Master in de toegepaste informatica (Leuven)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de toegepaste informatica.

 

DE OPLEIDING 'MASTER IN DE TOEGEPASTE INFORMATICA' HEEFT VOLGENDE LEERRESULTATEN:

De master in de toegepaste informatica:

KENNIS EN INZICHT
1. beschikt over grondige kennis van en inzicht omtrent het architecturaal en technisch ontwerp van hedendaagse gedistribueerde systemen;
2. met specialisatie in “software-ontwikkeling en gedistribueerde systemen”:
  • beschikken over een brede kennis in de theorieën, methoden en technieken voor de bouw van goed gefundeerde softwaresystemen; dit omvat software-architectuur, vereistenanalyse, en geavanceerde concepten van imperatieve programmeertalen, met aandacht voor niet-functionele vereisten als distributie, beveiliging, reële-tijd en performantie;

3. met specialisatie in “artificiële intelligentie”:
  • beschikken over een brede kennis in de theorieën, methoden en technieken voor het ontwikkelen van artificieel intelligente systemen; dit omvat machinaal leren, redeneren met onzekerheid, specifieke programmeertalen, het extraheren van informatie uit tekst, met aandacht voor meer geavanceerde technieken voor bv. data-mining en kennisrepresentatie;

4. met specialisatie in “multimedia”:
  • beschikken over een brede kennis in de theorieën, methoden en technieken voor het ontwikkelen van multimediale en grafische systemen; dit omvat computergrafieken, mens-machine-interactie, informatie-visualisatie, met aandacht voor meer geavanceerde technieken voor bv. computer-visie en patroonherkenning;

5. kan gericht zijn kennis en inzicht verbreden in andere domeinen van de informatica zoals multimedia, artificiële intelligentie, project management en juridische aspecten van ICT;

TOEPASSEN VAN KENNIS EN INZICHT
6. kan de opbouw van gedistribueerde systemen analyseren, en oplossingen formuleren voor problemen die het bouwen van gedistribueerde systemen met zich meebrengen (waaronder gedistribueerde algoritmes, middleware);
7. met specialisatie in “software-ontwikkeling en gedistribueerde systemen”: heeft zijn vaardigheden om complexe softwaresystemen te bouwen verder uitgebreid; concreet heeft hij geleerd:
  • functionele vereisten voor complexe softwaresystemen in kaart te brengen, gekoppeld aan een gestructureerde beschrijving ervan;
  • conceptuele modellen uit te tekenen met een nauwkeurige neerslag van relevante feiten en regels uit het probleemdomein;
  • softwaresystemen op een adequate manier te beveiligen tegen diverse vormen van misbruik;

8. met specialisatie in “artificiële intelligentie”: heeft de nodige vaardigheden verworven om artificieel-intelligente systemen te bouwen en te analyseren; concreet heeft hij geleerd:
  • methodes en technieken toe te passen voor het bouwen van machinaal lerende systemen;
  • technieken te gebruiken voor het omgaan met onzekerheden in artificieel-intelligente systemen;
  • systemen te ontwikkelen die informatie uit tekst kunnen extraheren;
  • programma’s te schrijven in programmeertalen specifiek voor artificieel-intelligente systemen;

9. met specialisatie in “multimedia”: heeft de nodige vaardigheden verworven om multimediale systemen te analyseren en oplossingen uit te werken voor informaticaproblemen met een belangrijke multimediale component. Concreet hebben zij geleerd:
  • methodes en technieken toe te passen voor het ontwerp van multimediale systemen;
  • grafische voorstellingen te concipiëren en te realiseren;
  • een uitgebreid arsenaal van technieken en methodes te gebruiken om computergrafieken te produceren;


OORDEELSVORMING
10. kan zich kritisch opstellen ten aanzien van - en toepasbaarheid inschatten van - technieken, notaties en methodes van de informatica, i.h.b. binnen het gekozen kennisdomein;
11. kan binnen een gegeven thema vakliteratuur opzoeken en de validiteit ervan inschatten;
12. kan zelfstandig de resultaten van zowel eigen onderzoek en ontwikkeling als literatuuronderzoek verwerken, kritisch interpreteren en becommentariëren in het licht van een welbepaalde onderzoeks- en ontwikkelingsvraag;

COMMUNICATIE
13. kan de werking van softwaresystemen op een bevattelijke, ondubbelzinnige wijze beschrijven op diverse niveaus van abstractie;
14. kan zowel in een teamverband functioneren als zelfstandig werken;
15. kan een beargumenteerd standpunt innemen en dit mondeling verdedigen tegenover medestudenten;
16. kan in het Nederlands zowel schriftelijk als mondeling communiceren en presenteren, rekening houdend met de deontologische gedragsregels;
17. heeft voldoende kennis van het Engels om vakliteratuur te lezen, seminaries te volgen en te rapporteren;

LEERVAARDIGHEDEN EN VORMINGSDOELEN
18. is in staat om zelfstandig leer-, onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten te plannen en deze planning op te volgen;
19. kan de nodige inzichten opdoen omtrent de actuele standpunten rond een opgegeven maatschappelijk en/of wetenschappelijk thema om vervolgens zelf tot een beredeneerde eigen opinie te komen.

DE OPLEIDING 'MASTER IN DE TOEGEPASTE INFORMATICA' HEEFT VOLGENDE NIET-BINDENDE VORMINGSDOELEN:

De opleiding master in de toegepaste informatica stimuleert en streeft bij de studenten ook volgende vormingsaspecten na:

De afgestudeerde master

1. is bereid en in staat zijn om deel uit te maken van de internationale wetenschappelijke en technische gemeenschap;

2. is bereid en in staat om op een kritische wijze deel te nemen aan de maatschappelijke discussie omtrent duurzaamheid en ethiek vanuit de eigen expertise;

3. toont autonomie en engagement tot handelen als integer ‘scientist-practitioner’;

4. is geëngageerd tot levenslang leren en het zich blijvend op de hoogte houden van wetenschappelijke en technische evoluties in het vakgebied;

5. beschikt over de flexibiliteit en een kritisch vermogen om zich aan te passen aan nieuwe evoluties en die waar mogelijk mee te sturen.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document blauwdruk_MA_toegepaste informatica.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_SP_Toegepaste informatica.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_SP_toegepaste informatica.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating: