC Geneeskunde

Doel van deze lessenreeks is om studenten liefde voor de geschiedenis van de geneeskunde bij te brengen vanuit de link tussen heden en verleden.

Tijdens deze lessenreeks zullen enkele basisbegrippen van de heuristiek (bronnenonderzoek) meegegeven worden zodat studenten achteraf zelf aan de slag kunnen met hun eigen onderzoeksvragen.

Daarnaast zal aandacht besteed worden aan de evolutie van de uitoefening van de geneeskunst en de geneeskunde vanaf de pre-historie tot na wereldoorlog II aan de hand van diverse topics, geïllustreerd  met uitgediepte voorbeelden met verwijzing naar bronmateriaal waaronder o.a.

- visie op ziekte/gezondheid

- visie op de rol van de arts

- visie op wetenschap en deontologie

- enkele grote namen

 

 

  • slides
  • Tekstboek: P.Broos. Over geneeskundigen en geneeskunst. De evolutie van het medisch denken over de eeuwen heen. Davidsfonds, 2011. ISNB13  9789058268372

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Geschiedenis der geneeskunde (B-KUL-E25P9a)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen


Evaluatie-onderwerp: Aan het begin van de lessenreeks wordt in overleg met de docent door elke student een kleine concrete onderzoeksvraag vastgelegd die behoort tot de persoonlijke interessesfeer van de student en aansluit bij de cursus.

Evaluatie: Korte paper  (max 3 A4) en presentatie (max 10') voor medestudenten en docent, alsook een aanwezigheid in de lessen van minstens 70%.
Buiten de zittijd.

De herkansing van dit OPO omvat een herwerking van de paper met presentatie.