Bachelor in de logopedische en audiologische wetenschappen (Leuven)

Bachelor of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de bachelor in de logopedische en audiologische wetenschappen.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

Bachelor in de logopedische en audiologische wetenschappen (nieuw programma, ingericht sinds 2017-2018)

Leerresultaten Bachelor LAW

Clinicus-therapeut

1.  De bachelor LAW heeft een uitgebreide en diepgaande theoretische kennis van en inzicht in de basiswetenschappen (humane, exacte en biomedische wetenschappen) die ten grondslag liggen aan de logopedie en audiologie en kan hierdoor toepassingen (o.a. stem, spraak, orale functies, taal, gehoor) begrijpen.

2.  De bachelor LAW heeft kennis van en inzicht in de normale orale ontwikkeling en normale (non-)verbale en preverbale productieve (d.i. de stem, spraak en taal) en recep. tieve (d.i. het perifere en centrale gehoor) communicatie, de ontwikkeling van stem, spraak, taal, slikken, evenwicht en gehoor en kan hun interacties met elkaar beschrijven doorheen alle levensfasen.

3.  De bachelor LAW kan relevante informatie verzamelen, analyseren en interpreteren voor de preventie, diagnose, behandeling en begeleiding van de individuele patiënt met logopedische en/of audiologische stoornissen, omgeving en zorgverstrekkers, en dit volgens de actuele richtlijnen en evidenties rekening houdend met het biopsychosociaal model.

4.  De bachelor LAW heeft kennis van en inzicht in de oorzaken, ontstaanswijze en kenmerken van logopedische en audiologische stoornissen en gerelateerde zorgbehoeftes en/of vragen en kan de verschillende stappen voor de preventie, diagnose, behandeling en nazorg formuleren, rekening houdend met het biopsychosociaal model, evoluties in epidemiologie, ‘evidence-based practice’ en kenmerken en context van de patiënt.

5.  De bachelor LAW kan verbanden leggen tussen (1) de basiswetenschappen, de normale ontwikkeling en de logopedische en audiologische stoornissen, (2) tussen de stoornisgebieden onderling en (3) tussen de deelaspecten binnen een stoornisdomein.

6.  De bachelor LAW heeft kennis en inzicht in de relevante en recente onderzoeksinstrumenten en de theoretische achtergrond ervan en is in staat om de onderzoeksresultaten interpreteren voor de differentiatie tussen de etiologie en de symptomatologie van logopedische en audiologische stoornissen.

7.  De bachelor LAW kan binnen de verscheidenheid aan klinische pathologieën (niet-)instrumentele diagnostische evaluaties kritisch selecteren, interpreteren en een correcte diagnose, classificatie, ernstbepaling stellen.

Communicator

8.  De bachelor LAW heeft kennis van en inzicht in verschillende interview- en gesprekstechnieken en kan deze selecteren en toepassen, afhankelijk van het doel van het gesprek en de specifieke culturele en sociale context van het gesprek.

9.  De bachelor LAW kan actief luisteren, empathisch en doeltreffend communiceren met peers, docenten, assistenten en stagebegeleiders binnen een professionele en leercontext.

10.  De bachelor LAW kan actief luisteren, empathisch en doeltreffend communiceren met de patiënt en zijn/haar familie in een vertrouwelijke en ethisch verantwoorde para(medische) patiëntrelatie, onder supervisie.

11.  De bachelor LAW kan doeltreffend en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren in een leercontext over een klinische casus en een wetenschappelijk artikel.

12.  De bachelor LAW bezit uitstekende Nederlandse spraak-, taal-, lees-, schrijf- en auditieve vaardigheden en een gedegen verwerking van gesproken en geschreven Engels, in een klinische en wetenschappelijke context.  

Samenwerker

13.  De bachelor LAW is in staat om binnen een leer- en onderzoekscontext doeltreffend samen te werken (o.m. feedback geven en ontvangen, enthousiasmeren, bijdragen tot vergaderingen) met peers, assistenten, docenten, onderzoekers en stagementoren.  

Manager

14.  De bachelor LAW kan het werk binnen een leercontext organiseren en plannen met het oog op het stellen van de nodige prioriteiten.

15.  De bachelor LAW kan met behulp van informatietechnologie patiëntengegevens invoeren, organiseren en uitwisselen en dit in overeenstemming met ethische principes en wetgeving.  

Wetenschapper

16.  De bachelor LAW kan een eenvoudig logopedisch en audiologisch probleem vertalen in een vraagstelling, relevante bronnen opzoeken, een eenvoudig onderzoeksopzet (a.d.h.v. statistische methoden) maken, dit onderzoek onder supervisie uitvoeren en de resultaten kritisch interpreteren.

17.  De bachelor LAW heeft kennis van en inzicht in de mogelijkheden, beperkingen en ethische implicaties van experimentele en klinische onderzoeksmethoden.

18.  De bachelor LAW is in staat om deelnemers aan wetenschappelijk onderzoek te motiveren en te rekruteren.
  
Professional

19.  De bachelor LAW heeft kennis van en inzicht in de ethische en deontologische code eigen aan het beroep, zowel t.a.v. patiënten als maatschappij.

20.  De bachelor LAW kan als verantwoordelijke van de eigen leercurve zijn/haar leerproces overschouwen en (bij)sturen, gebaseerd op feedback en kritische bemerkingen van peers en supervisors.
  
Vormingsdoel

De bachelor LAW kan anticiperen op de gevolgen van eigen denken en handelen.

De bachelor LAW heeft een geïnteresseerde, leergierige en zoekende ingesteldheid.


Bachelor in de logopedische en audiologische wetenschappen (oud programma, uitdovend sinds 2017-2018)

De opleiding legt de basis voor een verdere verdieping met het oog op het uitoefenen van een paramedisch beroep op het gebied van preventie, diagnostiek en behandeling van stem-, spraak- en gehoorstoornissen. Dit betekent dat de student vertrouwd wordt gemaakt met de basiscompetenties in meerdere wetenschappelijke disciplines die hiermee verband houden en op een kritische, oplossingsgerichte wijze hiermee leert omgaan.

Concreet betekent dit:
- het ontwikkelen van een analytisch, synthetisch en probleemoplossend denkvermogen;
- een breed spectrum van studievorming zowel op individuele basis als onder de vorm van groepswerk met het oog op het leren functioneren in teamverband;
- voorbereiding op een brede waaier van functies binnen de verzorgingssector of voor een loopbaan in wetenschappelijk onderzoek;
- ontwikkeling van leidinggevende capaciteiten.

Van een student wordt op het einde van het curriculum verwacht dat hij beschikt over een aantal
- instrumentele competenties: analyseren, synthetiseren, beschikken over voldoende algemene basiskennis en beroepsinhoudelijke basiskennis, taal- en computervaardigheid;
- interpersoonlijke competenties: kritische zelfevaluatie, kunnen werken in team en kunnen overleggen met experten in andere domeinen, respect voor andersdenkenden en multicultureel inzicht;
- systeemgebonden competenties: overzetten van theorie naar praktijk, zelf basisonderzoek kunnen doen, creatief en initiatiefrijk zijn.

De bachelor LAW kan anticiperen op de gevolgen van eigen denken en handelen.

 De bachelor LAW heeft een geïnteresseerde, leergierige en zoekende ingesteldheid.

 

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_BA_MA_SP_VP_Logopedische en audiologische wetenschappen.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_BA_Logopedische en audiologische wetenschappen.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_BA_Logopedische en audiologische wetenschappen.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?