Biomedische ontwikkelingssamenwerking (B-KUL-E00V0A)

3 studiepuntenNederlands15 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
POC Geneeskunde

Algemeen: De student verwerft kennis over en inzicht in internationale gezondheidszorg en meer in het bijzonder (bio)medische ontwikkelingssamenwerking.

De student begrijpt de culturele gebondenheid van kennis(verwerving), sociale omgangsvormen en (medische) zorgverlening. De student is in staat (medische) zorgverlening te situeren in haar maatschappelijke, historische, geografische en culturele context en het aan een reflexief onderzoek te onderwerpen. De student beschikt over een aantal vaardigheden om in een interculturele context te werken, zowel in België als in het buitenland en verdiept zich in de culturele eigenheid van zorgverlening in oa. Zuid-Amerika, Azië en Afrika.

De student heeft interesse in internationale gezondheidszorg meer in het bijzonder biomedische ontwikkelingssamenwerking en staat open voor andere culturen. De student is van plan tijdens de studies een stage in het buitenland (meer in het bijzonder: een derde wereldland) te doen en/of overweegt om na de studies een medische functie in een ontwikkelingsland aan te vatten of in een brede interculturele context te werken waarin aspecten van gezondheidszorg aan bod komen.

De opleidingsonderdelen van de opleiding Geneeskunde kunnen enkel gevolgd worden indien men gunstig gerangschikt is op het toelatingsexamen arts, zoals georganiseerd door de Vlaamse overheid.
Voor meer info: https://toelatingsexamenartstandarts.be/

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
U00L0A : Biomedische ontwikkelingssamenwerking

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Biomedische ontwikkelingssamenwerking (B-KUL-E00V0a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College15 urenEerste semester
POC Geneeskunde

Inhoud: Thema’s die aan bod komen zijn ondergebracht in 2 groepen van 4 online modules. Groep 1 omvat het microniveau van de gezondheidszorg op het niveau van een district ziekenhuis in sub-Sahara Africa en bereidt de student of gezondheidswerken voor op een stage of werkervaring. Module 1.1 peilt naar de plannen, motivatie, verwachtingen en voorbereiding van dergelijke stage of werkervaring en Modules 1.2 en 1.3 beschrijven de organisatie en praktische werking van een district ziekenhuis in Africa. Hierbij wordt het gezichtspunt ook uit tot straat en maatschappij uitgebreid met daarbij achtergrondinformatie (voor “starters”) om de socioculturele verschillen te begrijpen, te respecteren en ernaar te handelen. Module 1.4 behandelt de infectiepreventie en control in het ziekenhuis. Groep 2 situeert de internationale samenwerking op het macroniveau: Modules 2.1 en 2.2 geven een overzicht van de actoren, respectievelijk indicatoren van internationale samenwerking, in het bijzonder met betrekking tot de Belgische federale en Vlaamse instanties and de vier pijlers van de internationale samenwerking. Module 2.3 beschrijft een typisch voorbeeld van het “One Health” paradigma, de antimicrobiële resistentie. Module 2.4 beschrijft, als een voorbeeld van complexe interacties tussen actoren, de grootschalige toepassing van malaria sneltesten in sub-Sahara Africa.

Studiemateriaal: Sequentiële “self-standing” online Modules met begeleidende tekst, foto’s en videoclips, pre- en post test vraagjes, online opdrachten en illustratieve verwijzingen (websites, literatuur). Na elke Groep is er een vragenuurtje op de campus.

Sequentiële “self-standing” online Modules met begeleidende tekst, foto’s en videoclips, pre- en post test vraagjes, online opdrachten en illustratieve verwijzingen (websites, literatuur). Na elke Groep is er een vragenuurtje op de campus.

De student kan de oline modules op eigen tempo afwerken.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Biomedische ontwikkelingssamenwerking (B-KUL-E20V0a)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen


Geen verplichte aanwezigheid. Het examen zal plaatsvinden buiten de reguliere examenperiode. Het examen is schriftelijk en bestaat uit meerkeuzevragen (met toepassing van giscorrectie) uit de verschillende topics die aan bod zijn gekomen tijdens het de online modules en vragenuurtje. De eindscore is een punt op 20.

 

Het examen in tweede zit is een mondeling examen met open vragen.