Econometrie (B-KUL-D0E28A)

6 studiepuntenNederlands46 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
OC Economische wetenschappen FEB Campus Leuven

In dit opleidingsonderdeel maakt de student kennis met de moderne aanpak van empirisch economisch onderzoek.

• economische theorie en economische vraagstukken te formuleren in termen van een regressiemodel en bijgaande hypothesen, gericht op de statistische analyse van empirische data;
• het regressiemodel correct toe te passen op empirische data met behulp van een econometrisch softwarepakket, de bekomen resultaten economisch en statistisch correct te interpreteren en de geformuleerde hypothesen statistisch te toetsen;
• een diep inzicht aan te tonen in de eigenschappen van de statistische methoden die gebruikt worden in het kader van het regressiemodel;
• de relevantie en toepasbaarheid van deze methoden in concrete situaties in te schatten;
• te reflecteren en te oordelen over verschillende mogelijke specificaties van het regressiemodel, en het realiteitsgehalte van de gemaakte assumpties te beoordelen.

 

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel beheerst de student de wiskundige en statistische aspecten zoals aangeboden in de volgende opleidingsonderdelen: D0T00A: Wiskunde voor economen; D0E21A: Statistiek voor economisten; D0E20A: Wiskundige analyse: micro-economische problemen; D0E19A: Wiskundige analyse: macro-economische problemen.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Econometrie (B-KUL-D0E28a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College46 urenTweede semester
OC Economische wetenschappen FEB Campus Leuven

De econometrie tracht op statistisch verantwoorde wijze te kwantificeren hoe economische variabelen met elkaar samenhangen. Deze relaties kunnen van micro of macro aard zijn en worden vaak gegoten in een lineair regressiemodel. De onbekende parameters in dit model kunnen worden geschat met behulp van de kleinste kwadraten. Het lineaire regressiemodel, de economische interpretatie ervan, de onderliggende aannames en de eigenschappen van de kleinste kwadraten staan centraal in deze cursus. Het model biedt ook een kader voor voorspelling, hypothesetoetsing en de schatting van interactie-effecten. Ook wordt aandacht besteed aan uitbreidingen van het basismodel, zodat empirische verschijnselen als niet-lineariteit, autocorrelatie (in tijdreeksen), heterogeniteit en heteroskedasticiteit in het model kunnen worden opgenomen. Dergelijke uitbreidingen maken de analyse van paneldata en binaire data vanuit een gemeenschappelijk perspectief mogelijk.

De nadruk in deze cursus ligt op de juiste interpretatie (van het model, de aannames, de empirische resultaten, enz.) en op de vraag hoe econometrie kan worden gebruikt om betrouwbare en genuanceerde antwoorden te geven op wezenlijke economische vragen.

Doorheen deze cursus wordt de theorie geïllustreerd aan de hand van talrijke empirische toepassingen met economische datasets uit de echte wereld. Naast de colleges wordt ook een tutorial georganiseerd rond een econometrisch softwarepakket.

James H. Stock en Mark W. Watson (2020), Introduction to Econometrics, 4th edition, Addison Wesley.
Toledo
*Bij deze leeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo, o.m. voor het ter beschikking stellen van extra cursusmateriaal: presentatieslides, datasets, oplossingen en feedback op de practica.

 

PC-sessie

De werkvorm bestaat uit colleges en practica in een computerlabo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Econometrie (B-KUL-D2E28a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Rekenmachine, Computer, Formularium


Evaluatiekenmerken

 

*Examen tijdens de examenperiode
Het examen tijdens de examenperiode is een schriftelijk gesloten-boek examen. Het examen vindt plaats in een computerlabo, met behulp van een computer, een econometrisch pakket, een rekenmachine en het formularium uit de cursus.

 

*Vaardigheidstoets
De vaardigheidstoets bestaat uit practica in een computerlabo tijdens het semester. 

 

 

Bepaling eindresultaat

 

*Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de titularis(sen), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

*Het eindresultaat is een gewogen cijfer: 25% van de punten staan op de practica tijdens het semester, 75% op het afrondend schriftelijk examen tijdens de examenperiode.

* Indien de student niet deelneemt aan de practica of het eindexamen, wordt de beoordeling van het niet afgelegde onderdeel meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat.
In het geval van de practica is er sprake van niet deelname als de student aan geen enkel practicum heeft deelgenomen.

 

*De evaluatiekenmerken en bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans wijken af van die van de eerste examenkans:

  • De punten behaald op de  practica tijdens de eerste examenkans worden overgedragen en tellen opnieuw mee voor 25% van het eindtotaal, op voorwaarde dat dit deelresultaat hoger is dan het resultaat behaald op het examen tijdens de examenperiode. In het andere geval bestaat de eindbeoordeling volledig uit het schriftelijk examen.