Bachelor in de chemie (Leuven)

Bachelor of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de bachelor in de chemie.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

DE OPLEIDING 'BACHELOR IN DE CHEMIE' HEEFT VOLGENDE LEERRESULTATEN:

De bachelor in de chemie:

KENNIS EN INZICHT
1.  a. beschikt over solide basiskennis van en inzicht in de belangrijkste deelfacetten en enkele gespecialiseerde topics van de chemie, heeft kennis van en inzicht in de samenhang en het onderscheid tussen de subdisciplines van de chemie en kan de rol en positie van de chemie situeren in een brede wetenschappelijke context. b. beschikt over een theoretische en praktische basiskennis van chemische synthese- en karakteriseringstechnieken.
2.  beschikt over relevante kennis van en inzicht in verwante wetenschapstakken (wiskunde, natuurkunde, bio- en geowetenschappen) en kan deze integreren in zijn eigen vakgebied.
3.  heeft algemene inzichten verworven op vlak van wetenschapsfilosofie en levensbeschouwing.

TOEPASSEN VAN KENNIS EN INZICHT
4.  is in staat om wiskundige, statistische en ICT-technieken en abstract redeneren toe te passen in zijn eigen vakgebied.
5.  heeft de vaardigheden en het inzicht om onder gepaste begeleiding volgende stappen te zetten in een eigen wetenschappelijk onderzoek:
  • een wetenschappelijke probleemstelling formuleren
  • een gepaste oplossingsprocedure beredeneren en deze vertalen naar een modus die in de praktijk gehanteerd wordt
  • een wetenschappelijk experiment of theoretisch project ontwerpen en uitvoeren en hiertoe de risico’s in kaart brengen met oog voor veiligheid, gezondheid, milieu en mogelijk duurzamere alternatieven
  • de gevonden data verwerken tot een aanschouwelijk geheel
  • en dit alles rekening houdend met de wetenschappelijke integriteit.

OORDEELSVORMING
6.  kan binnen een gegeven thema vakliteratuur opzoeken door middel van moderne ICT-technieken en de validiteit ervan inschatten.
7.  kan onder begeleiding de resultaten van zowel eigen onderzoek als literatuuronderzoek verwerken, kritisch interpreteren en becommentariëren in het licht van een welbepaalde onderzoeksvraag
8.  kan het belang van de eigen discipline plaatsen binnen de context van de wetenschap alsook in een maatschappelijke context.
9.  heeft inzicht in de complexiteit van duurzaamheid, kan systeemdenken beperkt toepassen en op die manier diverse dimensies van duurzaamheidsproblemen illustreren en er kritisch over reflecteren.

COMMUNICATIE
10.  kan zowel in teamverband functioneren als zelfstandig werken.
11.  kan een beargumenteerd standpunt innemen rond een chemische problematiek en dit mondeling verdedigen tegenover mede-studenten en docenten.
12.  kan in het Nederlands zowel schriftelijk als mondeling communiceren en presenteren, rekening houdend met de deontologische gedragsregels.
13.  heeft voldoende kennis van het Engels om vakliteratuur te lezen, seminaries te volgen en te rapporteren.

LEERVAARDIGHEDEN EN VORMINGSDOELEN
14.  is in staat om zelfstandig leeractiviteiten te plannen en deze planning op te volgen.
15.  kan de nodige inzichten opdoen omtrent de actuele standpunten rond een opgegeven maatschappelijk en/of wetenschappelijk thema om vervolgens zelf tot een gefundeerde eigen opinie te komen.

AFHANKELIJK VAN DE GEKOZEN MINOR, BEHEERST DE STUDENT VOLGENDE AANVULLENDE LEERRESULTATEN:
16.  MINOR BIOCHEMIE EN BIOTECHNOLOGIE: De bachelor beschikt over een solide theoretische en praktische basiskennis van diverse biochemische disciplines en kan deze verbinden met de opgedane chemische kennis.
17.  MINOR CHEMISCHE TECHNOLOGIE (Leuven): De bachelor heeft basiskennis van en inzicht in chemische technologie en de toepassing ervan in de chemische industrie.
18.  MINOR VERBREDING: De bachelor heeft verbredende kennis van en inzicht in één of meerdere andere wetenschapsgebieden en kan deze verbinden met de opgedane chemische kennis.
19.  MINOR BUSINESS AND INNOVATION (Leuven) / MINOR ECONOMIE EN TECHNOLOGIE (Kortrijk): De bachelor heeft kennis en inzicht in de principes van de economie die de ontwikkeling en uitbouw van innoverende projecten ondersteunen.

DE OPLEIDING BACHELOR IN DE CHEMIE HEEFT VOLGENDE VORMINGSDOELEN

1. is zich bewust van de internationale dynamiek binnen het eigen wetenschapsdomein

2. is zich bewust van het belang van het eigen wetenschapsdomein in de maatschappelijke discussie omtrent duurzaamheid

3. heeft de capaciteiten en het engagement om actief bij te dragen aan het aanpakken van de structurele oorzaken van duurzaamheidskwesties.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document blauwdruk_BA_chemie.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_BA_Chemie.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_BA_chemie_Leuven_Kortrijk.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor:
Bachelor in de chemie (Leuven)