Masterproef: vakdidactische oefeningen godsdienst (B-KUL-A05H4A)

6 studiepuntenNederlands13 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

De student is in staat om vakdidactisch implementatieonderzoek uit te voeren (circa 20.000-25.000 woorden). Dit onderzoek houdt in dat men in staat is om volgens de hermeneutisch-communicatieve methode (a) een verantwoord inzicht te krijgen in de beginsituatie van de leerlingengroep, de kerk en de samenleving rond de gekozen thematiek, (b) hermeneutische knooppunten kan formuleren die aan deze thematiek verbonden zijn en in de leergroep kunnen opduiken of ter sprake gebracht worden, (c) relevante didactische ingrediënten kan selecteren of ontwerpen die in staat zijn de hermeneutische knooppunten op tafel te brengen en te ontwarren, (d) relevant theologische en godsdienstwetenschappelijke achtergrondinformatie kan verwerken rond de thematiek op het niveau van leerkracht en leerling, (e) de band kan leggen met de terreindoelen, de ingrediënten, de vaardigheden en de interlevensbeschouwelijke competenties van het leerplan godsdienst, (f) een leerproces kan uittekenen en daarbij geschikte didactische processen kan opzetten en (g) het resultaat kan uittesten en beoordelen.

De masterproef wordt begeleid door de vakdidacticus en wordt gepresenteerd in de vorm van een masterproef opgesteld volgens de Richtlijnen voor het schrijven van scripties, masterproeven en proefschriften van de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen.

Elementaire inzichten in het leerplan godsdienst en in het hermeneutisch-communicatief concept vakdidactiek godsdienst.

Onderwijsleeractiviteiten

1 sp. Methodologische inleiding (B-KUL-A05H4a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum13 urenBeide semesters
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

De masterproef betreft een geïntegreerde vakdidactische oefening waarin men aantoont dat men alle aspecten van de godsdienstdidactiek beheerst, kan implementeren naar aanleiding van een concreet onderwerp uit het domein en kan testen en evalueren in een reële klascontext. De masterproef is dus een vorm van implementatieonderzoek. 

De bedoeling is om toe te werken naar een model dat publiek ontsloten kan worden als ‘In De Kijker’ op Thomas. De toelichting bij de methode en de masterproef is te vinden op de website van de Educatieve Master in de godsdienst. De methode wordt met de docent/begeleider stap voor stap doorgenomen en toegepast. 

 

De brochure richtlijnen voor masterproeven faculteit Theologie en Religiewetenschappen wordt gehanteerd alsook de handleiding 'Masterproef: vakdidactische oefening' te vinden op de website van de Educatieve Master in de godsdienst

Geen kosten, alle informatie kan worden geraadpleegd op Toledo.

5 sp. Masterproef vakdidactische oefeningen: onderzoek (B-KUL-A05H5a)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: MasterproefBeide semesters
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

De student doet implementatieonderzoek rond een voor het onderwijs relevant onderwerp volgens de hermeneutisch-communicatieve methodiek van godsdienstpedagogiek en het leerplan islamitische godsdienst. Het onderwerp is dat van de masterproef van de domeinmaster. Indien dat laatste niet mogelijk is, wordt voor de vakdidactische oefening een apart, nieuw onderwerp gekozen uit een lijst die door de opleiding ter beschikking wordt gesteld. Het geheel van de masterproef dient te bestaan uit circa 20.000-25.000 woorden.

Het ontwikkelen van een godsdienstdidactisch instrumentarium begeleid door de vakdidacticus, een praktijklector of een onderzoek(st)er verbonden aan het Centrum Academische Lerarenopleiding van de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen, KU Leuven. De didactische vertaalslag wordt uitgetest in de klascontext en op grond van een kritische evaluatie waar nodig bijgestuurd. De student presenteert zijn/haar werk in de vorm van een ‘In De Kijker’ zoals deze op Thomas ontwikkeld worden voor het godsdienstonderwijs (zie voorbeelden: https://www.kuleuven.be/thomas/page/in-de-kijkers-so/). De evaluatie betreft zowel proces- als productevaluatie.

Om de begeleiding doeltreffend te maken, worden verplichte momenten (contact via e-mail en effectieve bijeenkomsten) voorzien waarop de student feedback krijgt van de begeleidende lector of onderzoek(st)er. Deze momenten worden individueel afgesproken door de verschillende betrokkenen. Het eindresultaat wordt vastgelegd door de begeleidende praktijklector of onderzoeker en de vakdidacticus en eindverantwoordelijke van de lerarenopleiding en het Thomas-project. Indien mogelijk worden 'In De Kijkers' in overleg met de praktijklector, de onderzoek(st)ers en de student online ontsloten op de Thomas-website. Voor de inhoud van deze onderwerpen verwijzen we ter voorbeeld naar de THOMAS-website, waarop 'In De Kijkers' eventueel ontsloten kunnen worden (https://www.kuleuven.be/thomas/page/in-de-kijkers-so/).

 

De brochure richtlijnen voor masterproeven faculteit Theologie en Religiewetenschappen wordt gehanteerd alsook de handleiding 'Masterproef: vakdidactische oefening' te vinden op de website van de Educatieve Master in de godsdienst

Geen kosten, alle informatie kan worden geraadpleegd op Toledo.

Didactische collectie - Paper - Veldwerk

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Masterproef: vakdidactische oefeningen godsdienst (B-KUL-A25H4a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Procesevaluatie


Evaluatie:

  • Schriftelijke beoordeling van het eindresultaat in de vorm van een "In De Kijker"
  • De beoordeling van het uitgewerkte lesproject gebeurt door twee personen: de praktijklector/onderzoeker en de docent


Aandachtspunten bij de evaluatie:

  • Leerplanconformiteit (leerdomeinen, leerinhouden, leerplandoelen, vaardigheden, interlevensbeschouwelijke competenties)
  • Aansluiting bij beginsituatie van de leerlingen en bij domeinspecifieke aspecten van het onderwerp
  • Conformiteit aan hermeneutisch-communicatie godsdienstpedagogiek
  • Samenhang en didactische opbouw
  • Creativiteit van impulsen en didactische werkvormen
  • Verwerking van feedback uit de klascontext
  • Presentatie van het eindresultaat (in de vorm van een ‘In De Kijker’)