Geschiedenis der geneeskunde (B-KUL-E05P9A)
Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel wenst inzicht te geven in de evolutie van de uitoefening van de geneeskunst en de geneeskunde vanaf de pre-historie tot na wereldoorlog II en hiermee ook een aantal inzichten te brengen ter duiding van het heden.
*
Introductie tot de ontwikkeling van het medisch-filosofisch denken.
Begintermen
De opleidingsonderdelen van de opleiding Geneeskunde kunnen enkel gevolgd worden indien men gunstig gerangschikt is op het toelatingsexamen arts, zoals georganiseerd door de Vlaamse overheid.
Voor meer info: https://toelatingsexamenartstandarts.be/
Deze voorwaarde vervalt voor studenten uit de opleiding geschiedenis van de KU Leuven die dit OPO opnemen in kader van hun opleiding.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de geschiedenis (Leuven) (Afstudeerrichting geschiedenis van de oudheid tot heden) 180 sp.
- Master in de specialistische geneeskunde (Leuven) 180 sp.
- Postgraduaat in de acute geneeskunde (Leuven) 79 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Geschiedenis der geneeskunde (B-KUL-E05P9a)
Inhoud
Doel van deze lessenreeks is om studenten liefde voor de geschiedenis van de geneeskunde bij te brengen vanuit de link tussen heden en verleden.
Tijdens deze lessenreeks zullen enkele basisbegrippen van de heuristiek (bronnenonderzoek) meegegeven worden zodat studenten achteraf zelf aan de slag kunnen met hun eigen onderzoeksvragen.
Daarnaast zal aandacht besteed worden aan de evolutie van de uitoefening van de geneeskunst en de geneeskunde vanaf de pre-historie tot na wereldoorlog II aan de hand van diverse topics, geïllustreerd met uitgediepte voorbeelden met verwijzing naar bronmateriaal waaronder o.a.
- visie op ziekte/gezondheid
- visie op de rol van de arts
- visie op wetenschap en deontologie
- enkele grote namen
Studiemateriaal
- slides
- Tekstboek: P.Broos. Over geneeskundigen en geneeskunst. De evolutie van het medisch denken over de eeuwen heen. Davidsfonds, 2011. ISNB13 9789058268372
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Geschiedenis der geneeskunde (B-KUL-E25P9a)
Toelichting
Evaluatie-onderwerp: Aan het begin van de lessenreeks wordt in overleg met de docent door elke student een kleine concrete onderzoeksvraag vastgelegd die behoort tot de persoonlijke interessesfeer van de student en aansluit bij de cursus.
Evaluatie: Korte paper (max 3 A4) en presentatie (max 10') voor medestudenten en docent, alsook een aanwezigheid in de lessen van minstens 70%.
Buiten de zittijd.
Toelichting bij herkansen
De herkansing van dit OPO omvat een herwerking van de paper met presentatie.