Microcredential academie spirituele zorg en pastoraat (Leuven)
CQ Microcredential academie spirituele zorg en pastoraat (Leuven)
Opleiding
Meer informatie is terug te vinden op de website: https://theo.kuleuven.be/nl/toekomstigestudenten/academies-microcredentials/academie-spirituele-zorg-en-pastoraat
Toelatingsvoorwaarden
Microcredential academie spirituele zorg en pastoraat (Leuven)onderwijsaanbod.kuleuven.be/2024/opleidingen/n/SC_57917604.htm#activetab=voorwaardenKwaliteit van de opleiding
Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding
BlauwdrukOnderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit
- Raadpleeg de beschikbare universiteitsbrede documenten
Meer info?
- Meer informatie over onderwijskwaliteit aan KU Leuven
- Meer informatie over de beschikbare documenten (wat en voor wie?)
SC Microcredential academie spirituele zorg en pastoraat (Leuven)
programma
Deze 41 (42) studiepunten zijn bedoeld voor studenten die geen master in theologie en religiewetenschappen hebben (bv. studenten met professionele bachelor verpleegkunde of een academische bachelor) en voor wie het lange traject via verkorte bachelor theologie en religiewetenschappen, master theologie en religiewetenschappen en MNM pastoraat niet haalbaar is.
Dit getuigschrift kan ook behaald worden gelijktijdig of na de academie christelijke theologie (20 sp.)
Deze academie spirituele zorg en pastoraat kan ook in verkorte variant gevolgd worden door studenten die reeds een master in de theologie en religiewetenschappen behaalden. Zij volgen dan enkel de lange stage (16 sp) en werkcollege (10 sp)
Studenten die plicht- of keuzeopleidingsonderdelen uit een bepaalde academie (Microcredential) reeds eerder gevolgd hebben in het kader van een creditcontract, kunnen deze behaalde credits inbrengen als vrijstelling binnen de academie (Microcredential). Dit geldt niet voor opo’s die in het kader van een diplomacontract gevolgd werden. In dat geval moeten alternatieve equivalente opo’s gekozen worden, zodat aan het vereiste totale pakket studiepunten voor elke academie (Microcredential) voldaan wordt.
Vrijstellingen worden niet gegeven op basis van gelijkaardige vakken die elders gevolgd werden. Enkel wanneer exact hetzelfde opo eerder reeds met succes afgelegd werd kan er een alternatief equivalent opo gekozen worden.
Studenten die via een academie (Microcredential) een credit voor een opo behaalden en wensen in te schrijven in een volledig diplomacontract, kunnen dit later als vrijstelling binnenbrengen.
Verplichte opleidingsonderdelen
Alle opleidingsonderdelen zijn verplicht.Spiritualiteit, leiderschap en professionele integriteit (4 sp.) A07E4A B.Daelemans (coördinator) Spiritualiteit, leiderschap en professionele integriteit (4 sp.) 26u. A07E4a Claeys, Daelemans Psychologische basisvaardigheden voor gesprek en begeleiding (3 sp.) P0V87A S.Vanhooren (coördinator) Psychologische basisvaardigheden voor gesprek en begeleiding (3 sp.) 26u. P0V84a Van der Oord, Vanhooren, Vliegen Grenservaringen en spirituele zorg (4 sp.) A0AF7A A.Vandenhoeck (coördinator) Grenservaringen en spirituele zorg (4 sp.) 26u. A0AF7a Broeckaert, Vandenhoeck, Gil Alvarez (medewerker), Lambaerts (medewerker) Praktisch theologische stage (16 sp.) A07G0A Praktische theologische stage (16 sp.) 0u. A00C9a Vandenhoeck Werkcollege pastoraat: gesprek, leiderschap en rituelen (10 sp.) A0AF2A A.Vandenhoeck (coördinator) Werkcollege pastoraat: gesprek en begeleiding (3 sp.) 26u. A0AF2a Vandenhoeck, Boeykens (medewerker), Buelens (medewerker) Homiletiek, leiderschap en rituelen (7 sp.) 60u. A0AF3a Moons, Steegen, Vandenhoeck, Boeykens (medewerker), Buelens (medewerker)
Keuzeopleidingsonderdelen
De student kiest één van onderstaande opleidingsonderdelen.Theologie, zorg en spiritualiteit (4 sp.) A02A4B Theologie, zorg en spiritualiteit (4 sp.) 26u. A02A4a Dillen Liturgie, sacramenten en gebed (4 sp.) A06C8B Liturgie, sacramenten en gebed (4 sp.) 52u. A06C9a Geldhof Religieuze initiatie, vorming en communicatie (5 sp.) A02A0D Religieuze initiatie, vorming en communicatie (4 sp.) 39u. A02A0a Pollefeyt, Mettepenningen (plaatsvervanger) Religieuze initiatie, vorming en communicatie werkcollege (1 sp.) 13u. A02A1a Pollefeyt, Mettepenningen (plaatsvervanger)
ECTS Religieuze initiatie, vorming en communicatie (B-KUL-A02A0D)
Doelstellingen
- Vanuit de studiemotivatie, de concrete ervaringen en de opleiding, de persoonlijke betrokkenheid op religieuze initiatie, vorming en communicatie onderbouwen.
- Religieuze initiatie, vorming en communicatie situeren in haar contextuele bepaaldheid, zowel vanuit historisch standpunt als naar de hedendaagse situatie toe; de mogelijkheden en moeilijkheden ervoor in de huidige context onderkennen en constructief beantwoorden.
- De praktijk van geloofscommunicatie vandaag in haar diversiteit beschrijven en duiden/evalueren.
- De geëigende plaatsen voor geloofsopvoeding verkennen en in het licht hiervan het onderscheid tussen kerkelijke catechese en het vak rooms-katholieke godsdienst op school verduidelijken en verantwoorden.
- Verkennen van concrete mogelijkheden en moeilijkheden van verschillende vormen van geloofsinitiatie in gezin, parochie, op school en de ruimere samenleving.
- De plaats en de relevantie leren kennen zowel van de catechetiek binnen de pastoraal als theologische discipline als van de catechese binnen het concreet pastoraal handelen.
- Rond centrale thema’s (schepping, alteriteit, eschatologie) leren wat hermeneutische geloofscommunicatie betekent en impliceert.
- Mogelijkheden verkennen van bijbelse catechese en bijbeldidactiek.
Begintermen
Dit opleidingsonderdeel vergt geen specifieke voorkennis. Wat betreft de motivatie wordt van studenten verwacht dat zij bereid zijn, in confrontatie met nieuwe vragen en uitdagingen, kritisch na te denken over hun eigen visie en vooronderstellingen over geloofscommunicatie en dat zij ook bereid zijn hierover in gesprek te treden met hun medestudenten.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor professionele bachelors (niet-leerkracht godsdienst) en academische bachelors niet-humane wetenschappen) (Leuven) 90 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor academische bachelors humane wetenschappen en academische masters) (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor professionele bachelors leerkracht godsdienst) (Leuven) 60 sp.
- Microcredential academie christelijke theologie (Leuven) 20 sp.
- Microcredential academie spirituele zorg en pastoraat (Leuven) 41 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
Religieuze initiatie, vorming en communicatie (B-KUL-A02A0a)
Inhoud
Het opleidingsonderdeel bestaat enerzijds uit wekelijkse hoorcolleges die meer gericht zijn op een inleiding in de historische, systematische en godsdienstpedagogische aspecten van religieuze initiatie, vorming en communicatie en anderzijds uit een aantal werkcolleges waarin studenten kennis maken met de praktische aspecten van geloofscommunicatie, in het bijzonder aan de hand van de Bijbel. Er is een reader beschikbaar die samen met de collegenota’s de examenstof vormt.
Hoorcolleges
(prof. dr. J. Mettepenningen) (4 studiepunten):
Hoofdstukken:
HF 1: Catechetiek: situering binnen de (pastoraal)theologie en definities
HF 2: Geschiedenis van de catechese en de catechetiek
HF 3: Intergenerationele catechese: kracht en crisis
HF 4: Wende naar de volwassenencatechese: mogelijkheden en grenzen
HF 5: Werkinstrumenten: de Catechismus en het directorium
HF 6: Naar een nieuw model voor catechese vandaag
HF7: Toepassing van geloofscommunicatie vandaag
- 7.1. Over het begin van het leven
- 7.2. Over de dynamiek van het leven
- 7.3. Over het einde van het leven
- 7.4. Over synodaliteit
Data hoorcolleges:
Maandag 10 februari 2025
Woensdag 12 februari 2025
Maandag 17 februari 2025
Woensdag 19 februari 2025
Maandag 24 februari 2025
Woensdag 26 februari 2025
Maandag 3 maart 2025
Woensdag 5 maart 2025
Maandag 10 maart 2025
Maandag 17 maart 2025
Maandag 24 maart 2025
Woensdag 23 april 2025
Maandag 28 april 2025
Maandag 5 mei 2025
Maandag 12 mei 2025
Woensdag 14 mei 2025
Maandag 19 mei 2025
Woensdag 21 mei 2025
Studiemateriaal
De examenstof bestaat uit de reader editie 2024-2025: hoorcolleges en werkcolleges.
Geen kosten, alle informatie kan worden geraadpleegd op Toledo.
Toelichting werkvorm
Het opleidingsonderdeel maakt gebruik van hoorcolleges en werkcolleges.
Religieuze initiatie, vorming en communicatie werkcollege (B-KUL-A02A1a)
Inhoud
Werkcolleges
(prof. dr. J. Mettepenningen + gastsprekers): de Bijbel in de geloofscommunicatie
Data werkcolleges 2024-2025:
Woensdag 12 maart 2025
Sessie 1: bijbel en spel, Godly Play (An Mollemans)
Woensdag 19 maart 2025
Sessie 2: bijbel en (volwassenen)catechese, Tobias (Carine Devogelaere)
Woensdag 26 maart 2025
Sessie 3: bijbelse gezelschapsspelen (Arne Willems)
Maandag 31 maart 2025
Sessie 4: bijbel en muziek, Stef Bos (Ellen De Boeck)
Woensdag 2 april 2025
Sessie 5: bijbel en drama, bibliodrama (Els Claessens)
Woensdag 30 april 2025
Sessie 6: bijbel en bijbelmoeheid (Prof. Didier Pollefeyt)
Woensdag 7 mei 2025
Sessie 7: bijbel en film (Jezusfilms) (Prof. Didier Pollefeyt)
Studiemateriaal
Reader, deel 2.
Toelichting werkvorm
Werkcollege
Het opleidingsonderdeel bestaat enerzijds uit hoorcolleges die meer gericht zijn op een inleiding in de historische, systematische en godsdienstpedagogische aspecten van religieuze initiatie, vorming en communicatie en anderzijds uit werkcolleges waarin studenten kennis maken met de praktische aspecten van geloofscommunicatie, in het bijzonder aan de hand van de bijbel. Er is een reader beschikbaar die samen met de collegenota’s de examenstof vormt.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Religieuze initiatie, vorming en communicatie (B-KUL-A22A0d)
Toelichting
Samenstelling van het eindpunt:
- Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding
- Deelname aan de werkcolleges: pass/fail
De examenstof bestaat uit de reader editie 2024-2025 (hoorcolleges en werkcolleges).
Wanneer de student een 'fail' behaalt voor het werkcollege, kan hij/zij niet slagen voor het examen.
Drie examenvragen op het mondeling examen
Verloop van het mondelinge examen:
Het examen is mondeling met schriftelijke voorbereiding.
- De schriftelijke voorbereiding dient enkel als een hulpmiddel voor de student. Bijkomende vragen kunnen gesteld worden om het testen van en verder peilen naar de grondigheid waarmee de student inzichten in gerelateerde of andere gedeelten van het studiemateriaal heeft verworven.
Aandachtspunten en evaluatiecriteria:
- Het mondeling examen over de hoorcolleges en de werkcolleges beoordeelt de antwoorden op basis van: basiskennis, structuur, inzicht, het vermogen om verbanden te leggen, kritische zin en originaliteit.
Toelichting bij herkansen
Studenten kunnen een nieuw mondeling examen afleggen (volgens dezelfde modaliteiten).
Als ze een 'fail' hadden voor het werkcollege dienen ze op voorhand met de docent contact op te nemen voor vervangopdrachten.
ECTS Theologie, zorg en spiritualiteit (B-KUL-A02A4B)
Doelstellingen
Algemene doelstellingen en doelstellingen hoorcollege
- Kunnen omschrijven hoe pastoraaltheologie en praktische theologie als wetenschappelijke disciplines opgevat kunnen worden. De pastoraaltheologie/praktische theologie kunnen plaatsen binnen de andere theologische disciplines en in relatie tot andere disciplines kunnen situeren (godsdienstsociologie, godsdienstpsychologie enz.)
- Kunnen omschrijven wat de termen 'pastoraaltheologie' en 'praktische theologie' betekenen. Voor- en nadelen van beide termen kunnen weergeven. Kunnen aangeven hoe verschillende thema’s van de cursus zich verhouden tot de betekenissen van deze termen.
- Kunnen uitleggen waarom het 'beschrijven', 'evalueren' en 'stimuleren' (zien, oordelen, handelen) kernelementen zijn in pastoraaltheologische reflectie en onderzoek, en voorbeelden kunnen geven van thema's waarbij deze drie activiteiten toegepast worden.
- Kunnen aangeven en illustreren hoe pastoraaltheologie de theologische reflectie over het actuele handelen van de kerk omvat en tegelijk ook de reflectie over de vormen van geleefde religie en bevrijdende praktijken inhoudt. Voorbeelden kunnen geven van theologisch onderzoek naar de spiritualiteit van specifieke groepen (bv. kinderen, mensen met migratie-achtergrond, ...)
- Basisideeën uit de literatuur omtrent centrale ervaringen en gevoelens van mensen en hun relatie tot religie (bijvoorbeeld: verlies, woede/geweld) kunnen verwoorden. Deze ideeën kunnen terugvinden in praktijkverhalen van mensen. Kunnen aangeven wat de mogelijkheden van de pastor zijn om met deze ervaringen om te gaan/mensen hierbij te begeleiden.
- Elementen uit de hedendaagse sociale en culturele context kunnen omschrijven en analyseren aan de hand van inhouden uit het cursusmateriaal.
- Elementen uit de samenleving (o.a. uit de media) kunnen analyseren aan de hand van de bestudeerde theorieën.
- Actuele spanningen en onderzoeksthema's binnen pastoraaltheologisch onderzoek (in brede zin, onder andere omtrent koinonia, kerugma, diakonia, liturgia) kunnen verwoorden en zelf een positie kunnen innemen en beargumenteren omtrent een aantal van deze spanningen.
Begintermen
- Kritisch kunnen denken, kunnen verwerken van literatuur (hoofdzakelijk Nederlandstalig).
- Zie ook algemene begintermen voor de bacheloropleiding.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor professionele bachelors (niet-leerkracht godsdienst) en academische bachelors niet-humane wetenschappen) (Leuven) 90 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor academische bachelors humane wetenschappen en academische masters) (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor professionele bachelors leerkracht godsdienst) (Leuven) 60 sp.
- Microcredential academie christelijke theologie (Leuven) 20 sp.
- Microcredential academie spirituele zorg en pastoraat (Leuven) 41 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
Theologie, zorg en spiritualiteit (B-KUL-A02A4a)
Inhoud
- Theorie over wat praktische theologie en pastoraaltheologie is (object, methode, ...)
- Theorieën over religie in de samenleving en gevolgen voor kerkelijk en pastoraal handelen.
- Concrete domeinen, zoals gevangenispastoraat, macht in pastorale relaties, modellen van pastor-zijn...
Studiemateriaal
- Boek: A. Dillen & S. Gärtner, Praktische Theologie. Verkenningen aan de grens (Campus Handboek), Tielt, LannooCampus, 2015. (zal te koop worden aangeboden tijdens de colleges)
- Reader met artikels (wordt ter beschikking gesteld op Toledo, eventueel ook via de cursusdienst van Katechetika).
- Powerpointpresentaties en schema's van de docent (niet verplicht voor zelfstudiestudenten, maar waarschijnlijk wel behulpzaam bij het studeren: dit materiaal zal op Toledo bij dit opleidingsonderdeel verschijnen).
Toelichting werkvorm
De docenten brengen interactiecolleges (hoorcolleges met ruimte voor interactie). De studenten studeren op basis van de lesnotities, het Toledomateriaal / de powerpointpresentaties, het handboek en de reader (niet voor zelfstudiestudenten, voor hen is enkel het boek en de reader verplicht studiemateriaal).
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Theologie, zorg en spiritualiteit (B-KUL-A22A4b)
Toelichting
Een actieve en constructieve medewerking en een reflecterende houding tijdens alle contactmomenten wordt meegenomen in de algehele eindbepaling. Meer duiding hierbij wordt geboden tijdens het eerste contactmoment.
Het afrondend examen tijdens de examenperiode betreft een mondeling examen met schriftelijke voorbereiding. De schriftelijke voorbereiding dient als hulp om het antwoord te structureren. Tijdens het examen kunnen nog kleinere bijvragen gesteld worden (mondeling), om te peilen naar verbanden die de student kan leggen, om de diepte van de kennis te testen en mogelijke toepassingen te testen. Daarnaast wordt kort ingegaan op de paper (meer informatie over deze paper: zie Toledo en toelichting tijdens het eerste hoorcollege).
Opdrachten en reflecties:
Alle opdrachten en reflecties worden voor de examenperiode gebundeld in één document en ingediend bij de docent (per email). Meer uitleg via Toledo en tijdens het eerste contactmoment van het werkcollege.
De totstandkoming van het eindcijfer op 20 (medewerking tijdens contactmomenten, mondeling examen en paper met bundeling van kleine opdrachten en korte reflecties) wordt toegelicht bij aanvang van het academiejaar en zal op Toledo worden geplaatst.
Voor zelfstudie/werkstudenten geldt een andere evaluatievorm. Alle informatie hierover is terug te vinden in de studiewijzer van het zelfstudiepakket.
ECTS Liturgie, sacramenten en gebed (B-KUL-A06C8B)
Doelstellingen
Deze cursus wil studenten een stevig fundament bieden in de kennis van en de reflectie over de christelijke eredienst.
De studenten:
- kunnen de dynamiek en beknopte geschiedenis van de Liturgische Beweging beschrijven; ze kunnen de basiskenmerken van de liturgie weergeven vanuit het document 'Sacrosanctum Concilium' en ook de theologische en pastorale uitwerking ervan sinds Vaticanum II uitleggen en duiden.
- verwerven inzicht in de wezenlijke kenmerken van de christelijke liturgie, met bijzondere aandacht voor de rol en doorwerking van Vaticanum II hierin. De studenten leren de eigenheid van de liturgie met haar specifieke 'wijsheid' begrijpen.
- krijgen zicht op de betekenis en opbouw van het liturgisch jaar.
- kunnen de achtergrond en de betekenis van een aantal basisbegrippen uit de fundamentele sacramententheologie uitleggen.
- verwerven basiskennis van de theologie en liturgie van de twee sacramenten van heling (verzoening en ziekenzalving) en de twee sacramenten van roeping (wijding en huwelijk). Ze kunnen de bijbelse wortels en geschiedenis ervan aangeven; ze kunnen de basiscomponenten van de theologie en liturgie beschrijven; ze kunnen weergeven wat de hedendaagse pastorale uitdagingen hierrond zijn en daarbij ook een eigen oordeel naar voor brengen.
- maken zich het basisbegrippeninstrumentarium van de liturgie, de sacramenten en de liturgiestudies eigen.
- typeren de belangrijkste methoden, modellen en figuren in het vakdomein van de liturgiewetenschap en raadplegen relevante referentiewerken voor een diepgaandere kennisverwerving.
- beseffen dat de evolutie van liturgie en sacramenten in het westen een complexe historische ontwikkeling is geweest.
- maken zich vertrouwd met de praktische en fundamentele betekenis van officiële liturgische boeken.
- kunnen centrale kenmerken van niet-westerse liturgische families en hun evolutie aangeven.
- kunnen de intrinsieke samenhang van de sacramenten van de christelijke initiatie beschrijven en de historische ontwikkeling daarvan in grote lijnen schetsen.
- kunnen alle verschillende onderdelen van zowel het doopsel als de eucharistie benoemen en hun theologische betekenis(sen) uitleggen.
- kennen de historische evolutie en de verschillende bouwstenen van het getijdengebed.
- leren de specificiteit van de christelijke liturgie volgens de Romeinse ritus waarderen.
- verwerven inzicht in de manier waarop de christelijke eredienst zich tot de kunsten verhoudt.
- ontwikkelen een fijngevoeligheid voor de bijzonderheid van wat eredienst en viering ten diepste kunnen betekenen voor mensen.
Begintermen
- Zie algemene begintermen voor de bacheloropleiding.
- De nodige interesse in de thematiek.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor professionele bachelors (niet-leerkracht godsdienst) en academische bachelors niet-humane wetenschappen) (Leuven) 90 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor academische bachelors humane wetenschappen en academische masters) (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor professionele bachelors leerkracht godsdienst) (Leuven) 60 sp.
- Postgraduaat consultor in het kerkelijk huwelijks- en procesrecht (Leuven) (Consultor kerkelijk huwelijks- en procesrecht) 60 sp.
- Microcredential academie christelijke theologie (Leuven) 20 sp.
- Microcredential academie spirituele zorg en pastoraat (Leuven) 41 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
Liturgie, sacramenten en gebed (B-KUL-A06C9a)
Inhoud
De cursus bestrijkt verschillende thema's en interessegebieden:
1) Basisbegrippen en probleemstelling
2) Liturgie en theologie van de zeven sacramenten
3) Historische clusters: de Liturgische Beweging en de Romeinse ritus
4) Niet-westerse ritussen
5) Liturgie in tijd en ruimte
6) De studie van de liturgie en de sacramenten
Studiemateriaal
Studiekost: 26-50 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
De cursus Liturgie en sacramenten: een inleiding (vijfde, geüpdatete versie) wordt uitgegeven bij Acco en is verplicht.
Daarnaast is eveneens verplichte lectuur: Paul De Clerck, De liturgie begrijpen, vert. Joris Geldhof (Leuven/Den Haag: Acco, 2010). Optionele bijkomende literatuur is de bundel Ruimten voor heiliging: Over liturgie, kerkgebouwen en hun interieur (Antwerpen: Halewijn, 2011). De redactie ervan berustte bij de docent en het boek is voor een prikje bij hem verkrijgbaar.
De Powerpoint-presentaties worden naderhand ter beschikking gesteld en zijn bedoeld ter ondersteuning van de verwerking van de cursus.
Toelichting werkvorm
De studenten zijn aanwezig in de hoorcolleges en krijgen ruim de gelegenheid om vragen te stellen. Ze worden verondersteld om de hoofdstukken die in les besproken worden, op voorhand door te nemen. Soms wordt een kleine lees- of doe-opracht gegeven.
De lessen worden niet gelivestreamd of opgenomen.
Naast de colleges wordt mogelijks ook een extra activiteit ingelast, zoals bijvoorbeeld een kerkbezoek of een culturele activiteit. Dit semester wordt een dansvoorstelling ingepland; de organisatorische details worden tijdig meegedeeld, en de financiële implicaties zo laag mogelijk gehouden.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Liturgie, sacramenten en gebed (B-KUL-A06C8b)
Toelichting
Het examen is schriftelijk, met verschillende soorten vragen die de kennis, het inzicht en de bekwaamheid om daarmee in concrete pastorale situaties te werken, testen.
ECTS Spiritualiteit, leiderschap en professionele integriteit (B-KUL-A07E4A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om de wetenschappelijke literatuur over spiritualiteit en leiderschap en de bijdrage van diverse toonaangevende spiritualiteitstradities tot een verdieping van leiderschap en de ontwikkeling van een persoonlijke professionele integriteit niet alleen te kennen maar ook zo te verwerken dat zij de belangrijkste inzichten kunnen toepassen op hun toekomstige professionele leven.
- De studenten kennen de belangrijkste theorieën in verband met leiderschap en spiritualiteit.
- De studenten kunnen de theoretische inzichten verbinden met de specifieke professionele context waarin zij actief zullen zijn.
- De studenten hebben via oefeningen en een exposure in een abdij geleerd hoe spiritualiteit hun professionele vaardigheden en leiderschapsvaardigheden kan verdiepen en verbeteren.
Begintermen
De studenten hebben via de RZL cursus in het bachelor's programma basisinzichten verworven in verband met religie, zingeving en levensbeschouwing, maar zij moeten geen voorafgaande kennis hebben van de literatuur over spiritualiteit en leiderschap. Zij moeten wel ingeschreven zijn voor het Master's programma.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de wereldreligies (Leuven) (Optie wereldreligies en interreligieuze dialoog) 60 sp.
- Master in de rechten (Leuven) (Afstudeerrichting rechten) 120 sp.
- Master in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 60 sp.
- Master handelsingenieur (Leuven) 120 sp.
- Master handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 120 sp.
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting mediapsychologie) 60 sp.
- Master in de wijsbegeerte (Leuven) 60 sp.
- Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie (Leuven e.a.) (Afstudeerrichting Geestelijke gezondheidszorg) 120 sp.
- Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie (Leuven e.a.) (Afstudeerrichting Inwendige aandoeningen) 120 sp.
- Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie (Leuven e.a.) (Afstudeerrichting Kinderen) 120 sp.
- Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie (Leuven e.a.) (Afstudeerrichting Musculoskeletale aandoeningen: optie manuele therapie) 120 sp.
- Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie (Leuven e.a.) (Afstudeerrichting Neurologische aandoeningen) 120 sp.
- Master in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven) 60 sp.
- Research Master of Philosophy (Leuven) 120 sp.
- Master in de farmaceutische zorg (Leuven) 120 sp.
- Master in de geneesmiddelenontwikkeling (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Leuven) 60 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Keuzeopleidingsonderdelen binnen de afstudeerrichting Sportbeleid en sportmanagement) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Verdieping binnen Clinical Movement Analysis) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Verdieping binnen de afstudeerrichting Biomedical Research in Movement Sciences) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Verdieping binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching) 120 sp.
- Bachelor in de biomedische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Gent) 60 sp.
- Schakelprogramma: Master in de verpleegkunde en de vroedkunde (Leuven) 60 sp.
- Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Leuven) (Optie management) 60 sp.
- Microcredential academie spirituele zorg en pastoraat (Leuven) 41 sp.
- Microcredential academie spirituele zorg vanuit christelijk-orthodox perspectief (Leuven) 41 sp.
- Microcredential academie spirituele zorg vanuit islamitisch perspectief (Leuven) 41 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
Spiritualiteit, leiderschap en professionele integriteit (B-KUL-A07E4a)
Inhoud
Het OPO betaat uit twee onderdelen. Het eerste onderdeel is het theoretische gedeelte. Daarin wordt eerst een overzicht gegeven van de wetenschappelijke theorieën en het empirisch onderzoek in verband met leiderschap en spiritualiteit. Vervolgens wordt een overzicht gegeven van leiderschapspiritualiteit in christelijke, niet-christelijke en niet-religieuze tradities. Tevens wordt de problematiek ook vertaald naar concrete professionele velden toe (bijvoorbeeld gezondheidszorg). Het tweede onderdeel bestaat uit oefeningen in meditatie en mindfulness, met inbegrip van exposure in een abdij.
In het theoretische gedeelte:
(1) Een overzicht van en een kritiek gegeven op hedendaagse leiderschapstheorieën waarin spiritualiteit direct of indirect aan bod komt (theorieën in verband met charismatisch leiderschap, integriteit, authenticiteit enz...)
(2) Een overzicht van de empirische en theoretische studies met betrekking tot spiritualiteit en leiderschap (vertrekkend van de bevindingen van Mitroff en Denton)
(3) Basiskennis over een aantal christelijke, niet christelijke en niet gelovige vormen van spiritualiteit in verband met leiderschap
(4) Kennismaking met de wijze waarop spiritualiteit in een bepaald vakgebied of professionele groep functioneert (onder meer bij ingenieurs en in de gezondheidszorg)
In het praktische gedeelte worden oefeningen gegeven (onder meer van mindfullness) om de studenten vertrouwd te maken met methodes om hun professionele functioneren (in menselijk opzicht) te verbeteren.
Studiemateriaal
De studenten ontvangen
(1) Via Toledo de powerpoint presentaties
(2) De teksten waarnaar tijdens de colleges gerefereerd wordt via Toledo
Toelichting werkvorm
Hoorcolleges met discussie + oefeningen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Spiritualiteit, leiderschap en professionele integriteit (B-KUL-A27E4a)
Toelichting
De evaluatie bestaat uit twee onderdelen: mondeling examen met schriftelijke voorbereiding bestaande uit twee vragen over de theoretische inhoud (kennis en inzicht) en een persoonlijke verwerkingsopdracht waarin men de ervaring met meditatie confronteert met de theorie (in de vorm van een paper).
De schriftelijke voorbereiding voorafgaand aan het mondeling examen dient enkel ter ondersteuning van de student.
Puntenverdeling:
- Mondeling examen met twee vragen: 12 punten (elk op 6) of 60%.
- Paper: 8 punten of 40%.
De eindbeoordeling op 20 is echter geen loutere optelling van elk deelpunt op de examenvragen en de paper, maar een weging van het geheel van het examen. Ook eventuele bijkomende vragen kunnen met andere woorden een invloed hebben op de weging van de eindbeoordeling. Zulke bijvragen worden door de docent gesteld omwille van twee redenen: enerzijds om verduidelijking bij een gegeven antwoord, en anderzijds om verder te peilen naar de diepgang van de verworven inzichten.
Evaluatiecriteria:
- feitenkennis/kennis van de geziene leerstof
- diepgang van de verworven inzichten
- vermogen om leerstof toe te passen op actuele situaties
- gevatheid of intelligentie van de presentatie van de antwoorden
- verbanden kunnen leggen met persoonlijke spirituele groei
ECTS Praktisch theologische stage (B-KUL-A07G0A)
Doelstellingen
Het systematisch uitdiepen van een bepaald thema volgens de methode van de praktische theologie, waarbij theorie en praxis aan elkaar gekoppeld worden. De stage beoogt het ingroeien in of verdiepen van het pastorale beroepsprofiel in een gekozen pastorale sector.
Het doel van de pastorale stage is dat stagiairs kunnen ingroeien in een pastoraal beroepsprofiel of dit verder kunnen verdiepen in een gekozen pastorale sector. Via het opdoen van pastorale praktijkervaring en de reflectie daarop verwerven stagiairs inzichten, oefenen zij vaardigheden en werken zij aan grondhoudingen nodig voor het beroep van pastor in deze sector. De stage kan ook een antwoord bieden op de vraag of het pastorale werk in deze sector de stagiairs liggen en of zij geschikt zijn voor de taak van pastor. Hierbij wordt aandacht besteed aan drie componenten:
- De persoonsgebonden component: Wie ben IK als pastor?
- De taak- en functiegebonden component: wie ben ik als PASTOR?
- De contextgebonden component: wat betekent pastoraat in deze pastorale sector?
Doelstellingen presentatie mindmap
1. De student kan theologische begrippen gebruiken en mondeling presenteren.
2. De student kan de samenhang en de spanning tussen verschillende interpretaties van theologische begrippen expliciteren.
3. De student kan theologische begrippen verbinden met ervaringen en praktijken uit concrete contexten
4. De student kan de evolutie in het eigen theologische denken beschrijven.
5. De student is in staat om synthetisch te denken, met andere woorden om elementen uit verschillende contexten (cursussen, werkcollege, stage, persoonlijk leven, …) met elkaar in relatie te brengen.
6. De student kan op een heldere wijze antwoorden op kritische vragen rond de gepresenteerde theologische begrippen en hun samenhang.
Begintermen
De studenten beschikken over kritisch reflectievermogen, vermogen tot leren aan de eigen ervaring en de ervaring van anderen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de gespecialiseerde studies in de praktische theologie: academische pastoraatsopleiding (Leuven) 60 sp.
- Microcredential academie spirituele zorg en pastoraat (Leuven) 41 sp.
- Microcredential academie spirituele zorg vanuit christelijk-orthodox perspectief (Leuven) 41 sp.
- Microcredential academie spirituele zorg vanuit islamitisch perspectief (Leuven) 41 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
Praktische theologische stage (B-KUL-A00C9a)
Inhoud
De inhoud van de stage bestaat uit pastorale praktijkervaring (300 uur) en reflectie op deze praktijkervaring via leeractiviteiten (180 uur).
* Het ingroeien in de pastorale praktijkervaring (aantal uren studiebelasting is 300 uur of 10 studiepunten) verloopt in drie fasen:
(1) observatie en analyse, (2) mee uitvoeren of begeleiden, (3) zelfstandig uitvoeren of begeleiden.
Hierbij dienen de belangrijkste dimensies van het pastoraat aan bod te komen.
1) Individueel pastoraat
Diverse vormen van individueel contact, gesprek, begeleiding en gebedsmomenten, zoals kennismakingsgesprekken, gesprekken met individuen of paren als voorbereiding op sacramenten, hulpverlenende gesprekken, pastorale gesprekken, maar ook een langer lopende pastorale begeleiding. Hierbij wordt telkens aandacht besteed aan randkerkelijken, andersgelovigen,… De stagiair leert omgaan met de levens- en geloofservaringen, existentiële vragen en zinvragen van de pastoranten.
2) Gemeenschapspastoraat
Diverse vormen van groepsgesprekken en groepsbegeleiding. De stagiair doet ervaring op met:
- Een vorm van groepswerk waarin een tevoren vastgestelde pastorale taak, leeropdracht of doelstelling voorop staat: bijvoorbeeld catechetische groepen, of werkgroepen.
- Een vorm van groepswerk waarin de levens- en geloofservaringen van de deelnemers centraal staan zoals geloofsgesprekken, zingevingsgroepen, pastoraat en evangelisatie met gebruikmaking van sport, spel of kunst, bezinningsbijeenkomsten, rouwbegeleiding, begeleiding van zelfhulpgroepen (echtgescheidenen, weduwen en weduwnaars, …), groeigroepen vergeving…
3) Liturgie
Diverse vormen van vieringen, rituelen en zegeningen (individueel of in gemeenschap), homilie of getuigenis, participatie aan liturgische werkgroepen. De stagiair neemt deel aan de voorbereiding en gaat mee voor in eucharistievieringen of woord- en communiediensten, vieringen in liturgisch sterke tijden, houdt de homilie of brengt een geloofsgetuigenis, neemt deel aan of gaat voor bij de zalving en zegening van zieken en stervenden, bij afscheidsrituelen, bij andere gebedsdiensten of bezinningen, bij bedevaarten.
4) Organisatie
Diverse vormen van communicatie met teamleden, ander personeel, vrijwilligers, pastores, zoals deelname aan vergaderingen van het pastorale team of ruimere pastorale overleg- en samenwerkingsverbanden, overlegmomenten met personeel. Diverse vormen van animatie en vorming van personeel en vrijwilligers ter professionalisering, ondersteuning en motivering. Bepleiten en organiseren van structuren en activiteiten, verrichten van administratie en bureelwerk. Inzicht verwerven in de structuur van de pastorale dienst en de plaats in de ruimere organisatie, onder meer door één of meerdere interviews met een pastor, vrijwilliger en personeel.
* De reflectie op de pastorale praktijkervaring gebeurt via gerichte leeractiviteiten (aantal uren studiebelasting is 180 uur of 6 studiepunten). Deze activiteiten maken eveneens deel uit van de stage. De leeractiviteiten zijn:
1) De module kennismaking met pastorale supervisie
2) Inhoudelijke stage-afspraken
3) Het stageboek
4) De begeleidingsgesprekken met werkbegeleiding en supervisor
5) De evaluatiegesprekken met een tussentijdse en eindevaluatie
6) Lectuur en vorming
7) Theologische integratie-oefening (mindmap)
Studiemateriaal
Ervaringen op de stageplaats (niet zelf te regelen, te bespreken met stagecoördinator en/of verantwoordelijke docent)
Literatuur
Reflectieverslagen
Supervisie en supervisieverslagen
Toelichting werkvorm
Leeractiviteiten van studenten:
1. stage lopen (via 3 fasen (1) observatie en analyse, (2) mee uitvoeren of begeleiden, (3) zelfstandig uitvoeren of begeleiden)
2. deelnemen aan de module "kennismaken met pastorale supervisie"
3. noteren van inhoudelijke stage-afspraken
4. bijhouden van stageboek
5. Voorbereiding en deelname aan begeleidingsgesprekken met werkbegeleiding en supervisor
6. Voorbereiding en deelname aan eindevaluatiegesprek, lectuur en deelname aan vorming.
7. Lectuur en vorming
8. Theologische integratie-oefening (mindmap)
Verloop van proces theologische integratie-oefening
Alle studenten die de lange stage lopen (namen op te vragen bij de docent), komen minstens twee keer samen rond het opstellen van een mindmap, en een derde keer onder begeleiding van een docent/assistent. We streven hierbij groepjes van drie of vier personen na.
Deze momenten worden door de studenten in onderling overleg bepaald. De derde keer wordt vastgelegd in de periode vlak voor de paasvakantie. Bedoeling is dat studenten individueel en in onderling overleg komen tot een (individuele) theologische visie, waarbij inzichten uit de opleiding en de stage geïntegreerd worden en waarbij ze door elkaar vragen te stellen en de visie aan elkaar te presenteren, tot meer inzicht en integratie van het geleerde komen.
Verloop evaluatiemoment theologische integratie-oefening
Aan het einde van de opleiding is er een moment voorzien waarbij drie docenten de voorstelling van aspecten van de mindmap bijwonen en vragen kunnen stellen. De studenten van het groepje waarmee deze oefening werd voorbereid doorheen het jaar, zijn hierbij eveneens aanwezig en stellen op hetzelfde moment (drie of vier studenten na elkaar) hun mindmap voor.
Daarbij kiest de student twee elementen uit de mindmap uit die hij of zij toelicht in maximum 10 minuten. De docenten krijgen vervolgens 10 minuten om vragen te stellen. Daarna is er nog 10 minuten voorzien voor een verdere bespreking door de docenten en een feedback naar de student toe. Dit moment en deze oefening vormt een essentieel onderdeel van de stage en is mede van invloed voor het gezamenlijke punt dat door de stuurgroep wordt gegeven (20 procent van het eindpunt op de stage).
Concrete beschrijving van de opdracht
Reflecteer over (minstens) vier (theologische) thema’s, waarvan minstens twee thema’s uit onderstaande lijst, en twee die je vrij kiest (mogelijk uit de lijst, of nog andere). Integreer daarbij inzichten uit de stage en uit je hele theologische opleiding (en eventueel ook ervaringen daarbuiten). Lees hiervoor je hele stageboek opnieuw. Probeer samenhang of verschil/evolutie te detecteren tussen concepten onderling, en/of tussen verschillende interpretaties van bepaalde concepten.
Mogelijke thema’s zijn: integratie/vrijplaats, hermeneutiek, bijbel, belofte, zegen, onvolkomenheid, contingentie, genade, ambtelijke binding, beperking, lijden, dankbaarheid, gender, zonde, vergeving, spiritualiteit, God, Jezus, Geest, kerk, lichamelijkheid, christendom, Christus, islam, interreligieuze dialoog, vertrouwen, hoop, bevrijding, verlossing, hemel, vriendschap, macht, levensbeschouwing, religie, godsdienst, zingeving, zin, betekenis, liturgie, eucharistie, sacrament, ziekenzalving, biecht, doop, vormsel, priester, leek, ambt, dienst, dienstbaarheid, diaconie, caritas, opoffering, offer, gave, geven, ontvangen, voelen, hoofd, hart, handen, ethiek, geweten, moraliteit, onmacht, zindeficiëntie, beroepsgeheim, godsbeelden, professionaliteit, identiteit, boete, schuld, schuldgevoelens, ongeloof, ziekenzegen, stervenszegen, waken, apathie, non verbale communicatie, open vragen, kwetsbaarheid, inspiratie, veerkracht, liefde, parochie, gemeenschap, verbondenheid, natuur, symbool, deontologie, jodendom, boeddhisme, hindoeïsme, humanisme, geestelijke verzorging, Aha-erlebnis, aanraking, helen, heling, empathie, trouw, verzoenen, bijstaan, empowerment, begeleiden, voeden, ondersteunen, verwondering, afhankelijkheid, zorg, betrokkenheid, aandacht, presentie, gids, helper, verkondiging, koinonia, kerugma, charisma, leiderschap, Altaar, Oude Testament, Nieuwe Testament, verbond, verheerlijking, praesentia realis, gebed, Onze Vader, Weesgegroet, doxologie, dogmatiek, pneumatologie, getijdengebed, christologie, paasmysterie, integratie, samenwerking, correlatie (monocorrelatie, multicorrelatie), onderbreking, getuigenis, evangelisatie, missie, professionele identiteit, spirituele identiteit, institutionele identiteit, theoloog zijn, interreligieus, interlevensbeschouwelijk, vieren, pluralisme, inclusivisme, tolerantie, vrede, vorming, authenticiteit, autonomie, emotie, bedevaart, bewustzijn, bijnadoodervaring, coaching, comfortzone, communicatie, contemplatie, counseling, dromen, engelen, extravert, feedback, filosofie, focussen, gedachten, gedrag, geluk, gevoelens, geweldloos communiceren, horen, voelen, holisme, horoscoop, introvert, intuïtie, kosmos, lot, magie, meditatie, mind-body, mindfullness, mystiek, new age, ontspanningsoefeningen, pelgrimage, psychiatrie, psychoanalyse, psychologie, relatietherapie, reflecteren, retraite, reïncarnatie, sereen, stress, work-life-balance, telepathie, therapie, toeval, transcendent, immanent, transformatie, energie, zelfverwezenlijking, zen, zintuigen, utopie, universum, verstillen, yoga, vitaliteit, trance, verlichting, gedrag, …
Bedoeling is dat je laat zien hoe je verbanden (en verschillen) ziet tussen bepaalde theologische concepten, door een mindmap samen te stellen en die vervolgens mondeling toe te lichten (tijdens een formeel moment in juni of september). Persoonlijke inzichten/belevingen kunnen daarbij aan bod komen in dialoog met elementen uit traditie/praktijk.
Evaluatiecriteria
Belangrijk is de mate van metareflectie, synthetisch vermogen en onderbouwing van de visies/samenhang. Studenten kunnen orthodoxe visies presenteren, of eerder liberaal-theologische beschouwingen bieden. Bedoeling is dat door deze samenhangende theologische visie te presenteren, studenten tegelijk aantonen hoe theologie en pastoraat met elkaar verweven zijn en hoe pastoraat leidt tot theologische reflectie en theologische reflectie ook in het pastorale handelen zelf een rol speelt.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Praktisch theologische stage (B-KUL-A27G0a)
Toelichting
Halverwege de stage wordt een tussentijdse evaluatie gehouden met de stagiair, de werkbegeleid(st)er en de stagecoördinator. De stagiair maakt aan de hand van een vragenlijst een schriftelijk verslag. Dit verslag wordt voor de tussentijdse evaluatie bezorgd aan de werkbegeleiding en aan de stagecoördinator. De werkbegeleiding geeft een mondelinge inschatting over de voortgang van de stage en het leerproces. De stagecoördinator brengt verslag uit aan de stuurgroep praktische theologie. Indien nodig kan op basis van deze evaluatie en na goedkeuring van de stuurgroep praktische theologie de stage bijgestuurd worden. Wanneer ernstige knelpunten opduiken, wordt een tweede tussentijdse evaluatie gehouden.
De eindevaluatie wordt gehouden met de stagiair, de werkbegeleid(st)er, de stagecoördinator en een lid van de stuurgroep praktische theologie. De eindevaluatie richt zich op de uiteindelijke beoordeling van het leerproces van de stagiair. Er wordt gekeken naar de groei in houding, inzichten en vaardigheden en het mogelijke potentieel van de stagiair als pastor. De stagiair maakt met behulp van een vragenlijst een schriftelijk verslag, dat hij of zij voor de eindevaluatie bezorgt aan de werkbegeleiding, de stagecoördinator en het lid van de stuurgroep praktische theologie dat de eindevaluatie bijwoont. De werkbegeleid(st)er maakt met behulp van een vragenlijst een schriftelijke eindbeoordeling. De stagecoördinator maakt een eindrapport op voor de stuurgroep praktische theologie.
De punten die aan de stage worden toegekend, zijn het resultaat van de punten gegeven door de werkbegeleiding, de stagecoördinator, het lid van de stuurgroep dat de eindevaluatie bijwoont en de stuurgroep praktische theologie.
De eindverantwoordelijkheid voor de beoordeling van de stage ligt bij de stuurgroep praktische theologie.
Voor de theologische integratie/mindmap wordt er gewerkt met een pass/fail systeem.
Het maken van de mindmap, deelname aan de groepssessies, en het presenteren van de mindmap aan het einde van het academiejaar is noodzakelijk om ‘pass’ te behalen. Dit vormt een essentieel onderdeel van de stage.
Presentatie mindmap:
Dag van de thesisverdediging, 17 uur – 30 minuten per student (10 minuten presentatie, 10 minuten voor gesprek, 10 minuten voor overleg docenten en feedback aan student).
Telkens drie docenten van de stuurgroep praktische theologie.
Toelichting bij herkansen
Er wordt gezocht naar een andere stageplek, of naar een andere aanpak op dezelfde stageplek, in overleg met betrokken stagebegeleiders en student. Er zal steeds moeten worden gekeken naar wat haalbaar is qua timing (soms zal een volledige tweede examenkans tijdens het zelfde academiejaar misschien niet mogelijk zijn - nl wanneer de eerste eindevaluatie zeer laat in het academiejaar valt).
ECTS Werkcollege pastoraat: gesprek, leiderschap en rituelen (B-KUL-A0AF2A)
Doelstellingen
Onderwijsleeractiviteit van 3 studiepunten (Werkcollege pastoraat: gesprek en begeleiding)
De afgestudeerde is in staat om:
1. De kennis en methoden van de eigen discipline op relevante wijze kunnen toepassen binnen de gelovige reflectie in kerkverband.
2. Inzicht in de relatie van de studie van theologische en religieus-maatschappelijke problemen met de actuele maatschappelijke context die zich kenmerkt door een religieus, levensbeschouwelijk en ethisch pluralisme en groeiende globalisering.
3. In staat zijn tot het verrichten van zelfstandig theologisch onderzoek en tot het doorgeven van de verworven attitudes, methodes en kennis.
4. Openstaan voor interdisciplinaire vraagstellingen en in staat zijn om vanuit het eigen specialisme aan interdisciplinair onderzoek mee te werken.
5. In staat zijn in een pastorale setting als pastor te functioneren.
6. In staat zijn kritisch over deze pastorale taak en pastorale setting te reflecteren met het oog op het verrichten van praktisch-theologisch onderzoek.
De student is in staat om:
1. Praktisch-theologisch te reflecteren over theorie en praktijk van het pastorale handelen en identiteit van de pastor.
2. Een praktisch-theologische attitude en vaardigheden aan te wenden met betrekking tot concrete situaties in diverse pastorale sectoren (zorg, school, gevangenis, parochie, gezin, etc.) en de verschillende dimensies van het pastoraat (individueel, gemeenschap, liturgie en organisatie).
3. Theoretische inzichten uit de praktische theologie te toetsen aan eigen ervaringen en die van anderen.
4. De eigen reflecties over het pastorale handelen, over de identiteit van de pastor, over spiritualiteit en over theologie onder woorden te brengen, zowel schriftelijk als mondeling, en aan anderen duidelijk te maken.
5. Leren luisteren en communiceren met anderen over praktische theologische thema's, in functie van verdieping van de eigen praktisch theologische reflectie.
6. Een goed gesprek te voeren op basis van algemene gesprekstechnieken zoals actief luisteren, weergeven, spiegelen, confronteren, etc.
7. Een goed pastoraal gesprek te voeren waarbij de spirituele dimensie van de gesprekspartner aan bod komt.
8. Een groepsgesprek te leiden rond een religieus of spiritueel thema.
9. In de context van het pastoraat en het pastorale gesprek de eigen spiritualiteit op een professionele manier te hanteren.
10. Een gebedsviering voor te bereiden en voor te gaan.
Onderwijsleeractiviteit van 7 studiepunten (Homelitiek, leiderschap en rituelen)
De student:
1. is in staat om een aantrekkelijke homilie te schrijven.
2. is in staat om een homilie volgens bepaalde criteria te beoordelen.
3. kan enkele theoretische inzichten rond homiletiek presenteren.
4. is in staat om een liturgische viering voor te bereiden, met name (naast de preek) het openingswoord, de voorbede, het slotwoord.
5. heeft enige vaardigheid opgedaan in het voorgaan in een liturgische viering, met name het woord voeren (preek, woordjes) en in gebed voorgaan (voorbede).
6. is in staat om essentiële kenmerken van goed pastoraal leiderschap te benoemen
7. is in staat om vormen van goede communicatie te beschrijven
8. is in staat om verschillende vormen van pastorale praktijkbegeleiding te onderscheiden
9. is in staat om verschillende rollen van de pastor te beschrijven
10. is in staat om een model voor ethische reflectie te verantwoorden
11. is in staat om ethisch te reflecteren op thema's uit de beroepsethiek van de pastor
12. is in staat om inzicht te verwerven in pastorale veranderingsprocessen
13. is in staat om een pastoraal beleidsplan of visietekst op te stellen
De godsdienstleerkracht is vaak ook verantwoordelijk voor de schoolpastoraal of met het pedagogisch diploma godsdienst kan men zelfs rechtstreeks aangesteld worden als schoolpastor. Daarom is het nodig dat de godsdienstleerkracht ook een aantal pastorale competenties verwerft die zowel binnen de klas als binnen de school waardevol kunnen zijn zoals het voorgaan in symbolen en rituelen, binnen en buiten de klas, aandacht voor pastorale problemen, bijvoorbeeld rouwen op school, of het leiding geven aan een schoolpastoraal team of een identiteitsteam op school.
1. Specialisering in een bepaald vakgebied met het oog op het leveren van een constructieve bijdrage aan de theologie en de religiestudie.
2. Grondige vertrouwdheid met bronnen, problemen en methoden binnen het eigen specialisme.
3. De kennis en methoden van de eigen discipline op relevante wijze kunnen toepassen binnen de gelovige reflectie in kerkverband.
4. Inzicht in de relatie van de studie van theologische en religieus-maatschappelijke problemen met de actuele maatschappelijke context die zich kenmerkt door een religieus, levensbeschouwelijk en ethisch pluralisme en groeiende globalisering.
5. In staat zijn tot het verrichten van zelfstandig theologisch onderzoek en tot het doorgeven van de verworven attitudes, methodes en kennis.
6. Openstaan voor interdisciplinaire vraagstellingen en in staat zijn om vanuit het eigen specialisme aan interdisciplinair onderzoek mee te werken.
7. In staat zijn kritisch over deze pastorale taak en pastorale setting te reflecteren met het oog op het verrichten van praktisch-theologisch onderzoek.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
Werkcollege pastoraat: gesprek en begeleiding (B-KUL-A0AF2a)
Inhoud
Deel 1 Pastorale gesprek: vaardigheden en technieken
Gedurende 1 bijeenkomst worden enkele basishoudingen van de pastor (aanvaarding, empathie, echtheid, ...) en gespreksinterventies toegelicht aan de hand van theorie en praktijkvoorbeelden. De andere zes bijeenkomsten oefenen de studenten deze pastorale gesprekken met behulp van verschillende werkvormen (clips, rollenspel, observatie, verbatim). Door feedback en peer-review zetten we de student aan om te groeien in gespreksvaardigheden en stimuleren we een houding van levenslang leren en reflecteren.
Deel 2 Thematische input
De studenten nemen deel aan 3 tot 6 webinars, lezingen of studiedagen (afhankelijk van het vormingsaanbod) met mensen die reeds in de praktijk staan. Ze worden gevraagd om met de ogen van de toekomstige praktijk hierover te reflecteren.
Toelichting werkvorm
Oefensessie - Vaardigheidstraining
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Homiletiek, leiderschap en rituelen (B-KUL-A0AF3a)
Inhoud
Deel A Homiletiek
Gedurende zes bijeenkomsten krijgen studenten de kans om minimum 2 homilies te presenteren en te bespreken. Handige tips en tricks, feedback en handvaten worden door de docent aangeboden tijdens dit groepswerk.
Deel B Leiderschap
Gedurende 4 bijeenkomsten leren de studenten om leiderschap op te nemen in groepen. Het kan gaan om het aansturen van een groep vrijwilligers of begeleiding van zingroepen of andere groepsvormen in het pastoraat. Aspecten van leiderschap worden aangereikt en ingeoefend. Studenten krijgen de kans om een groep te leiden of een groepsgesprek te modereren.
Deel C Rituelen
Studenten kunnen oefenen in het voorgaan van bezinningen doordat elke samenkomst start met de gelegenheid om een korte bezinning voor te gaan en hierop feedback te krijgen. Gedurende 2 bijeenkomsten wordt er expliciet geoefend met een aantal rituelen.
Toelichting werkvorm
Groepsopdracht - Oefensessie - Vaardigheidstraining
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Werkcollege pastoraat: gesprek, leiderschap en rituelen (B-KUL-A2AF2a)
Toelichting
- Het voorgaan van bezinningen door studenten wordt door de aanwezige docent geëvalueerd. Meerdere bezinningen worden op het einde van het academiejaar teruggebracht tot een gemiddelde op 10 punten
- De aanwezige docenten houden de aanwezigheid (verplicht) bij van studenten. Meer dan 2 gewettigde afwezigheden leiden tot een niet slagen voor het vak.
- De aanwezige docenten beoordelen elke module (pastoraal gesprek, homiletiek, rituelen en leiderschap). De student scoort voor de verschillende modules op 50 punten)
- De eindverantwoordelijken voor het werkcollege beoordelen de reflectiepapers (na elke thematische bijeenkomst) op 20 punten en de eindreflectie op 20 punten.
ECTS Grenservaringen en spirituele zorg (B-KUL-A0AF7A)
Doelstellingen
De student
- is alert voor de spirituele dimensie van mensen met wie hij/zij werkt.
- kan de spirituele dimensie diagnosticeren (eventueel met gebruik van tools) en erover communiceren (leren van taalspel).
- kent mogelijkheden om te handelen op basis van diagnose van spirituele noden en krachtbronnen.
- kan de betekenissen van grenservaringen weergeven en in verband brengen met de activiteiten van de spirituele dimensie.
- kan vanuit het paradigma van actief pluralisme inzicht vertonen in mogelijkheden tot dialoog met mensen uit verschillende levensbeschouwingen over grenservaringen.
- kent aandachtspunten vanuit verschillende religies en levensbeschouwingen rond grenservaringen (in het bijzonder wat betreft de omgang met sterven en dood en de ethische vragen in dit verband).
- kan grote levensbeschouwelijke thema’s in verband brengen met de spirituele dimensie van mensen.
- kan een gefundeerd en genuanceerd standpunt formuleren omtrent de verhouding euthanasie en palliatieve zorg en omtrent de diverse vormen van medisch begeleid sterven.
Begintermen
Geen specifieke voorkennis; er wordt ook gebruikt gemaakt van Engelstalige artikels.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Leuven) (Optie rooms-katholieke godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Aalst) (Optie rooms-katholieke godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Antwerpen) (Optie rooms-katholieke godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Brugge) (Optie rooms-katholieke godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Brussel) (Optie rooms-katholieke godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Diepenbeek) (Optie rooms-katholieke godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Geel) (Optie rooms-katholieke godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Gent) (Optie rooms-katholieke godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Kortrijk) (Optie rooms-katholieke godsdienst) 51 sp.
- Microcredential academie spirituele zorg en pastoraat (Leuven) 41 sp.
- Microcredential academie spirituele zorg vanuit christelijk-orthodox perspectief (Leuven) 41 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
Grenservaringen en spirituele zorg (B-KUL-A0AF7a)
Inhoud
Het vak grenservaringen en spirituele zorg hanteert een interdisciplinaire benadering. De lessen worden gegeven vanuit een pastoraal, pastoraaltheologisch, ethisch, comparatief en religiewetenschappelijk perspectief. De eerste twee lessen geven in een inleiding in spirituele zorg. Door middel van casussen (videoclips) wordt de spirituele dimensie en spirituele zorg verkend. Thema’s zoals machtsmisbruik, omgaan met gebrokenheid, hoop/wanhoop, chronisch ziek zijn worden aangeraakt vanuit het perspectief van spirituele zorg in een viertal lessen. Twee lessen besteden aandacht aan actuele ontwikkelingen in het professionele en spirituele aspect van spirituele zorg. Het thema levenseinde behandelt in 4 lessen enerzijds ethische vragen bij palliatieve zorg en euthanasie en anderzijds het omgaan van verschillende tradities met sterven en dood en met een aantal ethische vragen aan het levenseinde.
Studiemateriaal
Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
De ppt, cursustekst en bijhorende, niet zelden Engelstalige artikels worden op Toledo gepost. Alles wat op Toledo gepost wordt, behoort tot de leerstof tenzij het uitdrukkelijk anders vermeld wordt.
Toelichting onderwijstaal
Gastcollege in het Engels is mogelijk; teksen in Nederlands en Engels.
Toelichting werkvorm
Casusgebaseerd college
Alle lessen worden interactief gegeven. Wie niet aanwezig kan zijn kan beroep doen op een zelfstudiepakket. Ook studenten met een zelfstudiepakket worden aangemoedigd, telkens wanneer ze kunnen, colleges bij te wonen. Voor de colleges van Prof. Broeckaert geldt bovendien dat, precies om de aanwezigheid en interactie te bevorderen, er geen lesopnames worden gemaakt en de lessen niet worden gestreamed.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Grenservaringen en spirituele zorg (B-KUL-A2AF7a)
Toelichting
De evaluatie van het vak gebeurt door een schriftelijk examen. Dit examen bestaat uit: 1) kennisvragen waarbij studenten vragen krijgen over begrippen en/of theorieën uit de cursus 2) integratievragen waarbij studenten hun inzicht in de cursusstof tonen en/of toepassen in een nieuwe casus.
Beide docenten leveren examenvragen aan over het door hen gedoceerde gedeelte.
Daarnaast wordt aan de studenten een casus voorgelegd waar vragen over aspecten uit de ganse cursus aan bod komen. De casus moet niet ‘opgelost’ worden, maar de toepassing van de theorie moet erin herkend worden. Studenten moeten bijvoorbeeld twee linken met de theorie uit de casus halen.
Voor het examengedeelte van Prof. Broeckaert gelden bovendien de volgende afspraken:
1. Examenstof is in de eerste plaats wat tijdens de les is gedoceerd, inclusief excursussen en uitweidingen (notities nemen is dus noodzakelijk). In de tweede plaats de teksten die beschikbaar zijn op Toleldo (tenzij teksten op Toledo die uitdrukkelijk als achtergrondmateriaal zijn aangegeven). Op het examen wordt u geacht een helder, intelligent, goed gestructureerd (!), evenwichtig, coherent en to the point (!) antwoord te formuleren in een correct academisch Nederlands op max. 1 bladzijde (per vraag). Het is steeds belangrijk de examenvragen goed te lezen. Wordt een vergelijking gevraagd dan wordt ook en uitsluitend een echte vergelijking verwacht (gelijkenissen/verschillen) en geen simpele opsomming, naast of achter elkaar, van wat u allemaal weet over de auteurs of tradities in kwestie. Belangrijk is ook steeds dat u er in slaagt de rode lijn in uw antwoord duidelijk aan te geven en u zich niet verliest in een chaotische aaneenschakeling van details.
2. U krijgt twee brede examenvragen die elk peilen naar kennis én inzicht en betrekking hebben op twee verschillende delen van de colleges. Elk van de twee vragen staat op een zelfde aantal punten.
3. Voor de studenten met een zelfstudiepakket geldt als examenstof wat in het zelfstudiepakket is vastgelegd.
4. Het schriftelijk examen wordt, zowel voor de reguliere studenten als de zelfstudiestudenten, ingericht op een avond tijdens de zittijd van januari en september. Er zijn, in februari en maart, twee bijkomende maandmomenten voorzien voor dit vak.
.
ECTS Psychologische basisvaardigheden voor gesprek en begeleiding (B-KUL-P0V87A)
Doelstellingen
Na het voltooien van dit OPO:
- Kan de student de aangeboden kennis van psychologische basisvaardigheden reproduceren (KENNIS)
- Kan de student de aangeboden kennis van psychologische basisvaardigheden in eigen woorden weergeven (INZICHT)
- Kan de student de toepassing van de aangeboden kennis van psychologische basisvaardigheden herkennen (bijvoorbeeld in een casus) (INZICHT)
- Kan de student kritisch reflecteren over de toepassing van de aangeboden kennis van psychologische basisvaardigheden (bijvoorbeeld in een casus) (EVALUATIE)
- Kan de student de aangeboden kennis van de psychologische basisvaardigheden zelf toepassen in een eenvoudige context (bijvoorbeeld op een casus) (TOEPASSEN)
Vormingsdoelen:
Na het voltooien van dit OPO:
- Kan de student reflecteren over eigen thema’s die mogelijks het aangaan van helpende relaties en gespreksvaardigheden in de weg staan of net faciliteren.
Begintermen
Geen specifieke begintermen.
Identieke opleidingsonderdelen
P0M44A: Basisvaardigheden voor psychologische gespreksvoering
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de criminologische wetenschappen (Leuven) (Optie criminologie) 180 sp.
- Bachelor in de psychologie (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de psychologie (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Leuven) (Optie: Klinische psychologie: kinderen en jongeren) 180 sp.
- Bachelor in de psychologie (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Leuven) (Optie: Klinische psychologie: volwassenen en ouderen) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in de seksuologie (Leuven) 55 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de seksuologie (Leuven) 55 sp.
- Bachelor in de psychologie (verkort programma voor academische bachelors filosofie, optie psychologie) (Leuven) (Optie: Klinische psychologie: kinderen en jongeren) 58 sp.
- Bachelor in de psychologie (verkort programma voor academische bachelors filosofie, optie psychologie) (Leuven) (Optie: Klinische psychologie: volwassenen en ouderen) 58 sp.
- Master in de gespecialiseerde studies in de praktische theologie: academische pastoraatsopleiding (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de pedagogische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de psychologie (verkort programma voor studenten gestart in 2020-2021 of later) (Leuven) (Optie: Klinische psychologie: kinderen en jongeren) 123 sp.
- Bachelor in de psychologie (verkort programma voor studenten gestart in 2020-2021 of later) (Leuven) (Optie: Klinische psychologie: volwassenen en ouderen) 123 sp.
- Bachelor in de psychologie (programma voor studenten gestart in 2023- 2024 of later) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de psychologie (programma voor studenten gestart in 2023- 2024 of later) (Leuven) (Optie: Klinische psychologie: kinderen en jongeren) 180 sp.
- Bachelor in de psychologie (programma voor studenten gestart in 2023- 2024 of later) (Leuven) (Optie: Klinische psychologie: volwassenen en ouderen) 180 sp.
- Microcredential academie spirituele zorg en pastoraat (Leuven) 41 sp.
- Microcredential academie spirituele zorg vanuit christelijk-orthodox perspectief (Leuven) 41 sp.
- Microcredential academie spirituele zorg vanuit islamitisch perspectief (Leuven) 41 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
Psychologische basisvaardigheden voor gesprek en begeleiding (B-KUL-P0V84a)
Inhoud
Dit OPO bestaat uit de volgende onderdelen:
I. Basishouding in de psychologische gespreksvoering
II. Basisvaardigheden in de psychologische gespreksvoering
III. Verdieping in specifieke methoden, gesprekssituaties en de rol van de persoon van de luisteraar
Studiemateriaal
Slides van colleges + eventuele teksten
Toelichting werkvorm
College waar gebruik gemaakt wordt van videomateriaal en/of interactieve opdrachten.
Geen zelfstudietraject mogelijk (examencontracten zijn niet mogelijk in dit OPO)
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Psychologische basisvaardigheden voor gesprek en begeleiding (B-KUL-P2V87a)
Toelichting
Het examen bestaat uit open vragen (bijvoorbeeld aan de hand van een casus) met eventueel multiple choice (zonder giscorrectie) en/of gesloten vragen.