Postgraduaat technologie in de zorg (Leuven)

CQ Postgraduaat technologie in de zorg (Leuven)

Deze permanente vorming van de Faculteit Geneeskunde maakt zorgprofessionals wegwijs in de snelle evolutie van de gezondheidszorg en innovatieve technologieën. Het studieprogramma bestaat uit vijf online onderdelen, inclusief een Engelstalige MOOC over kunstmatige intelligentie in de zorg. Deelnemers krijgen een algemeen beeld van huidige en toekomstige technologieën, leren ze te evalueren en ontwikkelen de nodige basis om ze te implementeren op hun eigen werkplek.

Wat vind je op deze webpagina? 

Op deze pagina’s vind je als (toekomstige) student alles over het programma, de toelatingsvoorwaarden, doelstellingen en evaluatie.

Alle andere informatie met betrekking tot de opleiding kan je vinden op Technologie in de zorg

 

Toelatingsvoorwaarden

Postgraduaat technologie in de zorg (Leuven)onderwijsaanbod.kuleuven.be/2024/opleidingen/n/SC_57919070.htm#activetab=voorwaarden

Doelstellingen

De opleiding richt zich specifiek tot biomedische professionals die zichzelf via levenslang leren willen bijscholen en een algemeen beeld willen krijgen van de mogelijkheden van technologische toepassingen in de zorg van vandaag en morgen. Het onderwijs in de opleiding legt de nadruk op de evaluatie, de implementatie en het gebruik van (nieuwe) technologische toepassingen in de gezondheidszorg. De studenten die succesvol deze opleiding afronden, moeten in staat zijn om zelfstandig een bijdrage te leveren aan het evaluatieproces of de implementatie van deze technologieën. Verder hebben ze zich een kritisch-constructieve houding eigen gemaakt ten aanzien van deze technologieën.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?

SC Postgraduaat technologie in de zorg (Leuven)

programma

printECTS33.xsl

ECTS AI in Healthcare. Hype or Help (B-KUL-E0J85A)

4 ECTS English 2 Second termSecond term Cannot be taken as part of an examination contract
De Vos Maarten (coordinator) |  Claes Peter |  De Vos Maarten

Aims

At the end of the course:

  • Knowledge-based
    o Learners can explain the key enabling factors and limitations of AI tools from the past and present,and foresee its growing impact in the future.
    o Learners can explain the main concepts within AI techniques.
    o Learners can identify the added value and risks of AI in healthcare applications and its impacton healthcare technology.
    o Learners can define healthcare data requirements, and can identify related societal, ethical, andlegal regulations.
  • Skill-based
    o Learners can identify, explain, and assess the role and implications of AI within healthcare.
    o Learners can engage in and initiate novel meaningful AI projects.
  • Attitude-based
     o Learners can critically analyse, question, and embrace the added value of AI in healthcare.

Previous knowledge

There is no specific prior knowledge required for this course.

Is included in these courses of study

Onderwijsleeractiviteiten

AI in Healthcare. Hype or Help (B-KUL-E0J85a)

4 ECTS : Lecture 2 Second termSecond term

Content

In this course we give a comprehensive introduction to artificial intelligence in healthcare through the topics such as:
o Welcome to the course
o Breaking the (A)Ice
o First AId kit
o Inside the AI engine. Search problems and optimization
o Inside the AI engine. Learning from data
o Inside the AI engine. Artificial Neural Networks
o How to coexist with AI
o AI in action

Course material

All course materials are available at the edX platform.

Format: more information

This course will be offered as a MOOC. Through the use of various formats (e.g. case studies, knowledge clips, readings, video-interviews) students will be introduced in the world of applied artificial intelligence in healthcare. The MOOC consists of different modules, each of which will end by a short assignment or test .

Evaluatieactiviteiten

Evaluation: AI in Healthcare. Hype or Help (B-KUL-E2J85a)

Type : Continuous assessment without exam during the examination period
Description of evaluation : Paper/Project, Process evaluation
Type of questions : Multiple choice, Open questions, Closed questions
Learning material : Computer

Explanation

The assessment will be based on a combination of the scores of the continuous evaluation of the different modules of the MOOC, as well as a final assignment.


The first exam opportunity is as follows:
The evaluation consists of two parts.
Both parts count for 50% of the score for this course:

Part 1
Tests in the MOOC platform, which students can do on their own pace.
Students have only one attempt to take these tests in the MOOC platform (edX platform).
This part consists of 3 elements:
- knowledge checks (after interviews/reading) -- 10% of the score for the MOOC platform part
- 30% end of module quizzes -- 30% of the score for the MOOC platform part
- 60% final edX exam -- 60% of the score for the MOOC platform part
--> scores are calculated using a conversion table, which is available on Toledo

Part 2
Assignment in Toledo

Information about retaking exams

Second exam opportunity only based on the final assignment, not on the continuous evaluation of the different modules of the MOOC. Points of part one will be transferred to the next examination period

ECTS Assistieve technologie voor de gezondheidszorg (B-KUL-E0J86A)

3 studiepunten Nederlands 4 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

Na het volgen van dit opleidingsonderdeel kan de student

  • de basisprincipes van 3D technologieën (beeldvorming, registratie, segmentatie, visualisatie en printen) uiteenzetten
  • en de verschillende technieken beschrijven
  • de onderdelen uitleggen die de basis vormen van robots
  • analyseren hoe een specifieke robot kan bijdragen aan de gezondheidszorg
  • voorbeelden noemen van assistieve technologie binnen de gezondheidszorg
  • Ethische, maatschappelijke en praktische uitdagingen bij het gebruik van assistieve technologie onderzoeken

Begintermen

  • De student is in staat om kritisch te reflecteren, om conceptueel te denken, een mening te vormen en helder te formuleren
  • De student beschikt over de nodige digitale vaardigheden om een online opleiding te volgen

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Robotica voor de gezondheidszorg (B-KUL-E0J86a)

1.5 studiepunten : College 2 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

1. Inleiding in robots, van algemeen tot medisch
2. Toepassingen van robots in de zorg
3. Basiselementen
• Theorie
• Componenten
4. Umbrella of basic
4. Overkoepelende elementen, hoe werken de basiselementen samen
5. Ethische, maatschappelijke en praktische uitdagingen

Studiemateriaal

Online Toledo cursus

3D Technologie (B-KUL-E0J87a)

1.5 studiepunten : College 2 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

1. Medische beeldvorming
2. Beeldverwerking
3. 3D Visualisatie
4. Printen
5. Toepassingen
van 3D technologie in de gezondheidszorg
6. Ethische, maatschappelijke en praktische uitdagingen

Studiemateriaal

Online Toledo cursus

Toelichting werkvorm

Er worden geen fysieke hoorcolleges gegeven, maar de student neemt de leerstof zelfstandig en op eigen tempo door op Toledo (online asynchroon leren).

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Assistieve technologie voor de gezondheidszorg (B-KUL-E2J86a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Gecombineerd examen met open en meerkeuze vragen.

Toelichting bij herkansen

De OLA’s kunnen apart van elkaar herkanst worden. Het overkoepelende cijfer is het nieuwe gemiddelde van de twee OLA’s

ECTS Basisaspecten van technologie voor de gezondheidszorg (B-KUL-E0J88A)

6 studiepunten Nederlands 4 Beide semestersBeide semesters Uitgesloten voor examencontract
Scheys Lennart (coördinator) |  Scheys Lennart

Doelstellingen

Na het volgen van deze cursus kan je:

  • Kaderen hoe technologische geletterdheid kan bedragen tot een beter gebruik van technologie in de zorg
  • Toelichten hoe systeemmodellering in zijn werk gaat en de basis vormt van technologie in de zorg
  • De verschillende functionele basiscomponenten van technologie in de zorg herkennen en begrijpen
  • Technologie analyseren en begrijpen op basis van reverse engineering principes
  • De inzetbaarheid van (toekomstige) technologie binnen een zorgsetting evalueren rekening houdend met sociologische, economische en ethische implicaties

Begintermen

  • Je bent in staat om kritisch te reflecteren, om conceptueel te denken, je mening te vormen en helder te formuleren.
  • Je beheerst vlot de eindtermen van wiskunde uit het algemeen secundair onderwijs, in het bijzonder over algebra, meetkunde, analyse, statistiek en kansrekening.
  • Je beheerst vlot de eindtermen van fysica en biologie, en je kan in het bijzonder de signalen die het menselijk lichaam of bepaalde organen ervan uitzendt, omschrijven (vb. een elektrocardiogram, de bloeddruk, de zuurstofsaturatie, …).
  • Je beschikt over de nodige digitale vaardigheden om een online opleiding te volgen.

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Basisaspecten van technologie voor de gezondheidszorg: theorie (B-KUL-E0J88a)

4 studiepunten : College 2 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

1. Inleiding over het belang van technische geletterdheid
2. Systeemmodellen als basis van zorgtechnologie
3. Functionele basiscomponenten van zorgtechnologie
4. Analyseren van zorgtechnologie: het principe van reverse-engineering
5. Evalueren van zorgtechnologie, vanuit maatschappelijk en ethisch perspectief

Studiemateriaal

Online Toledo cursus

Toelichting werkvorm

Er worden geen fysieke hoorcolleges gegeven, maar de student neemt de leerstof zelfstandig en op eigen tempo door op Toledo (online asynchroon leren).

Basisaspecten van technologie voor de gezondheidszorg: praktijkopdracht (B-KUL-E0J89a)

2 studiepunten : Opdracht 2 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Onderzoek van een zelfgekozen zorgtechnologie

Studiemateriaal

De student kan al het online cursusmateriaal voorzien voor het postgraduaatprogramma “Technologie in de zorg” gebruiken.
De student kan bijkomend ook zelf literatuur opzoeken.

Toelichting werkvorm

De student krijgt de opdracht om een specifieke technologie (bij voorkeur een recent geïmplementeerde of toekomstig te implementeren technologie) waar hij/zij mee in aanraking komt kritisch onder de loep te nemen en te aan de hand van aangereikte basisprincipes en -technieken in het theoretische deel van het vak “Basisaspecten van technologie voor de gezondheidszorg”.


De student maakt een presentatie en geeft deze presentatie op een terugkommoment in het fysieke bijzijn van de andere deelnemers van het postgraduaatprogramma en aanwezige docenten. Na de presentatie is er tijd voor vragen en discussie.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Basisaspecten van technologie voor de gezondheidszorg (B-KUL-E2J88a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Presentatie, Self assessment/Peer assessment
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Voor het OLA Basisaspecten van technologie voor de gezondheidszorg (theoriegedeelte) wordt een schriftelijk examen ingericht tijdens de examenperiode van het eerste semester, vormgegeven met zowel meerkeuze als open vragen.
Voor het OLA Praktijkopdracht wordt geëvalueerd aan de hand van een presentatie door de student.
De weging van de score is als volgt: 2/3e voor het OLA Basisaspecten van technologie voor de gezondheidszorg en 1/3e voor het OLA praktijkopdracht. Bij het niet inleveren van een opdracht resulteert dit in een NA.

Toelichting bij herkansen

Het theoretische onderdeel kan herkanst worden. De punten voor het OLA praktijkopdracht worden overgedragen naar de volgende examenperiode.

ECTS Datagedreven technologie voor de gezondheidszorg (B-KUL-E0J90A)

4 studiepunten Nederlands 5 Eerste semesterEerste semester Uitgesloten voor examencontract
Weekers Frank (coördinator) |  Bellon Erwin |  Geurts Luc |  Oosterlinck Wouter |  Teunkens An |  Van den Bosch Bart |  Servaes Ward (medewerker) |  Van Puyvelde Joeri (medewerker) |  Strauven Hannelore (plaatsvervanger)  |  Minder Meer

Doelstellingen

Na het succesvol afronden van dit opleidingsonderdeel

  • heeft de student inzicht in hoe datamanagement binnen een zorginstelling georganiseerd wordt
  • kan de student de verschillende componenten van het elektronisch medisch dossier situeren
  • kent de student basisconcepten van databases en ‘data modeling’, databeveiliging in de medische wereld, en medische codeer- en klassificeersystemen
  • heeft de student inzicht in de technieken en mogelijkheden voor de verschillende groepen van (patiënt)monitoring
  • kan de student in teamverband werken
  • heeft de student bewezen creatief en probleemoplossend te kunnen denken om tot een gefundeerde, toegevoegde waarde te komen in mobiele applicaties voor de gezondheidszorg
  • heeft de student kennis gemaakt met standaarden en goede praktijken in datagedreven technologie voor de gezondheidszorg
  • heeft de student inzicht in de technologie en organisatie voor het ondersteunen van de werking met diagnostische beelden (PACS – ‘Picture Archiving and Communication Systems’)
  • kan de student recente initiatieven voor het uitwisselen van medische gegevens in België (‘eHealth’) kaderen, inclusief hun beperkingen en uitdagingen
  • is de student in in contact gekomen met ethische, maatschappelijke en praktische uitdagingen bij het gebruik van datagedreven technologie.

Begintermen

  • De student is in staat om kritisch te reflecteren, om conceptueel te denken, een mening te vormen en helder te formuleren
  • De student beschikt over de nodige digitale vaardigheden om een online opleiding te volgen

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Mobiele applicaties voor de gezondheidszorg (B-KUL-E0J90a)

1.5 studiepunten : Opdracht 1 Eerste semesterEerste semester
Oosterlinck Wouter |  Servaes Ward (medewerker) |  Van Puyvelde Joeri (medewerker)

Inhoud

Er wordt theorie aangeboden om de opdracht tot een goed einde te brengen. De theorie omvat uitleg over:
Validatiepiramide, FMEA, het ethisch kader, low fidelity paper prototype en het Business model canvas

De opdracht zelf bestaat uit vier stappen.
Stap 1: idee
Alle leden van het team bespreken hun achtergrond met elkaar en zoeken hierin een gezamenlijke opportuniteit voor een fictieve mobiele applicatie als medisch hulpmiddel. De studenten maken hierbij gebruik van een SWOT analyse. Wanneer een idee is gevormd, moet dit worden afgestemd met en goedgekeurd door de verantwoordelijke opleidingscoördinatoren.
Stap 2: design
In dit hoofdstuk wordt gekeken hoe het product zich zal verhouden op basis van Intentie, Eindgebruiker, Wetgeving, Risicobeheer, Waardegedreven zorg en Ethiek.
Stap 3: ontwikkeling
De teams ontwikkelen een low fidelity paper prototype van de applicatie op papier of met behulp van software (vb. Figma, Miro).
Stap 4: valorisatie
Om een idee te krijgen van de marktwaarde van de applicatie, vullen de teams het business model canvas van Osterwalder in.

Toelichting werkvorm

De student creëren een mobiele applicatie op papier. Ze voeren deze opdracht in teams uit. Het eindresultaat is een videopresentatie waarin ze de doorlopen stappen uitleggen. De video wordt beoordeeld door de andere deelnemers en de docenten.

Monitoring en telezorg (B-KUL-E0J91a)

1 studiepunten : College 2 Eerste semesterEerste semester
Geurts Luc |  Teunkens An |  Strauven Hannelore (plaatsvervanger)

Inhoud

1. Monitoring
2. De tele van telezorg
3. Toepassingen
4. Ethische, maatschappelijke en praktische uitdagingen

Studiemateriaal

Online Toledo cursus

Toelichting werkvorm

Er worden geen fysieke hoorcolleges gegeven, maar de student neemt de leerstof zelfstandig en op eigen tempo door op Toledo (online asynchroon leren).

Datamanagement en het elektronisch medisch dossier (B-KUL-E0J92a)

1.5 studiepunten : College 2 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Databases
Medisch Coderen
Data beveiliging
Ziekenhuisinformatiesystemen
Spraakherkenning
PACS / beeldbeheersystemen
eHealth/telesamenwerking tussen zorgactoren
Ethische, maatschappelijke en praktische uitdagingen

Studiemateriaal

Online Toledo cursus

Toelichting werkvorm

Er worden geen fysieke hoorcolleges gegeven, maar de student neemt de leerstof zelfstandig en op eigen tempo door op Toledo (online asynchroon leren).

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Datagedreven technologie voor de gezondheidszorg (B-KUL-E2J90a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Presentatie, Self assessment/Peer assessment
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Voor de OLA’s Monitoring & telezorg (1 sp) en Datamanagement & het elektronisch medisch dossier (1.5 sp) wordt een gecombineerd schriftelijk examen ingericht tijdens de examenperiode van het eerste semester, vormgegeven met zowel meerkeuze als open vragen.
Het OLA Mobiele applicaties voor de gezondheidszorg (1.5 sp) wordt geëvalueerd aan de hand van een presentatie door- de student (via videoconferentie), die wordt beoordeeld door de medestudenten en de docenten. Bij het niet afronden van de opdracht wordt een NA neergeschreven.
De weging van de score is als volgt: 25% Monitoring & telezorg, 37.5% Datamanagement & het elektronisch medisch dossier, en 37.5% voor de opdracht mobiele applicaties voor de gezondheidszorg.

Toelichting bij herkansen

Het gecombineerde schriftelijke examen kan herkanst worden. Dit bevat de OLA’s Monitoring & telezorg en Datamanagement & het elektronisch medisch dossier. Het is mogelijk om elk OLA apart te herkansen. De punten van de niet herkanste onderdelen blijven staan.
De punten voor het OLA Mobiele applicaties voor de gezondheidszorg worden overgedragen naar de volgende examenperiode.

ECTS Genomische technologie voor de gezondheidszorg (B-KUL-E0J93A)

3 studiepunten Nederlands 2 Eerste semesterEerste semester Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

Aan het eind van de cursus kan de student:

  • voor een aantal zorgdomeinen (die niet de klinische genetica zijn) duiden hoe genetica en genomica in het domein van toepassing zijn.
  • een aantal basisbegrippen uit de genetica uitleggen.
  • diverse genomische technologiën, in het bijzonder technologieën gericht op sequencing toelichten, evenals belangrijke sequencingprojecten, toelichten wat de rol van genomica bij erfelijke aandoeningen is, en een voorbeeld geven van een technologie die ingezet wordt in dit deelvakgebied, het verband tussen genomica en multi-omics aanduiden en aangeven wat het voordeel is om op het niveau van één enkele cel multi-omics toe te passen en uitleggen hoe de CRISPR-technologie werkt, van welk natuurlijk proces de technologie afgeleid is en op welke manier.
  • verbanden leggen tussen bepaalde genetische technologiëen en bepaalde aandoeningen, een algemeen beeld schetsen van (epi)genetische veranderingen die resulteren tot kanker, welke type genen en mutaties betrokken zijn, en hoe sequencing, genomics en andere omics kunnen bijdragen aan het diagnosticeren van kanker; de begrippen gepersonaliseerde geneeskunde, precisiegeneeskunde en farmacogenomica definiëren, uitleggen hoe digital twins en artificiële intelligentie ingezet kunnen worden in de gepersonaliseerde geneeskunde; diverse aspecten van gentherapie (soorten, vectoren, voorbeelden) toelichten; uitleggen hoe bij de mens genen bewerkt kunnen worden d.m.v. CRISPR-Cas voor therapeutische doeleinde; het principe van CAR-T-celtherapie uitleggen en wat de rol van de CRISPR-technologie in het concept is.
  • ethische, maatschappelijke en praktische uitdagingen van genomische technologieën benoemen en uitleggen.

Begintermen

  • Je bent in staat om kritisch te reflecteren, om conceptueel te denken, je mening te vormen en helder te formuleren.
  • Je beschikt over een basiskennis van moleculaire en celbiologie, genetica en biochemie. Kennis van de basisconcepten van menselijke ziekten en geneeskunde kan een voordeel zijn, maar is niet verplicht.
  • Je beschikt over de nodige digitale vaardigheden om een online opleiding te volgen.

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Genomische technologie voor de gezondheidszorg (B-KUL-E0J93a)

3 studiepunten : College 2 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

1. Inleiding
2. Basis van genetica incl. Structuur van genetisch materiaal
3. Genomische technologieën: klassieke karyotypering, hybridisatie, Sangersequencing, Massively parallel sequencing, Epigenomica, Multi-omics, CRISPR-Cas
4. Toepassingen van technologieën in de gezondheidszorg
5. Ethische aspecten

Studiemateriaal

Online Toledo cursus
Optioneel handboek: Strachan, T., & Lucassen, A. (2022). Genetics and Genomics in Medicine (2nd ed.). CRC Press. https://doi.org/10.1201/9781003044406

Toelichting werkvorm

Online asynchroon leren

Er worden geen fysieke hoorcolleges gegeven, maar de student neemt de leerstof zelfstandig en op eigen tempo door op Toledo (online asynchroon leren).

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Genomische technologie voor de gezondheidszorg (B-KUL-E2J93a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen