Master in de wereldreligies (Leuven)

Master of Arts

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de wereldreligies.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

 

Leerresultaten
Volgende leerresultaten worden door studenten behaald na het doorlopen van de opleiding:
1. inzicht hebben in de complexiteit en eigenheid van het fenomeen religie;
2. inzicht hebben in de eigenheid van de religiewetenschappelijke benaderingen van religie;
3. kennis hebben van de grote religieuze tradities en de diverse verschijningsvormen van het fenomeen religie;
4. religieuze praktijken en overtuigingen kunnen analyseren en duiden vanuit een religiewetenschappelijk referentiekader;
5. in staat zijn de relaties tussen religieuze tradities te analyseren en te duiden;
6. de mogelijkheidsvoorwaarden en hindernissen in de interreligieuze communicatie kunnen beschrijven en concrete moeilijkheden in de interreligieuze dialoog analyseren;
7. deze inzichten kunnen toepassen met betrekking tot maatschappelijke en/of culturele vraagstellingen waarin religie en levensbeschouwing een rol spelen;
8. op grond van de verworven inzichten en methodiek in staat zijn zelfstandig onderzoek te verrichten op het domein van de religiestudie, wereldreligies of interreligieuze dialoog en hierover gericht te rapporteren en te communiceren;
9. voortbouwend op eerder verworven expertise en wetenschappelijke vaardigheden, kennis, inzicht en vaardigheden ontwikkelen met het oog op deskundig en participatief samenwerken met professionals en organisaties op het domein van de wereldreligies en de interreligieuze dialoog.
10. De optie Wereldgodsdiensten en interreligieuze dialoog beoogt studenten
a. een basiskennis aan te bieden over de voornaamste religies en
b. bewust te maken van de religieuze pluraliteit die het actuele religieuze en levensbeschouwelijke landschap kenmerken.
c. Daarnaast biedt deze groep een aantal opleidingsonderdelen die de concrete communicatie, c.q. de dialoog tussen verschillende religies beschrijven, bestuderen en analyseren.
11. De optie Islamitische theologie en godsdienstwetenschappen
a. Bekwaamt de student in de deelgebieden van de wetenschappelijke studie van het islamitisch denken en handelen,
b. maakt studenten vertrouwd met de verscheidene perspectieven van islamitische theologische reflectie,
c. leert studenten om de hedendaagse islam te zien in de specifieke context van de multireligieuze en interculturele samenleving van West-Europa.
12. De optie Religiestudie
a. wil studenten vertrouwd maken met de diverse menswetenschappelijke benaderingen van het fenomeen 'religie', in zijn pluraliteit en complexiteit,
b. leert studenten deze verschillende methodes te onderscheiden,
c. leert studenten de kansen en begrenzingen van de methodes in te schatten met het oog op het verwerven van een gedifferentieerd perspectief op religie.

Vormingsdoelen

- Studenten staan open voor deelname aan discussies en het beargumenteren van eigen ideeën.

- De afgestudeerde masterstudenten zijn bereid het handelen af te stemmen op de opgebouwde kennis en inzichten.

- Studenten zijn zich bewust van hun eigen levensbeschouwing en spiritualiteit en levensbeschouwing.

- Studenten zijn bereid om continu bij te leren en waarderen de mogelijkheid tot e navorming die de Faculteit organiseert.

- Studenten ontwikkelen een onderzoeksgerichte attitude waardoor ze bereid zijn continu, autonoom, genuanceerd en kritisch te reflecteren op en te oordelen over maatschappelijke, theologische, en religiewetenschappelijke thema’s.

- Studenten staan open voor opdrachten die een concrete bijdrage leveren aan relevante maatschappelijke of religieuze problemen (bijdrage aan websites als Thomas/ blogs, ….).

- Studenten hebben aandacht voor de integratie van de gehele persoon in het vormings- en leerproces aan de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen, bijvoorbeeld door deelname aan evenementen als Faculty Stars, liturgie en rituelen, toneel, muziek, sport, excursies of door het opnemen van stageopleidingsonderdelen, het volgen van geestelijke begeleiding, het werken aan de eigen persoonlijkheid en interpersoonlijke vaardigheden …

- Studenten zijn alert voor thema’s als solidariteit en rechtvaardigheid, met aandacht voor de meest kwetsbaren, en dit zowel binnen de lessen als daarbuiten (inzet voor medestudenten; deelname aan solidariteitsacties of sociaal activisme rond thema’s als diversiteit, duurzaamheid, sociale rechtvaardigheid, vrede, fair trade, …)

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA_SP_Wereldreligies.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_Wereldreligies 2023.pdf
Bestand PDF document COBRA fiche_MAWR 2020.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?