Master in de pedagogische wetenschappen (Leuven)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de pedagogische wetenschappen.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

Leerresultaten


Kennis en inzicht
De afgestudeerde master heeft kennis van en inzicht in:
  • wetenschappelijke denkkaders waarmee pedagogische vraagstellingen verhelderd kunnen worden vanuit de verschillende domeinspecifieke pedagogieken (onderwijs- en vormingswetenschappen, orthopedagogiek).
  • veelzijdige theoretische benaderingen van mens en maatschappij, opvoedings-, opleidings-, onderwijs- en vormingsmodellen en de relatie daartussen.
  • paradigma's en conceptuele kaders van voor pedagogen relevante (sub)disciplines.
  • de betekenis van een interdisciplinaire en contextuele benadering van pedagogische kwesties en problematieken.
  • vooronderstellingen die het denken over mens en maatschappij beïnvloeden.
  • de methodologie gericht op het articuleren, definiëren, situeren, onderzoeken en aanpakken van pedagogische problemen en kwesties.
  • de ethische en maatschappelijke dimensie van de wetenschaps- en beroepsuitoefening.
  • hedendaagse, relevante ontwikkelingen in het onderzoeks- en werkveld.



Toepassen van kennis & inzicht
De afgestudeerde master kan:
  • praktische en theoretische probleemstellingen analyseren vanuit een pedagogische invalshoek.
  • wetenschappelijk pedagogisch onderzoek zelfstandig opzetten, uitvoeren en evalueren.
  • zelfstandig pedagogische diagnoses stellen alsook plannen en adviezen opstellen.
  • instrumenten voor het vormgeven en optimaliseren van pedagogische praktijken gebruiken en optimaliseren.
  • kritisch reflecteren op de inhoud, de aanpak, de grenzen en de legitimiteit van pedagogische praktijkinterventies.
  • theoretische inzichten aan pedagogisch praktijkhandelen koppelen.
  • (creatief) omgaan met onzekere contexten en een eigen pedagogische bijdrage leveren.
  • kan innovaties en kwaliteitsbevorderende pedagogische acties begeleiden en ontwikkelen.
  • leidinggevende taken opnemen.



Communicatie
De afgestudeerde master kan:
  • communiceren met onderzoekers, practici en betrokkenen bij een pedagogische problematiek (inclusief diverse vormen van gespreksvoering).
  • zowel schriftelijk als mondeling rapporteren.
  • samenwerken en overleggen.



Leervaardigheid
  • De afgestudeerde master bezit de leervaardigheden die noodzakelijk zijn om een vervolgstudie aan te gaan die een hoog niveau van autonomie veronderstelt.



Vormingsdoelen

De afgestudeerde master:
  • ontwikkelt en vormt een onderzoekende houding en autonoom en kritisch denk- en oordeelsvermogen, inclusief het vermogen om nieuwe inzichten te genereren.
  • ontwikkelt en vormt een open houding in relatie tot nieuwe evoluties, veranderende maatschappelijke condities en actuele kwesties.
  • besteedt permanente reflectieve zorg aan de wijze waarop hij/zij zich ten aanzien van anderen verhoudt en getuigt van een inlevingsvermogen in andere personen.
  • neemt maatschappelijke verantwoordelijkheid op en getuigt van een ethische ingesteldheid bij de benadering van onderzoeks- en praktijkproblemen en –processen.
  • getuigt van en bereidheid tot continu, levenslang leren en het zich blijvend op de hoogte houden van wetenschappelijke evoluties.
  • neemt verantwoordelijkheid op voor zijn/haar denken en handelen.
  • vertoont een bereidheid tot collegiale en interprofessionele samenwerking.
  • staat open voor internationale ontwikkelingen en voor de uitbouw van internationale contacten.
  • getuigt van een engagement en liefde voor de pedagogiek.

We kiezen er als opleiding voor om in te zetten op kwaliteitsvol én betaalbaar onderwijsmateriaal. Om een beeld te schetsen van de kostprijs van deze opleiding wordt hieronder een lijst van overkoepelende kosten weergegeven. De beschrijving van deze studiekosten zijn kwalitatief omdat de aard van de kosten variabel is, afhankelijk van de aankoopvoorkeuren van elke student:

Laptop 

    • Een laptop of computer is nodig voor de hele opleiding (bv. om Toledo te kunnen raadplegen), alsook voor specifieke opleidingsonderdelen (bv. methodologische en statistische opleidingsonderdelen).
    • Studenten kunnen ook steeds gebruik maken van de computers op de campus. 

Rekenmachine 

    • In de opleiding wordt er gewerkt met Texas Instruments TI-30X MultiView.
    • Een rekenmachine is (o.a.) nodig voor Thema's uit de kwantitatieve methodologie.

Algemene reis- of verplaatsingskosten 

    • Verplaatsingen naar de campus.
    • Verplaatsingen in het kader van masterproef, stage of specifieke opleidingsonderdelen is mogelijk. 

Boeken en cursussen 

Software 

    • In de opleiding wordt er gewerkt met SPSS. SPSS kan je aankomen aan studententarief.
    • De nodige licenties zijn ook steeds aanwezig op de computers in de faculteit. 

Materiaal printen

    • De geschatte kostprijs is afhankelijk van de hoeveelheid materiaal die de student wenst te printen (bv. samenvattingen, cursusmateriaal). Printen in de universitaire bibliotheken is mogelijk.

Op de webpagina studiemateriaal op het studentenportaal wordt er meer informatie gegeven over studiekosten en wat je nodig hebt om deel te nemen aan (online) onderwijs. Wie financiële of materiële problemen ondervindt kan contact opnemen met de Sociale Dienst van de KU Leuven of een studieloopbaanbegeleider. De Sociale Dienst helpt studenten die het moeilijk hebben om hun studiekosten te dragen. Minvermogende studenten kunnen een toelage ontvangen voor studiemateriaal (ook voor studie-uitstappen, stages incl. vervoerskosten), een goede laptop ontlenen of ondersteuning krijgen bij de zoektocht naar een studentenjob.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA_Pedagogische wetenschappen.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_Pedagogische wetenschappen.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_Pedagogische wetenschappen.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: